Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Datsun je zpátky. Začíná levným modelem Go za 130 tisíc korun

Japonská značka Datsun se vrací. Nissan oživuje své původní jméno a bude ho používat pro levné modely. Prvním je malý hatchback Go, jehož cena je v přepočtu jen něco málo přes 130 tisíc korun. Má jít o jednoduchý, avšak zároveň moderní minivůz. Do Evropy se zatím nechystá.
Datsun Go je malý pětidveřový hatchback určený pro mladou klientelu. Prodávat...

Datsun Go je malý pětidveřový hatchback určený pro mladou klientelu. Prodávat se bude nejprve v Indii a pak v Indonésii a Rusku. | foto: Datsun

Po vzoru svého aliančního partnera Renaultu zavádí Nissan nízkorozpočtovou značku. Použije pro ni jméno Datsun, které japonské vozy používaly zhruba do poloviny osmdesátých let. Levná auta značky Datsun se budou prodávat jen na vybraných trzích. Nový model Go, který představil šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn v Indii, nejprve zamíří právě do Indie a následně do Indonésie a Ruska.

Prodej v Indii odstartuje na začátku roku 2014 a ceny mají být příznivé. Ta základní nemá překročit 400 tisíc indických rupií, tedy v přepočtu asi 135 tisíc korun. Nový Datsun Go přitom není vyloženě laciným autem. Oproti původním spekulacím, které hovořily o využití techniky ruských vozů Lada, je totiž technickým základem indického modelu podstatně modernější Nissan Micra. Techniku lady má ovšem využít auto, které se bude vyrábět a prodávat v Rusku. Datsun Go se tedy může použitým základem trh od trhu lišit, souvisí to s plánem automobilky vyrábět auta lokálně s co největším podílem místních dodávek dílů.

Technika představeného Go nejvíce odpovídá v Indii vyráběné verzi micry, modelu Micra Active. Ten je však velmi blízkým příbuzným i s evropským modelem (v Indii nabízí Nissan i model Micra s mírně pozměněným designem, který hraje roli luxusnějšího modelu). Pod kapotou nového Datsunu Go se tak například nachází z micry známý tříválec o objemu 1,2 litru. Výkon není přesně specifikován, dá se ovšem očekávat 68 koní z Micry Active.

I vzhled auta je docela povedený, byť asi úplně neodpovídá evropskému vkusu. Našince ovšem asi nejvíc pobaví hodně maličká kolečka. Vzhled je však celkově sympatický a auto si na nic nehraje. Interiér je také jednoduchý a účelný, překvapí však některými chytrými nápady.

Ačkoliv je Datsun Go z našeho pohledu hodně levný vůz, v Indii nebude na zákazníky útočit primárně cenou. Vždyť i zmiňovaná Micra Active v základní výbavě s klimatizací, posilovačem řízení a světlomety s funkcí Follow me home stojí o 50 tisíc rupií méně, než je uváděná cena prvního novodobého datsunu. A za oněch 400 tisíc rupií lze mít verzi s centrálním zamykáním, elektrickými předními okénky, bezklíčkovým přístupem a dalšími drobnostmi. Pravda, airbagy, rádio nebo ABS stále chybí, ale to jsou specifika indického trhu.

Datsun Go bude cílit především na mladé zákazníky se začínající řidičskou kariérou, kteří hledají svůj první automobil. Cena bude na daném trhu tedy rozumná, nikoli za každou cenu podbízivá. Auto bude lákat na praktická řešení pro moderní život.

Řadicí páka se například posunula výše, a auto tak nemá klasický středový tunel, což vylepšuje prostornost. Standardem by měla být dokovací stanice pro mobilní telefon a možnost jeho propojení s autorádiem a celým vozem přes klasický Aux vstup a USB port. I klimatizace bude v základu, jak je v Indii často zvykem. Pro indonéský a ruský trh může mít auto specifikaci nejspíš trochu proměněnou.

Časem se mají objevit i další auta od Datsunu, ale o jakou kategorii vozů půjde, to zatím automobilka tají. Možná se dočkáme i ještě levnějších aut. Zaměření na nadějné mladé zákazníky má však Datsunu zůstat, má to jednoduše být značka právě pro ně. Vozy by měly vznikat v drtivé většině na trzích, pro které jsou určeny.

I proto je zatím asi hodně nepravděpodobné, že se automobily Datsun podívají do Evropy. Byť na druhou stranu by značka díky zaměření na mladou klientelu a díky odlišným modelům nemusela příliš konkurovat Dacii, která je pod křídly Renaultu. Jenže Datsun nejprve potřebuje vyrůst na zmíněných velkých ambiciózních trzích, které jsou jeho primárním cílem.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...