Diskuse k článku

Stopařův přízrak a zatopené mosty: 22 tajemství prokleté D1

První česká dálnice slaví výročí: na podzim 1967 po téměř třicetileté pauze znovu začala výstavba. Ačkoli byla D1 otevřena v roce 1980, řidiči ji znají spíš jako věčné staveniště. Magazín Víkend DNES vybral 22 zajímavostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A17l97e18š 62L42i67s45o36v84s80k76ý 9879748292142

Tolik odborníků na dálnice...

0/0
4.10.2017 14:00

J56o28s30e41f 40P78a47l66a74t35a 1473282571195

10-15 mrtvých za rok, kdyby byly dálnice na všech hlavních tazích, ubylo by i mrtvých na cestách.

Kolik už to stálo za těch 20 let životů, neschopnost našich politiků postavit dálnice?

+7/−1
4.10.2017 12:18

R90o63m94a68n 69S18t76o90n10e20k 1259893649691

Spiš je to neschopnosti řidiču kteři odmitaji dodržovat zakladni pravidla silničniho provozu

+3/−2
4.10.2017 16:13

M81i87r67e45k 72G21a71j95e36r 5331796209690

Tak treba protahovani stavby D11 do Hradce Kralove ve sve dobe, kdy chybel usek Chlumec-Hradec, to stalo zivoty stovky lidi na tomto nebezpecnem useku. Od te doby, co tam je dalnice, ani o zadne tragicke havarii nevim, takze jich muselo byt velmi malo.

0/0
5.10.2017 3:05

L79u60k52á50š 14S49v67o24b72o98d96a 1733188875668

Cela rekonstrukce dalnice je jedna velka ostuda. Nove useky drncaji uplne stejne jako ty stare co je prelestili frezou

+4/−2
4.10.2017 11:40

J62o59s58e51f 20P11a92l62a63t50a 1903332381805

Navíc celou stavbu měli začít až po dokončení dálnice Hradec-Mohelnice, aby byla možnost opravované úseky objet.

Ale ne - oni za plného provozu staví novou D1

+1/0
4.10.2017 12:25

P92e25t18r 26H67o71r50á42k 1949523899674

To by trvalo deset let a mezitím by se D1 rozpadla.

+1/0
4.10.2017 13:48

R94o72m98a11n 81S22t62o29n85e35k 1399273559291

D1 je za hranou sve životnosti a pochybuji že by vydržela dalšich 20 let

+2/−1
4.10.2017 16:14

L87u36k23á69š 21S34v59o97b14o36d55a 1413238455758

Tak ona vlastně jenom drncá jinak jí nic nebylo. Na to stačilo vzít frézu a zarovnat schody a nebo 10cm asfaltu a zase zarovnat schody. Ty samotný desky by vydržely dalších 50 let. Každopádně čekal bych že se víc poučeji z předchozích chyb a na ten beton se vykašlou.... Oni tvrdí že teď už to bude jiný protože ty desky jsou vzájemně ukotvený, ale těžko to bude jiný když to drncá už jako nový Rv

0/−1
5.10.2017 12:11

L94u64k84á51š 18S28v80o10b43o63d65a 1933218345728

Taky mě fascinuje jak dálnice na Turnov byla komplet opravená za jedno léto a na Brno je neustále nějaký problém

0/−1
4.10.2017 19:56

J37i81ř12í 97E60r26b82e96n 1473634216637

Cože? Kdy že byla celá sedmdesátikilometrová D10 opravená za jeden rok? 8-o

+1/0
4.10.2017 23:31

L59u63k35á86š 57S76v77o77b16o58d27a 1213658325418

1997 a víceméně to drží dodnes

0/0
5.10.2017 12:06

J12i44ř47í 96E76r94b16e75n 1393584256967

Aha, takže ty uzavírky, které jsem tam potkával, byly mou vlčí mlhou? ;-D

0/0
8.10.2017 12:27

J22a83n 10S35e86m81i41k 4324327652859

ten dvoupatrovy most u humpolce je paradicka....vubec jsem netusil, a ta zajimava historie!

jinak jen drobnost ohledne zabehle terminologie:

"Protektoratni dalnice" je dost nepresny termin a troche "hanici" prvni pokus o dalnici u nas.

Dalnice byla vyprojektovana za prvni republiky, jen penize a otrebny ve 30. letech byly presmerovany na stavbu pohranicnich opevneni.

