Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Autofotka týdne: Krásný Popular Monte Carlo ožil ve skicáku designéra Škody

Škoda Popular Monte Carlo bývá právem považována za jedno nejkrásnějších aut, které vznikly v Československu. Jak by vypadal legendární dnes si zkusil představit bulharský designér mladoboleslavské značky Ljudmil Slavov.

Škoda Popular Monte Carlo v podání designér mladoboleslavské značky Ljudmila Slavova | foto: Škoda Auto

„Je to jedno z nejkrásnějších aut vůbec, oslovilo mě i svou historií. Má neuvěřitelnou eleganci a vkus,“ popisuje. Ikonický vůz se v představách designéra změnil ve funky futuristický roadster.

V muzeu značky totiž právě chystají ke kompletní renovaci variantu roadster, které chtějí vrátit lesk a slávu, stejně jako je tomu u kupé. Když Ljudmil vůz studuje, vysvětluje, že při tvorbě své vize se rozhodl vyjít právě z roadsteru, protože u něj může dát lépe na odiv i vnitřní provedení vozu.

„Interiér původního roadsteru je elegantní a praktický, vidím v tom kontinuitu do dnešních dob. Funkčnost, praktičnost, elegance a čistota jsou i dnes našimi základními principy,“ říká designér. Popular měl rychloměr coby základní informační prvek umístěný uprostřed palubní desky, tento detail Ljudmil zachoval a do moderní doby ho přenesl v podobě jakéhosi hologramu. Po stranách byly odkládací prostory, v jejich místě navrhl designér moderní displeje s přísunem všech pro posádku potřebných informací.

Roli při volbě roadsteru hrála i jeho sportovnější povaha. Tu podtrhuje úložný prostor za sedadly konceptu, kde jsou pod skleněným krytem uloženy dvě závodní přilby.

„Přemýšlel jsem, zda sem nedat dvě dětské sedačky a udělat auto trochu praktičtější po vzoru tehdejších sériových kabrioletů, nakonec u mě ale zvítězila sportovní stránka,“ popisuje Ljudmil. Původní roadster měl z kufru výklopné sedadlo, kterému se přezdívalo „sedačka pro tchyni“.

Exteriér dostal aerodynamické tvary, které kombinují ladnost historické předlohy s sošností dnešních škodovek. Elegantní splývavá záď s výraznou „ploutví“ patří k jasným odkazům na originál. Po svém se pak Ljudmil při návrhu vypořádal s typickou maskou chladiče.

„Zkoušel jsem různé vertikální konfigurace, které by byly originálu bližší, ale takové uspořádání je dnes u aut trochu problematické, takže jsem se nakonec vydal odlišnou cestou,“ popisuje své pojetí přídě, kde mřížka masky chladiče přechází dále do oblasti světlometů, čímž vytváří efekt, pro který je originál tak ceněný.

Zajímavým detailem a rovněž historickým odkazem je logo. Namísto znaku automobilky dostal vůz coby hlavní grafický motiv červený kruh, který u originálu nesl nápis Monte Carlo, Ljudmil do něj ovšem umístil stylizované označení modelu. A jméno automobilky je vyvedeno na přídi vozu v moderním písmu, stejně jako je tomu dnes na zádi moderních škodovek.

„Klasické logo mi pro masku přišlo moc retro a písmo působí hodnotnějším a elegantnějším dojmem. Škoda navíc v minulosti nápis místo loga u některých svých vozů používala, takže je to i odkaz k historii značky,“ vysvětluje designér.

„Když se na původní Popular Monte Carlo dívám, okamžitě se mi v hlavě rozezní jazz,“ libuje si autor moderní vize. Podle Ljudmila je však hudebním stylem, který vystihuje značku Škoda v současnosti, spíš funk. Jeho studie kombinuje až futuristické linky s retro nádechem.

Hudba Ljudmila hodně fascinuje. „To, jak okořenit design, aby vyvolával stejné emoce jako hudba, je něco, co mě žene kupředu. Ale rozhodně je to hledání na dlouhou dobu,“ říká. Mimochodem, když jsme u inspirace hudbou: v linkách jeho vize vozu možná kromě odkazu na původní historický model zahlédnete i houslový klíč.

Kdo je kdo

Škoda Popular Monte Carlo

Bývá považován za jedno nejkrásnějších českých auto. Původně vznikl v roce 1936 jako závodní speciál pro Rallye Monte Carlo. Jelikož vůz s posádkou Pohl – Hausman v soutěži uspěl (byl druhý ve své kategorii), rozhodla se Škoda úspěch využít a připravila i silniční provedení nazvané Škoda Popular Sport Monte Carlo. Ten v Mladé Boleslavi vyrobili v celkem sedmdesáti kusech s karoseriemi kupé a roadster. Čtěte více

Ljudmil Slavov

Pochází z Bulharska, v jedenácti letech se s rodiči přestěhoval do České republiky a žije tu přes 20 let. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (UMPRUM), během roční stáže v Bratislavě se seznámil s prostředím v koncernu Volkswagen. Pak se věnoval designu dopravních prostředků a těžkých strojů a nyní již tři roky působí ve Škodě v oddělení designu interiéru. Je vášnivým cyklistou a rovněž milovníkem architektury.

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci...

Motonovinky startují sezonu: retro, Čína, futurismus a speciál pro listonoše

V únoru se motorkáři obvykle začínají probírat ze zimního spánku a možná uvažovat, na čem vyrazit do nové sezony. Právě...

Nebojácný Grand Cherokee z druhé ruky. Víme, jak chlapácký jeep vybrat

Premium Luxus, co se nezalekne ani terénu. „Grand“ je vrcholem nabídky Jeepu. Nová generace se rozkoukává na trhu, pojďme si...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...