Na Silvestra startuje nejtěžší Dakar. Macík ho jede vyhrát s Čendou

  • 14
Jedenatřicátého prosince startuje 45. ročník slavné dakarské rallye. Martin Macík ji jede vyhrát se svým kamionem, nový stroj pojmenovaný Čenda má všechno vylepšené a je oranžový.

Tým MM Technology postavil zcela nový stroj podle poznatků a zkušenostní s předchozím závodním speciálem. Nedošlo na žádné revoluční kroky vylepšovalo se, ladily se detaily. „Máme nové barvy a nový design,“ potvrzuje nejnovější změnu, Martin Macík se totiž po dlouhých letech rozešel s původním sponzorem, nyní tedy oblékl svůj tým do oranžové. Spolu s Martinem Macíkem v kabině kamionu opět zasednou navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda.

Vůz má kabinu modelu Iveco Powerstar, pod kapotou se však skrývá technika, kterou dal dohromady otec Martina Macíka, který má s Dakarem 20leté zkušenosti. Stavba trvala přibližně 6 měsíců.

Macíkův nový vůz je už 8. generací závodních kamionů vyvinutých v Sedlčanech. „Z minulých Dakarů jsme v mnohém poučení. Za mě například neskákat ve 140 km/h do díry. Tím bychom měli spoustu technických záležitostí vyřešených,“ směje se Martin Macík a dodává, že nový vůz má opět několik novinek. „Kamion je pokračující generací Arnošta, speciálu, v němž na posledním Dakaru závodil Martin Šoltys. Při stavbě jsme se soustředili na pohodlí posádky a současně jsme se museli přizpůsobit novým technickým předpisům FIA, spojeným například s váhou nebo bezpečností auta. Ty si vyžádaly několik úprav v nastavení podvozku nebo bezpečnostní rámy v kabině, které vyrábíme. A vymysleli jsme si například i vychytávku pro rychlejší výměnu kol,“ vyjmenovává Martin Macík starší, šéf týmu MM Technology.

„Máme 2 konstruktéry, táta to všechno řídí, zároveň působí jako šéfkonstruktér, ale například také na všech nových autech vlastnoručně osazuje vzduchové a brzdové systémy,“ popsal dříve Martin Macík mladší. Jednotliví mechanici mají své specializace – rozdělují si starost o nápravy, motory, pneumatiky... „Jsou tu zámečníci, odborníci na elektriku, kteří v autech tahají kilometry drátů. David Švanda musí mít celkový přehled, aby jako palubní mechanik mohl kdykoliv zasáhnout v závodě,“ vyjmenovává Martin Macík.

A připomněl, že zatímco se v dílnách stavěly nové závodní kamiony, tým mechaniků MM Technology se musel postarat také o další závodní stroje, které z dílen vyjely už v minulosti a dnes slouží zahraničním týmům. „A dlouhodobě pracujeme i na dalším závodním speciálu – na elektrický pohon. To je zase úplně odlišný, ale neméně zajímavý vývoj,“ říká Martin Macík starší.

Stavíme nový kamion pro Rallye Dakar. Na elektřinu, říká Martin Macík starší

Tým zvládne postavit dva závodní kamiony za půl roku. V MM Technology tak letos postavili nové speciály dva, Čendovo dvojče Jendu bude pilotovat Ital Claudio Bellina. Další dva kamiony z produkce Macíků budou pilotovat Nizozemci: kamion Nicias povede Kees Koolen, za volant Arnošta usedne Richard de Groot. Všechny čtyři závodní speciály ze Sedlčan budou mít společný bivak, o Arnošta se ovšem budou starat mechanici týmu Firemen Dakar Team pod dohledem MM Technology.

Loprais

Nadcházející ročník má být nejtěžší za celou éru, co se dakarská rallye jezdí v Saúdské Arábii. Macík ovšem v rozhovoru pro iDNES.cz přiznává, že už letošní ročník, který dokončila jeho posádka na sedmém místě jako nejlepší z českých kamioňáků, byl nejtěžší ze všech deseti, které jel.

Všem, kdo se poženou o titul, hraje do karet absence ruských kamazů, které byly hegemony dakarské rallye mezi kamiony v posledních dekádách. Macík láká publikum, že právě nadcházející ročník Dakaru bude díky tomu o to zajímavější a napínavější; těch, co mají ambice ovládnout startovní pole kamionů, je tak tentokrát o poznání víc. „Bude to boj Čechů a Holanďanů,“ říká, připomíná také japonské Hino s jejich strojem s hybridním pohonem.

Trasa ročníku 2023 povede od Rudého moře do zrádných terénů v horách. Oproti loňsku přibudou dvě etapy, bude jich tak celkem čtrnáct. Celková délka trati je 8 549 kilometrů, 4 706 km z nich bude měřených.

Trať nadcházejícího 45. ročníku věhlasné rallye by měla být náročnější než v předešlých letech. Organizátoři ji zavedli i do čtvrté největší pouště na světě Rub al-Chálí, v překladu „Pustá končina“, která se nachází v jižní třetině Arabského poloostrova, na území Saúdské Arábie, Ománu, Spojených arabských emirátů a Jemenu. Závodníci jí budu bloudit čtyři dny. Poušť měří asi 1 000 km od východu k západu a asi 500 km od severu k jihu, má rozlohu 650 000 km čtverečních, „což je víc než mají spojená území Nizozemska, Belgie a Francie,“ píše Wikipedie. Značnou část rozlohy zabírají pouštní duny z nichž některé jsou až 250 metrů vysoké. Cíl bude 15. ledna v Dammamu.