Riziko požáru je u elektromobilu nižší, když však chytne, je to problém

  • 222
Červnový požár hybridního vozu připomněl, že vývoj elektromobility má ještě hodně před sebou. Problémem jsou baterie, které není snadné uhasit a hasiči z toho mají těžkou hlavu. Problematiku elektromobilů probírali hosté diskuzního pořadu Rozstřel.

„Elektromobil má méně míst, kde by mohlo dojít k požáru, takže pravděpodobnost bude mírně menší než u vozu se spalovacím motorem,“ zaznělo v diskuzním pořadu.“Ovšem když už chytne, je to problém. Hořící benzinové auto umí hasiči uhasit vlastně okamžitě. V baterii elektromobilu ale probíhají další chemické a fyzikální procesy a je třeba jí následně dlouho sledovat.“

Hosty úterního Rozstřelu byl inženýr Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze a vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Na hašení bateriových aut jsou proto speciální postupy. Hasiči budou muset mít pro tyto případy připravené speciální kontejnery s vodou, do kterých bateriový vůz ponoří (podrobnosti čtěte zde). I laikovi musí být jasné, že takové řešení nelze brát do budoucna jako ideální. V České republice je aktuálně deset takových kontejnerů. S nárůstem počtu elektrifikovaných aut jich bude ovšem potřeba víc, což bude znamenat další investice nejen do samotných kontejnerů, ale i dalšího proškolování hasičů a techniky. „Tesla udává, že na uhašení jejich elektromobilu je třeba 12 tisíc litrů vody,“ zaznělo v Rozstřelu. Problém je také v tom, že voda použitá na „utopení“ akumulátoru je kontaminovaná látkami, které se z baterie uvolňují; s její likvidací si umí poradit pouze specializované firmy, kterých je jen velmi málo.

Drahé elektromobily mají i mnoho dalších úskalí, například takové, že každá taková nehoda bude znamenat totální škodu, což pravděpodobně zdraží pojistky (více čtěte zde). Pavel Hrzina dodává, že kromě jiného bude třeba změnit i další předpisy, například požadavky na stavbu parkovacích domů a podzemních garáží. 

Expert ČVUT je členem expertní skupiny, která společně s hasiči a dalšími odborníky vytváří doporučení pro tvorbu norem.

Problémem baterie je také to, že je v ní velké množství kyslíku, který slouží jako palivo pro oheň. „Baterie pak hoří pod vodou, pod pískem, pod zemí i ve vakuu. Protože kyslík si veze s sebou a vyrábí si ho,“ vysvětluje Hrzina.

Proč nelze autobaterie snadno a bezpečně uhasit? Co pro zabránění požáru dělají automobilky? Co nejčastěji způsobí požár elektromobilu? Kam směřují vývojáři? Sledujte diskusi v záznamu celého Rozstřelu:

Posel elektromobility veze změny a potíže

Boj VW o moc, nebo přežití?

Start VW ID.3 měl být velkolepý. Je poslem nové doby, německá značka se s ním odhodlala zavést lidovou elektromobilitu – auto do zásuvky pro všechny. Analýzu změn, které odnesl také šéf Škody Auto Bernhard Maier, čtěte zde.


Elektromobil