Příprava na dovolenou: nejasno bývá ohledně emisních plaket a autosedaček

  • 42
Statisíce Čechů sednou v létě do auta a vydají se po vlastní ose na dovolenou k moři. Dopravní experti z Autoklubu ČR a Platformy Vize 0 dali dohromady nejčastější dotazy, s jakými se na ně řidiči před cestou do zahraničí obracejí. Kromě dálničních známek jsou to emisní zóny nebo třeba přeprava zvířat.

1 Dálniční známky, dálniční poplatky

Čeští řidiči před odjezdem do zahraničí nejčastěji řeší dálniční známky. Ty papírové ještě zakoupí pro Českou republiku, Rakousko, Švýcarsko a Slovinsko. Virtuální e-známky pak platí v Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku, v Moldávii, na Slovensku, v Lotyšsku a také v Rakousku.

Naši sousedé na jihu tak řidičům nabízí dvě možnosti, které je však hodně matou, protože elektronická dálniční známka platí v Rakousku až se zpožděním.

S chytrou krabičkou můžete v Chorvatsku projíždět na mýtnici branou označenou ENC. Je to rychlejší, auto nemusí zastavovat.

„Často se nám stává, že volá řidič s tím, že si zakoupil elektronickou dálniční známku do Rakouska, ale zjistil, že platí až osmnáct dní ode dne nákupu, jenže on odjíždí zítra. V takovém případě opravdu nezbývá než zakoupit platný papírový kupon,“ uvedl manažer road safety Libor Budina z Autoklubu ČR.

Ve většině evropských zemí pak turisté na dovolenou projíždí mýtnými branami, kde se platí hotovostí, kartou nebo pomoci elektronického mýtného zařízení. „To se vyplatí pořídit si při častějších cestách do Chorvatska, řidiči pak dostávají slevu na mýtném až dvacet procent,“ dodal Budina. Mýtné brány najdete v Chorvatsku, Francii, Itálii, v Polsku, Španělsku nebo v Řecku.

V některých zemích jsou zpoplatněny i tunely, mosty a jiná dálniční infrastruktura. Naopak v zemích, jako je Ukrajina, Lichtenštejnsko nebo Monako (a Německo kromě vozidel nad 7,5 tuny) se poplatky za dálnice neplatí.

Jak je to v případě, že řidič je vlastník průkazu ZTP/P? V Česku dálniční známku mít nemusí a od poplatku je osvobozen, jeho výhoda ale za hranicemi neplatí a při cestě do zahraničí musí dálniční známku koupit. Využívat zdarma však může parkování na vyhrazených místech v zemích Evropské unie.

Web pro řidiče

Na základě často se opakujících dotazů od českých řidičů zřídili experti na webu Autoklubu ČR speciální sekci Vozidlem do zahraničí. Řidiči zde najdou aktuální informace, dopravní předpisy i omezení v jednotlivých státech, ale také obecné informace, rady na cesty a potřebné formuláře nebo ceny benzinu v jednotlivých zemích. „Postupně budeme informace ze zemí Evropské unie rozšiřovat o typy a rady před cestou na zimní dovolenou a později se zaměříme také na informace z exotických zemí, kam často Češi létají a kde si půjčují automobily,“ informoval Roman Budský z Platformy Vize 0.

2 Emisní zóny a plakety

Velká evropská města jako Paříž nebo Berlín zavádí v posledních letech omezení pro vjezd aut do svých center. Někde je zakázaný úplně, jinde je třeba ekologická plaketa. Nízkoemisní zóny se dělí na stálé nebo dočasné, které závisí na klimatických podmínkách nebo denní době. „Města regulují průjezd ulic i městským mýtným,“ doplnil Libor Budina z Autoklubu.

Pokud čeští řidiči vyráží s osobním autem do Francie, budou potřebovat ekologické plakety: pro Paříž stálou, do Lyonu, Lille, Grenoblu, Štrasburku pak dočasnou. „V Německu je potřeba plaketu pořídit například do Berlína, Mnichova, Mannheimu a dalších měst,“ dodal Budina s tím, že v některých zemích je vjezd do center možný jen pro rezidenty.

Emisní plakety Belgie
Pařížská emisní známka Crit’Air

Od 1. října 2018 zavedla omezení také Belgie pro metropoli Brusel, řidiči zahraničních osobních aut se tam musejí nově bezplatně registrovat. V Itálii se regulační poplatky hradí v automatu. Například v Bolzanu obdrží emisní plakety pouze rezidenti a turista se prokazuje doklady od auta. Ve španělském Madridu zaregistrují vozidlo na základě pozvání rezidenta. V Barceloně se platí regulační poplatky v automatu a plakety užívají pouze rezidenti. V Norsku je asi deset měst, kde se platí takzvané městské mýtné, většinou na čerpací stanici.

3 Skútrem po okolních zemích

Češi si čím dál častěji chtějí do okolních zemí vyrazit na road trip nebo na sraz na skútru. Zajímá je, jestli jim i v zahraničí stačí na malý skútr do 125 cm³ a s automatickou převodovkou řidičský průkaz skupiny B, jako je tomu v Česku.