Pripravne prace konecne zacali uz po Mnichovu kdy diky situace se finance mohly presmerovat na stavbu.

To ze se realne zacala dalnice stavet az za Protektoratu byla shoda nahod, podobne jako treba zmena rizeni na pravou stranu- vse bylo uz naplanovano v danych terminech za 1. resp. 2. republiky

+5/0
4.10.2017 11:09

M58a45r93e22k 17F14l49e10k62a22č 1286155124418

První dálnici jak správně píšete, projektoval už tomáš Baťa,

+1/0
4.10.2017 11:19

I86v80a14n43a 66P23e13t56e50r89k94o73v35á 2937556786723

Tak "projektoval" je dost silné slovo. Prostě udělal na mapě ČSR čáru od západu na východ tak, aby procházela Zlínem....

+13/0
4.10.2017 11:37

J95a17n 32S40e91m37i93k 4534637202539

to byla spise "idea", podobne jako by jsme mohli rici ze "prvni metro projektoval uz ve dvacatych letech XY"

ja myslel realne projektovani, zajisteni financovani, realny plan realizace

To bylo ve tricatych letech za strany vlady CSR, a nastup realizace byl umoznen az kapitulaci v Mnichove a zastavenim stavby pohranicniho opevneni a tim uvolneni jak financi, tak stavebnich kapacit

+2/0
4.10.2017 12:02

F23r64a34n12t95i91š30e68k 38K75a81d74l89e84c 1204103653372

Teď jste mě, autore, hluboce naštval: kapacita restaurace U rybiček není taková, abyste zval další a další davy na návštěvu! Už nyní je zde po celý den a večer přeplněno a čekací doby na jídlo jsou dlouhé... Příště prosím napřed myslete, a potom teprve pište. Vypadá to, že po D1 na Prahu nejezdíte moc často, jinak byste Rybičky nemohl v tomto článku zmínit!;-)

+3/0
4.10.2017 10:24

F41r53a91n39t80i36š76e17k 87O32s69t60r29ý 4115871107603

A to ještě nevíte, že na 120. km ve směru na Prahu jsou ve svodidlech tři pozlacené nýty.

+2/0
4.10.2017 10:02

J58a69r36o44s58l21a79v 88Z86e85m17a65n 1126596839118

Byly....

0/0
4.10.2017 14:33

J23a81n 83K75r15k 1761117413442

"roku 1539 ... spustil palbu, při které zahynulo devět lidí". a potom, ze cestovani casem neexistuje! (kde by jinak sedlak vzal na zacatku 16.stoleti takovou palebnou silu)

+2/0
4.10.2017 9:30

I71r28e79n37a 24K33r15o62u49p60o88v84á 4480533677842

Palbu nespustil sedlák, ale zhrzený kupec. Kupci měli zbraně a uměli s nimi zacházet, jinak by toho moc nenaobchodovali, bývali oblíbeným terčem lupičských band. A na bohaté selské svatbě se také nějaká ta střená zbraň vyskytovala, generování nejrůznějšíh hluku, včetně střelby, bylo součástí každé větší svatby. Takže to tam klidně mohlo vypadat jako u OK corralu, navíc s vyšší účastí.

+4/0
4.10.2017 10:08

A73d78r76i92a16n74a 50M85i83l23l34e86r68o25v85á 6512560169441

"Městská legenda" :D bravo, Google translator, který se stále více podílí na psaní článku, opět nezklamal. Novináři, ze se nestydite.

0/−16
4.10.2017 9:19

F87r74a35n47t35i28š79e62k 15O26s25t49r12ý 4165821987123

"Městská legenda" se používá.

+12/0
4.10.2017 10:02

T60o54m59á57š 92P91a68č97e46s 2628162427267

Fakt myslíte, že zrovna článek o D1 je jen přeložený ze zahraničního článku?

