Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Škoda měla supersport před 60 lety, unikát znovu ožil

Ve své době se stal nejrychlejším československým automobilem a právem patřil mezi závodní elitu 50. let minulého století. Jedinou dochovanou verzi supersportu Škoda 966 si můžete od poloviny listopadu prohlédnout v mladoboleslavském muzeu.
Škoda 966 Supersport

Škoda 966 Supersport | foto: Škoda Auto

V roce 1950 sice postavili ve vývojovém oddělení automobilky celkem tři exempláře závodního speciálu Škoda 966 Supersport, ale do dnešní doby se zachoval pouze jediný.

Ten byl až do roku 1962 nasazován do závodů, poté byl po mnoho let ve vlastnictví slovenského automobilového závodníka Ivana Mičíka. V roce 2007 získalo tento závodní vůz muzeum v Mladé Boleslavi a okamžitě zahájilo jeho rozsáhlou renovaci podle dostupných dobových podkladů.

„Tento vůz je živoucím svědectvím naší sportovní historie a dokonale navozuje atmosféru legendárních okruhových závodů v polovině 20. století,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny muzea. „Jako absolutní unikát je tento vůz jedním z nejzajímavějších exponátů, které muzeum nabízí.“

Univerzál do závodů

Supersport s hliníkovou karoserií nejprve s reflektory a blatníky startoval v kategorii sportovních vozů, po mírných úpravách karoserie zakrytím místa spolujezdce a demontáži reflektorů a blatníků byl nasazen i v kategorii závodních vozů.

Škoda 966 Supersport

Jeho sportovní premiéra proběhla v květnu 1950 při okruhovém závodu v Mladé Boleslavi. Po dvou dalších závodech byl ovšem natolik poškozen, že musel být nahrazen novým. A protože cílem továrního týmu bylo nasazovat do závodů dva automobily, vznikl rovnou i třetí vůz. A právě tento třetí supersport se jako jediný dochoval a nyní byl kompletně zrestaurován.

Premiéra tohoto konkrétního vozu se odehrála při Velké ceně Československa 24. září 1950. Automobilový závodník Miroslav Fousek s ním v kategorii do 1 100 ccm vybojoval druhé místo, závodní sezonu 1951 zahájilo vítězství ve třídě sportovních vozů na závodech v Liberci.

Neustále ve vývoji

V následujících letech se oba supersporty s pořadovým číslem dva a tři objevovaly na startu různých závodních podniků. Po zranění byl Miroslav Fousek nahrazen Jaroslavem Netušilem, druhý vůz do té doby řídil Václav Bobek.

Škoda 966 Supersport

Po celou dobu automobilka oba závodní vozy neustále vylepšovala. Motor o zdvihovém objemu 1 089 ccm pocházel původně z modelu Tudor, ale oproti němu dostal novou hliníkovou hlavu válců s polokulovým spalovacím prostorem.

Existovala verze s atmosférickým sáním a dvěma karburátory nebo nejvýkonnější provedení s jedním, nebo dokonce dvěma kompresory. Obě provedení šlo od sebe rozpoznat podle výšky kapoty motoru. Přeplňovaná verze měla kapotu nižší, pod tou vyšší s výraznou „boulí“ se skrývaly dva karburátory.

Díky této variabilitě pohonné jednotky a hlavně rychlosti její možné změny se mohly oba vozy účastnit podniků ve třídě do 1 100 ccm ve verzi s karburátorem i do 1 500 ccm s kompresorem.

Škoda 966 Supersport
Škoda 966 Supersport

Pro další navýšení výkonu v souladu se změněnými závodními pravidly zvětšila později Škoda zdvihový objem motoru, nejprve na 1 221 ccm, v poslední vývojové fázi se dostaly pod kapotu i nové prototypové motory o objemu 1 500 ccm se čtyřmi karburátory, nebo jedním, případně dvěma kompresory.

Motor s karburátorem dával výkon až 66 kW (90 k), přeplňovaná verze dokonce až 132 kW (180 k) a umožnila zrychlit vůz až k hranici 200 km/h. Kvůli značnému množství trubek v motorovém prostoru byl model s kompresorem nazýván také „plynárna“.

Souběžně s tím probíhaly i další úpravy závodních vozů. Pro lepší chlazení byl chladič u přeplňované verze umístěn před kompresor a v sezoně 1953 vylepšili konstruktéři aerodynamiku vozu níže umístěnou mřížkou chladiče a oválným sacím otvorem.

Zkušený učitel

Od konce roku 1953 začal být využíván nový motor o objemu 1 500 ccm. Na podzim roku 1953 dosáhl Václav Bobek v provedení se dvěma kompresory nového rychlostního rekordu 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport se tak v té době stala nejrychlejším československým automobilem.

Škoda 966 Supersport

Poslední úpravy proběhly v roce 1954. Supersport dostal v důsledku změny pravidel velké blatníky, pevně uchycené ke karoserii.

Jaroslav Netušil se s nyní zrestaurovaným exemplářem postavil na start ještě v sezoně 1955. O rok později začal vývoj nástupce, nového speciálu Škoda 1100 OHC. V následující době pak sloužily oba vozy 966 Supersport pro výchovu mladých automobilových závodníků.

Autor:

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...