Děti by měly jezdit co nejdéle v autosedačce proti směru jízdy

aktualizováno 
Prodejci nabízejí čím dál více autosedaček, které vyhovují mezinárodní normě i-Size a umožňují posadit dítě do čtyř let proti směru jízdy. Platí od roku 2013, ale zatím se jí nemusí motoristé řídit, brzy by však měla nahradit dosavadní normu. Důvodem je vyšší bezpečnost při nárazu.

Dětská sedačka podle normy i-Size | foto: bebeconfort

„Podle nové normy musí děti sedět proti směru do 15 měsíců,“ říká jednatel firmy Autoseating Jan Bartoš mladší.

Už několik let je proto například Karel Sekereš dovozcem skandinávské značky Klippan. „Ve Skandinávii se sedačky tohoto typu musí dokonce dle zákona používat. O jejich větší bezpečnosti jsem přesvědčený. Dlouho to na českém trhu bylo tak, že lidé kupovali zavedené značky, ale postupně se začínají pídit, co je pro děti bezpečnější,“ řekl Sekereš, který dělá i kurzy, kde rodičům o bezpečném cestování v autě přednáší.

Děti do čtyř let jsou ohrožené nejvíc, protože mají velkou a těžkou hlavu vůči tělu. „Při nárazu se tak může natáhnout, v horším případě přerušit mícha,“ uvedl Sekereš. Proto nová norma nařizuje sezení proti směru do 15 měsíců, autosedačky to však umožňují až do čtvrtého roku.

Už nyní musí jezdit proti směru nejmenší děti v takzvaných vajíčkách. Jelikož dítě musí v sedačce jezdit až do 12 let nebo do té doby, než vyroste na 150 centimetrů, přicházejí výrobci i s univerzálními sedačkami. Rodiče mohou koupit takovou, která je využitelná až do 18 kilogramů nebo od devíti do 36 kilogramů, což odpovídá zhruba 12 letům. „V supermarketu lze koupit sedačku za 600 korun, nejdražší jsou i za 13 000. Nejčastěji se kupují v rozmezí od 3 000 do 7 000,“ řekl Bartoš. Do univerzálních sedaček jsou však lidé podle Sekereše ochotni investovat i více díky tomu, že jim vydrží dlouho.

Trendem posledních let je také růst sedaček do šířky, aby byly bezpečnější při bočním nárazu. Proto rodiče tří dětí mají čím dál větší problém najít na trhu takové sedačky, které se vejdou do jedné řady sedadel ve voze.

Proti zahraničí se v Česku podle Bartoše příliš nerozšířil takzvaný shuttle systém, kdy lze autosedačku připevnit do kočárku. „Větší zájem je ve městech,“ řekl Bartoš. Jak on, tak Sekereš však tento systém příliš nedoporučují. „Krátce lze říci, že je pohodlný pro maminku, ale ne pro dítě. To v této sedačce sedí, což není dobré na záda. Děti by v ní měly být co nejméně,“ řekl Sekereš.

Podle něj je pro nejmenší děti důležité, aby vajíčko bylo dostatečně velké. Pro střední kategorii do čtyř let doporučuje protisměrnou a také polohovatelnou sedačku, aby v ní děti mohly spát. A pro děti do 12 let je důležité, aby byla sedačka dostatečně široká v ramenou a měla dostatečně dlouhý sed. „Když je krátký, děti po něm kloužou dolů,“ řekl Sekereš.

V zimě jsou pro děti v sedačkách nebezpečné tlusté bundy:

Autoři: ,

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Chystá se past na vjezdu do Prahy: neznačená padesátka od severu

Ilustrační snímek

Budete-li v blízké budoucnosti přijíždět do Prahy od D8 směrem k tunelovému komplexu Blanka, s největší...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Magnus Walker, nejbláznivější sběratel porsche, má image bezdomovce

Magnus Walker, známý sběratel porschí na autosalonu v Ženevě obdivuje expozici...

Pokud ho ještě neznáte, těžko byste hádali, že tento starší muž s vzezřením bezdomovce je jedním z nejvýznamnějších...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Další z rubriky

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. Nabíječka je k...

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup...

Najdete na iDNES.cz