+13/0
4.10.2017 10:37

T10o20m23á16š 41K66u92c25h71a76ř 3897341478791

"který nemá obdobu ani v obou velkoměstech" No teda, my tady v Brně se dmeme pýchou. Brno nazváno velkoměstem.. ;-D

I když, možná měl autor na mysli Humpolec. ;-)

+20/0
4.10.2017 9:01

M11i23c32h35a23l 65P37i57n63d47j45a50k 5223284147187

Me ucili na ZS, ze velkomesto je kazde mesto nad 100 tisic obyvatel, takze je to defakto kazda vetsi dira ;-D

+1/0
4.10.2017 10:57

T27o69m49á97š 83K58u55c86h44a16ř 3197761238741

Nekažte nám radost.;-)

+2/0
4.10.2017 11:00

J58a43r70o65s54l42a19v 14Z51e94m79a59n 1976936119338

Ale no tak, konečně je někdo nazval jinak než "hustě osídlená pravotočivá zatáčka" mezi Prahou a Vídní ....

+2/0
4.10.2017 14:34

M49i32r74e72k 91G41a78j59e44r 5941146559220

Prozajimavost, kdyz potkam nejakeho Cinana, zeptam se ho, odkud pochazi a on rekne, ze z maleho mesta, tak uz vim, ze to je mesto nejspis se 3 az 5 miliony obyvatel. Velkomesta maji asi pres 6 milionu.

0/0
5.10.2017 3:02

T48o16m92á86š 96K91r12a41i17n76a 7194370664718

Článek pěkný, jen si dovolím upozornit na nepřesnost hned v první větě:

"Dnes už měří celá D1 z Prahy až na polské hranice za Ostravou 376 kilometrů..."

Bohužel, D1 není dodnes dokončena (pomineme-li průběžné změny trasy a budeme-li počítat, dle přeznačení, původní D47 za pokračování D1). Sice, z Prahy do Ostravy vede čtyřproudá silnice, dokonce dnes i značená jako dálnice, ale úsek z Vyškova do Olomouce a Lipníku n.B. je D46 a D35, kde D46 je opravdu dálnicí jen podle nového Ťokova názvosloví.

D1 v úseku Lipník - Přerov je momentálně ve výstavbě a výstavba zbylých 10 km úseku Přerov - Říkovice je ve hvězdách - momentálně se tam objevují jacýsi chránění parazité či co...

+13/0
4.10.2017 8:55

P55e96t60r 18N33e21c71h23a77n97i62c39k63ý 7393256538150

Zajímavé problémy dětí země. Křečci pod dálnicí jsou chránění, ale privátní obora v chráněné oblasti a nezřízená těžba (na soutoku Dyje a Moravy na trojmezí SK/ČR/A) to se nikdo neozve

+4/0
4.10.2017 9:09

D35a25n27a 53P12o77l28a89n26e90c94k81á 3606285757415

Ono spíš záleží na tom, kdo jim zaplatí....

+6/0
4.10.2017 9:40

T32o54m48á72š 81K35r56a59i19n52a 7634710534868

Tak, tak... Za oboru zaplaceno nejspíš dostali, za dálnici od ŘSD ne - ti sami maj málo, ještě, aby se dělili! ;)

0/0
4.10.2017 14:05

P75e25t88r 32P17r59o48k80o39p 8152653353722

Označení Dálnice vzniklo v sedmdesátých letech po dobudování úseku z Prahy do Mirošovic. Dál nic nebylo, tak tedy dálnice.

+17/−4
4.10.2017 8:34

J91i95ř80í 55E52r23b66e80n 1133674926957

Až na to, že tento vtípek se vyprávěl už v době 2. světové války :-)

+3/0
4.10.2017 8:38

A82n60d55r10e24j 11M12ó11c 4934833445421

Dálkové silnice

+2/0
4.10.2017 9:07

M78a88r69e75k 95S81a55j75d10a 2795140456518

Super clanek R^

+26/0
4.10.2017 8:20

T70o59m14á60š 89M92a64c43e32j91k57a 6461792447317

Takže někdy kolem roku 2050 (tedy nejspíš nikdy) by D1 měla být komplet ve třech pruzích. A to byl takový problém to udělat už teď při té opravě?! Aha, oni nemají povolení, projekty a papíry; a co ti zaměstnanci a papláší z MD a ŘSD kromě čekání na ''lobbysty a jejich igelitky'' dělají? To, že D1 je potřeba rozšířit se ví asi 25 let a ti ignoranti když mají příležitost tak se na to vykašlou.

