Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Našli jsme utajený poklad, francouzskou bohyni z Čech

Legenda mezi legendami. Nejslavnější Citröen všech dob letos slaví 60 let od začátku výroby. Koncem osmdesátých let chystali v semilské továrně na hračky Kovozávody Semily výrobu modelu DS, který měl doplnit řadu skládacích „angličáků“ řady Monti Metal.
Model Citröenu DS ve vývojovém oddělení českého výrobce hraček Monti System

Model Citröenu DS ve vývojovém oddělení českého výrobce hraček Monti System | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Francouzsky se jeho jméno čte „déesse“, což znamená bohyně. Zrodila se na pařížském autosalonu v roce 1955 a hned se stala jedním ze symbolů Francie.

Prototyp červeného modelu veleslavného Citroënu DS jsme objevili ve vývojovém oddělení českého výrobce legendárních hraček Monti System, Seva nebo Seko. 

Ten měl být původně vzorem pro plánovanou sériovou výrobu a protože jde o úplně první návrh, je vyroben v dvojnásobně větším měřítku, než v jakém opouštěly výrobní linku běžné modely Monti Metal (1:48), které doplňovaly dodnes vyráběné plastové Monti Systemy.

Z výroby nakonec sešlo a modelovou řadu, ve které byly nakonec jen Škoda Favorit s Tatrou 613, tak červené DS nikdy nerozšířilo. Skládací „angličáky“ Monti Metal se vyráběly jen několik let, dnes už patří spíše mezi sběratelské unikáty.

Velká francouzská revoluce

Citroën DS patří k nejznámějším a nejpřevratnějším modelům francouzského automobilismu. Za dvě desetiletí (1955 - 1975) se jich vyrobilo 1 450 746 kusů v bezmála 150 verzích. Vůz měl revoluční hydropneumatický systém odpružení doplněný o zařízení, které umožňovalo samočinnou úpravu světlé výšky vozu. Další revolucí byl také například posilovač řízení nebo přední brzdové kotouče.

Prototyp Citröenu DS 21 vystavený v pařížském showroomu automobilky pohání...

Závodní prototyp Citröenu DS 21 pohání vidlicový šestiválec od Maserati z lehké slitiny o objemu 2 990 cm3. Maximální výkon 250 koní dosahoval při sedmi tisících otáčkách. Švédský rallyový jezdec Björn Waldegaard s ním dojel druhý ve čtyřiadvactihodinovém závodě na ledě v Chamonix v roce 1972. Dokázal to i díky proslavenému hydropneumatickému odpružení DSa. V závodě totiž zul pneumatiku předního kola, konstrukce podvozku ale umožňuje jízdu jen na třech kolech, díky tomu Waldegaard dojel do cíle.

Nádherná žraločí karoserie je dílem sochaře Flaminia Bertoniho a technickou stránku obstaral původně letecký konstruktér André Lefebvre. U typu Palas se dokonce objevilo natáčení světlometů podle polohy předních kol, vůz si tak dokázal svítit do zatáčky.

Z dalších technických lahůdek stojí za zmínku převodovka spolupracující s automatickou spojkou, která předznamenala vznik dnešní robotizované převodovky. Inženýři při konstrukci bohyně použili také na svou dobu pokrokové materiály jako například hliník pro kapotu motoru a plast pro střechu.

V bývalém Československu se DS stal populární hlavně díky filmové sérii s Fantomasem, kde Citroën zeleného zločince dokonce dokázal létat.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...