Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně
Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně důležitá jako vzhled samotný. Slovenský designér Peter Olah je koordinátorem interiérového designu největší české automobilky a žije svůj sen. V exkluzivním rozhovoru pro magazín Esquire odhaluje, jak design auta vzniká.

S automobilkou Škoda spojil svůj um v roce 2000, to ještě studoval. „Když jsem nastoupil, byl jedním z mých prvních úkolů navrhnout popelník do auta,“ směje se, přitom je nekuřák. „Mojí první prací pro sériovou výrobu byly sportovní sedačky do Octavie,“ vzpomíná v říjnovém vydání magazínu Esquire.

Po štaci v německém designstudiu koncernu Volkswagen se vrátil do Mladé Boleslavi a věnuje se návrhům architektury interiéru. „Musíme dělat design, který funguje a je dosažitelný úplně pro každého,“ vysvětluje. 

„Úkolem nás designérů není vytvářet věci, které se dají vyrobit na první dobrou, ale provokovat novými návrhy. Tlačit automobilku k tomu, aby se zamýšlela nad novými věcmi. Designér by neměl být perfektní inženýr, ale někdo, kdo dokáže reagovat na trendy, předpovídat je v horizontu pěti až deseti let.“

„Věci, které tvořím, jsou autorskou výpovědí, na druhou stranu jsou založené na technické bázi, která se následně i může vyrábět v průmyslové výrobě, to je můj cíl,“ vysvětluje, proč se považuje především za průmyslového designera.

Peter Olah vysvětluje, že designér nikdy nepřestává pracovat. „Když sedím na židli, tak přemýšlím, kdo ji navrhl, proč ji navrhl, a jak bych ji dokázal vylepšit. To samé s auty, když vidím nějaké auto, tak neustále přemýšlím, jestli bych ho zvládl udělat jinak, a když si do toho auta sednu, tak i když sedím u cizích lidí v autě, tak ohmatávám všechna tlačítka, nastavuji vše trochu jinak, chytám ty materiály, a to je možná právě to, že neustále přemýšlím nad designem.“

Designér Škody Auto Peter Olah

Peter Olah si občas od aut „odskočí“ k věcem mimo automobilový průmysl. Teď pracujete na varhanách do katedrály svatého Víta. Navrhoval pera pro Montblanc, spolupracoval s Adidasem nebo s výrobci českého křišťálu, jako jsou Lasvit a Preciosa. Práce se sklem ho doprovází ovšem i ve službách Škody. Právě z jeho hlavy pochází nápad, aby designstudio značky, která je dlouholetým partnerem nejslavnějšího cyklistického závodu světa Tour de France, navrhovalo trofej pro vítěze. Pro letošní ročník, který před pár dny skončil, ji Olah navrhoval už podesáté.

Jak změní elektromobilita a autonomní řízení design aut? A jak probíhá vývoj takového návrhu vozu? Čtěte v magazínu Esquire, který vychází 25. září, objednat ho můžete zde.

Trofej pro vítěze Tour de France

Designér Škody Auto Peter Olah s trofejí pro vítěze Tour de France 2020.

Designér Škody Auto Peter Olah s trofejí pro vítěze Tour de France 2020

„Největší hledání bylo při tom prvním ročníku, kdy jsme se snažili definovat ten tvar a vytvořit něco, co bude ikonické, co bude rozpoznatelné jako trofej Tour de France a na druhou stranu něco, co bude každý rok jiné,“ popisuje Peter Olah.

„Chceme, aby každý rok vzniklo umělecké dílo, které bude mít ten konkrétní vítěz doma a bude mu připomínat ten konkrétní ročník. Naším původním cílem bylo, aby každý z těch závodníků měl specifickou trofej, specifické umělecké dílo, které se bude vázat ke konkrétnímu ročníku. V té době jsem ještě ani netušil, že Peter Sagan bude dnes mít těch trofejí pět, a že tam to úplně skvěle zafunguje.“

Letos jsou 60 centimetrů vysoké čtyřkilogramové trofeje ze zeleného a čirého skla pokryty vzorem složeným z obdélníků, které se směrem zdola nahoru zvětšují. Inspirací pro tento unikátní design byl český kubismus i individuální intepretace digitálního designu umělců. Tvar trofeje pak vyobrazuje síť jednotlivých bodů. Díky lomu světla vzniká při pohledu skrz trofej fascinující hra světel z křížících se linií, působivě doplňovaná střídáním světla a stínu.

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

VIDEO: Řídili jsme světový unikát BMW 1M3, auto poskládané z několika vozů

Jako o světovém unikátu hovoří Martin Příhoda o autě, které dal dohromady. Použil to nejlepší z BMW M3 a 1M, k tomu...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...