„Toto doporučení Evropské komise v zásadě platí pouze pro Českou republiku a v některých zemích vám za řízení skútru s řidičákem na osobní automobil hrozí sankce. Ostatní členské státy Evropské unie si totiž toto pravidlo různými způsoby omezují nebo na něj vůbec nepřistoupily,“ vysvětlil Libor Budinský z Autoklubu.

A Vespa scooter stands near a workshop, where old Vespa parts are painted, on...
Amin, who paints repaired Vespa scooter parts, reads a newspaper outside his...

Pokud vyrazíte na výlet na Slovensko, musíte mít řidičské oprávnění skupiny B nejméně dva roky a v Polsku musíte řídit osobní automobil nejméně tři roky. V Itálii nebo ve Španělsku platí stejné pravidlo jako u nás bez omezení.

4 Třetí registrační značka a výstražná deska

Vyrážíte na dovolenou do zahraničí s koly? Pak je dobré pořídit si na nosič výstražnou desku, v některých státech ji totiž vyžadují. Naopak bez třetí registrační značky se obejdete, což většina řidičů dodnes neví.

„Možnost požádat o další tabulku registrační značky přinesla novela zákona od ledna 2016. Ta ale v žádném případě nezakládá povinnost pořizovat na nosič třetí registrační značku, jak bylo často mylně uváděno. Řidiči ji mohou pouze přemístit ze zadní části vozidla na nosič, pokud nosič autkálně používají,“ upozornil Budina.

Autoklub řidičům nedoporučuje ani samovýrobu třetí registrační značky na nosič, jak to čas od času někdo z vynalézavých Čechů zkouší. Taková neplatná cedule nic nevyřeší a naopak si za ni z dovolené ještě odvezete pokutu. „Vydání třetí registrační značky na nosič se zapisuje do technického průkazu vozidla,“ doplnil expert.

Pokud jedete s nosičem na kola do zahraničí, budou po vás v některých zemích chtít i výstražnou desku. Červeně šrafovaný čtverec o rozměru 50 na 50 centimetrů požadují na nosiči na kola u osobních aut například v Itálii (jejich značka je reflexní a má jinou šířku pruhů než v ostatních zemích). Ve Španělsku a v Rakousku platí tato povinnost pro karavanisty, v Itálii a ve Španělsku musíte touto cedulí označit i prázdný nosič kol.

5 Dětské autosedačky

Starostlivé maminky řeší před dovolenou především u odrostlejších dětí použití správných autosedaček. Obecně platí, že autosedačku či homologovaný podsedák potřebuje dítě menší 150 centimetrů nebo lehčí než 36 kilogramů. Pokud sedí dítě v autosedačce po směru jízdy (kromě takzvaného vajíčka, které se umísťuje proti směru jízdy a je nutné mít vypnuté airbagy), může být tato sedačka umístěna i na předním sedadle.

Kde vozit dítě v autě

V zahraničí však mají přísnější pravidla a umístění dětské autosedačky na místě spolujezdce je buď omezeno věkem dítěte, nebo úplně zakázáno. „Například ve Francii musí být děti do deseti let přepravovány pouze na zadních sedadlech, pokud nejsou zadní místa obsazena. V Chorvatsku musí sedět děti vzadu do dvanácti let věku s výjimkou malých dětí do dvou let v odpovídající autosedačce,“ jmenuje odlišnosti Libor Budina.

V Itálii a v Německu musí mít autosedačku nebo homologovaný podsedák děti do dvanácti let nebo do 150 cm, v Rakousku platí stejné pravidlo pro děti stejné výšky až do čtrnácti let.

6 Pes na cestách

Řidiči se na odborníky obracejí i s dotazy, jak na dovolenou správně přepravovat domácí mazlíčky. Český zákon o silničním provozu uvádí, že řidič musí mimo jiné zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované cestující. „Je jedno, zda použijete vodítko, pás a přepravku či jiný způsob. Každopádně nedoporučujeme vozit psa v přepravce umístěné bez zajištění na zadním sedadle, protože jde v podstatě o nezajištěný náklad, který může mít v případě nehody fatální důsledky,“ upozornil Budina.

V okolních zemích je povinnost přepravovat zvíře formulovaná podobně, jen v Itálii a v Rakousku policisté posuzují převoz mazlíčků přísněji. „Doporučujeme proto vézt psa na dovolenou ideálně v přepravce, která je zafixovaná v kufru automobilu,“ uzavřel Budina.

Web pro řidiče

Na základě často se opakujících dotazů od českých řidičů zřídili experti na webu Autoklubu ČR speciální sekci Vozidlem do zahraničí. Řidiči zde najdou aktuální informace, dopravní předpisy i omezení v jednotlivých státech, ale také obecné informace, rady na cesty a potřebné formuláře nebo ceny benzinu v jednotlivých zemích. „Postupně budeme informace ze zemí Evropské unie rozšiřovat o typy a rady před cestou na zimní dovolenou a později se zaměříme také na informace z exotických zemí, kam často Češi létají a kde si půjčují automobily,“ informoval Roman Budský z Platformy Vize 0.