Citroën DS: dědeček, který to natře i mladíkům

aktualizováno 
Jako by tomu autu ani nebylo 40 let. Takový dojem jsem si odvážel z odpoledne s dnes už historickým Citroënem DS. Dokonce bych se nebál říci, že kdyby některá současná auta jezdila jako "déeska", mohli by si jejich konstruktéři gratulovat.

Citroën DS | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Neobvyklá řešení, revoluční tvary

Sedět za volantem Citroënu DS z roku 1969 je zážitek. Nejdřív jsem měl obavy. Čekal jsem, že se budu prát s volantem, který půjde sotva otočit, že auto nebude moc brzdit, děsil jsem se, jak bude u takhle starého auta fungovat poloautomatické řazení... Bylo to zbytečné.

Tahle nějak si totiž představuji pohodlí a exkluzivní styl. Sotva s citroënem vyjedete na silnici, jste král. Ostatní řidiči zpomalují, z protisměru na vás mávají... Design "déesy" ohromil už v roce 1955, kdy byla představena. A ohromuje i dnes.

Citroën DS

Protáhlá kapota, která kromě motoru překvapivě skrývá ještě rezervu, splývající karoserie a blatníkem zakryté téměř celé zadní kolo. Dojem ještě zvyšují detaily jako třeba nádherně vyvedená chromovaná linka nad oběma dveřmi končící směrovým světlem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën můžete koupit na www.automodul.cz

Extravagance ale není pokaždé jenom ke koukání. Fascinující je, že střecha francouzské automobilové ikony je z plastu. Důvod? Nižší váha. Bez povšimnutí nejde přejít ani světla, která se natáčejí podle toho, jak otáčíte volantem.

Krása a extravagance ovšem pokračují i uvnitř. Tvar jednoramenného volantu vzbuzuje úsměv. To samé platí i pro zpětné zrcátko, které je neobvykle přidělané na palubní desce. Obdiv si pak zaslouží kožená sedadla, za která by se nemusel stydět ani bar pětihvězdičkového pařížského hotelu.

Houpavý a svižný

Ale dost dívání. Startujeme. A další překvapení: nejprve nohou odbrzdit, otočit klíčkem a... Nic. Teprve když se páka poloautomatické převodovky posune doleva, motor naskočí. Pak zařadit jedničku a vyjet. Protože na silnici vyjíždíme z polní cesty, hned zažívám to, na co jsem se těšil nejvíc - tam, kde by normální auto drncalo, Citroën DS se díky hydropneumatickému pružení jen plavně zhoupne.

Citroën DS

Citroën DS 21 v číslech
rok výroby 1969
objem motoru 2 175 ccm
počet válců 4
max. výkon 92 kW/125 k
průměrná spotřeba 10 l/100 km
délka vozu 4 826 mm
objem nádrže 64 l

Posádka žádné nepohodlí nezaznamená. Na české silnice jako ušité.

Pak už jen pomalu zrychluji a pákou nad volantem přidávám rychlosti. Díky poloautomatu můžu zapomenout na spojkový pedál. Stejně tu žádný není.

Na silnici hodně rychle mizí obava z toho, že "déesa" bude líná, 125 koní v motoru o objemu 2,2 litru s nepřímým čtyřbodovým elektronicky řízeným vstřikováním paliva dokazuje, že tomu tak rozhodně není. I když roky na to má, tohle zkrátka není veterán.

Nakládali jsme ji ještěrkou

Zapůjčený Citroën DS byl vyroben v roce 1969. Jeho majitel Michal Zlámal vždy jezdil mercedesy, ale jednoho dne sedl do Citroënu BX a bylo to.

Citroën DS

"Před mnoha lety jsem sháněl auto, na které jsem měl 100 tisíc, chtěl jsem, aby bylo s naftovým motorem, posilovačem řízení, centrálním zamykáním a elektrickým stahováním oken. Volba padla na Citroën BX. Krásný sice nebyl, ale ohromě mě překvapil tím, jak byl pohodlný. Nakonec jsem jich měl asi osm. Kromě modelu BX ještě asi šest CX, osm XM, Xantii, dva Citroëny C5 a před lety jsem si přivezl ještě 2CV, které se říká kachna," vypočítává Zlámal. Citroën DS si z Francie přivezl v roce 2004.