+7/−4
4.10.2017 8:18

M30a91r92e13k 35F15l58e70k67a89č 1806335624568

Dálnice o 3 pruzích je mimo obce nesmysl. Ani německo nestaví tří proudé dálnice. Tu bych chápal kolem velkých měst, při křížení dvou dálnic,ale určitě ne v celé délce. To je nesmysl

+7/−4
4.10.2017 8:22

T53o21m11á51š 48M34a18c47e67j71k90a 6861952987547

Jenže pak když je tam nějaká oprava či nehoda, tak je to věčně ucpané, protože tam dálnice je zkrátka příliš úzká a v Německu je tříproudých dálnic hlavně kolem měst dost, ale i mimo ně, v Rakousku to samé.

+2/−3
4.10.2017 8:27

M48a54r13e87k 52F50l94e31k43a77č 1616895354508

Jestli není lepší se naučit řídit;-D

0/0
4.10.2017 8:31

T14o45m81á62š 90M82a67c49e98j21k72a 6391432957937

A nějaký argument by nebyl? Nebo jste jedním z těch o kterých píšu?

0/0
4.10.2017 8:34

M87a32r47e96k 86F80l18e21k17a92č 1936635444758

Já už jsem vše napsal, máme každý opačný názor. Myslíte že by byla situace u tří proudé dálnice běhen havárie lepší? Nebyla, byla by tam stejná kolona. Dálnice se během rekonstrukce rozšířila tak, aby bylo možno na jedné straně vyměřit 4 jízdní pruhy. Kolony se bohužel tvořé proto, že lidé neumí zipovat, přejíždění z pruhu do pruhu jak praštění a podobně. Tomu nepomůžou ani 4 pruhy. 3 prhuy ano,ale u Prahy, Brna, ostravy, napojování nebo křížení dálnic,ale určitě ne na vysočině nebo někde v polích.

+8/0
4.10.2017 8:40

M60i61c22h14a33l 30S35t53r60a86k89a 7480790234243

Co takovýto příklad. 1km jednopruhové dálnice má kapacitu řekněmě 100 aut za minutu. Kolik aut se vejde na tuto silnici když bude mít 2 pruhy? Bude to přibližně 200 aut. A kolik tam projede aut když tam budou 3 pruhy? Bude to taky 200? Já myslím, že ne.

0/0
4.10.2017 10:19

M45a83r17e95k 98F17l76e76k48a47č 1876315844508

To je stejná uvaha jako když jeden kopáč vykope jámu za 3 dny, za jak dlouho ji vykope 20 kopáčů? Nikdy utlučou se krumpáčema. Nevím jak často jezdíte po dálnici,ale vetšinu cesty, za normálních okolností, mezi Brnem a Prahou, je v usecích mimo velká města dálnice poloprázdná. Takže moje otázka zní? Potřebuje všude těch vašich 300 aut? Opravdu tudy v průměru projede tolik aut jak píšete?

+2/0
4.10.2017 10:23

P35e67t26r 78M26o50l79á19k 9438741957844

Tak to uz jste asi dlouho nejel po dálnici! A nebo jezdíte okolo půlnoci. Já jsem skoro prázdnou dálnici během dne rozhodne neviděl!

0/0
4.10.2017 12:11

T49o52m33á81š 50M96a11c24e18j85k26a 6851952387717

Pán asi nebere v úvahu celkovou kapacitu a průjezdnost, naříklad se potřebují předjíždět i náklaďáky typu Avia a kamiony, takže potom můžou osobáky plynule jezdit ve třetím pruhu aniž by musely zpomalovat.

+1/0
4.10.2017 12:17

T40o37m63á97š 62K19r74a44i46n20a 7394450474288

On je problém (a, bohužel, nejen u nás v ČR), že i kdyby měla dálnice deset pruhů, bude 9 pruhů prázdných a všichni nalepení v tom posledním levém - na tachometru 120, v očích smrt, ale každý závodník... :(

+4/0
4.10.2017 14:10

J59a44k64u71b 27Š65a78f75a33n38d12a 7145977531951

Jelikož drtivá většina aut jede z Prahy do Brna (a dál), bude tam tolik aut, kolik propustí úsek blízko Prahy. A vzhledem k tomu, že v okolí Prahy spousta aut dálnici opouští (lidé dojíždí do Prahy za prací) tak stejný počet pruhů po celé délce je nesmysl. To by zase znamenalo rozšířit dálnici do Mirošovic na 4 pruhy.

+1/0
6.10.2017 12:17

Najdete na iDNES.cz