Až do loňského jara ho s různými přestávkami dával dohromady. O tom, v jakém byla "déesa" stavu, svědčí způsob její přepravy. "Nakládání na odtahovku probíhalo ještěrkou a sundávání násilím," vzpomíná Zlámal.

Rozebrat, vyvařit a složit

Téměř vše na autě je původní. Zůstaly i takové díly, jako ložiska a čepy, původní jsou dokonce i brzdové destičky. Nový je lak a kožené čalounění v interiéru. Celý vůz bylo ovšem potřeba rozebrat, karoserii vyvařit a vše znovu složit dohromady. Shánět náhradní díly prý nebylo nijak složité.

Citroën DS

"Koupit se dá všechno. Dokupoval jsem třeba starší kliky do interiéru, protože část jsem jich tam nechal a úplně nové by se s těmi původními tloukly. A když se nepodaří sehnat díl původní, koupíte nový. Existují firmy, které je dělají dodnes," vysvětluje Zlámal. Podle něho je nejlepší si pro Citroën DS zajet do Francie.

"Pro většinu lidí je asi snazší si pro něj zajet do Německa, ale tam se dá dost často narazit na auto, kterému já říkám navoněná bída. První dojem dobrý, ale když do něj začnete šťourat, zjistíte, že je to vrak plný kytu," říká Zlámal.

Citroën DS

Chcete podobné? Připravte si alespoň 200 tisíc

Že pořízení "déesy" není nic levného, zjistíte pohledem na německý server s ojetinami. Ucházející kus se prodává za sedm a více tisíc eur. Námi vyzkoušený model si Michal Zlámal koupil v přepočtu za 50 tisíc korun. Ovšem pak následovala jeho kompletní renovace.

Fotky z renovace:

Citroën DS - původní stavCitroën DS - původní stavCitroën DS - původní stavCitroën DS - původní stavCitroën DS - původní stav

"Ono může být lákavé si přivézt "déesu" za pět tisíc eur, jenže stejně s největší pravděpodobností zjistíte, že budete muset dělat lak, a v tu chvíli vypravujete celou karoserii. A pokud si to neděláte sami, pak vás to stejně na dalších 200 tisíc vyjde," vysvětluje Zlámal. Aby prověřil svůj vůz, zvolil prázdninovou trasu do Itálie na sraz majitelů vozů Citroën dlouhou 1 350 kilometrů.

"Jeli jsme celá čtyřčlenná rodina a jediné, co nám chybělo, byla klimatizace. Jinak to bylo bez problémů. Po dálnici jedete pořád rychlostí 130 a v Německu 150 kilometrů za hodinu. Jen spotřeba není malá. V průměru jsme jeli za nějakých 11 litrů."

Citroën DS

"DéeSo" se vrátí

Podle informací renomovaného magazínu Automotive News se Citroën chystá ve čtvrtek 5. února oznámit představení řady luxusních aut s novou značkou DS.

Moderní pokračovatel legendy, vyráběné v letech 1955-1975, se představí na autosalonu v Ženevě při příležitosti oslav 90. narozenin automobilky.

V Ženevě se představí DS3, postupem času pak přibudou DS4 a DS5. Jako základ poslouží citroëní modely C3, C4 a C5.

Moderní "déesa" prý bude zdobit především vytříbený design a bohužel i vysoká cena. Malá DS3 dorazí do prodeje v první polovině roku 2010, pak přijde čas větších modelů - DS4 v první polovině 2011 a DS5 půl roku na to.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Tisíc vozů Porsche pohromadě. Na sraz dorazily i závodní legendy

Sraz Mission 1000 v německém Rodingu je vyvrcholením setkání majitelů vozů Porsche, kterého se účastní i legendy...

Felicia vyjela před 25 lety, vyráběli ji v Polsku i Bosně, taky jako VW

Prvním výsledkem spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem VW byla Škoda Felicia. Tento populární model se stal...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz