Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

aktualizováno 
Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení totiž leckdy úplně nevyhovuje, a proto je tu mnoho firem, které nabízejí úpravu řídicího softwaru, takzvaný chiptuning. Český úpravce Quantum Chiptuning se obul naplno do vývoje úpravy elektroaut a slaví s ním úspěchy.

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní | foto: archiv Quantum Chiptuning

Úprava softwaru u elektromobilů a hybridů je v Česku teprve v plenkách. Náš vozový park zatím voní převážně benzinem nebo naftou. Vozy tankující u zásuvky jsou v menšině. Vzhledem ke složitosti managementu pohonného ústrojí celý projekt obnáší hlavně sběr dat, analýzu, výpočty a následné praktické testy.

V čistě elektrickém autosalonu na Praze 10 sídlí vedle importéra Protech společnost Quantum Chiptuning, jejíž zástupci se úpravou elektrifikovaných zabývají už několik let. „I když máte k dispozici plnou podporu od automobilky, vývoj jde dopředu pomalu a opatrně, všechny úpravy se testují, aby nedošlo k poškození komponentů auta nebo akumulátorů,“ vysvětluje vývojový technik David Konečný.

Naším prvním figurantem je Fiat 500e, který se k nám dostává ze slunné Kalifornie jako ojetina a dá se koupit už za 300 tisíc korun. Podle Konečného jde u elektrického fiatu využít maximálně 75 až 80 procent kapacity akumulátoru, zbytek slouží jako ochranná složka, aby baterie vydržely v dobré kondici po dobu záruky. Stejně to má i severoamerická automobilka Tesla, která v nouzovém případě, například při živelné pohromě, může řidičům tesel na dálku odemknout větší kapacitu baterie, čímž se zvýší dojezd.

Fotogalerie

„Vývoj chiptuningu elektromobilů by měl jít i tímhle směrem, tedy umožnit majitelům elektromobilů v nouzových situacích využít akumulátory naplno. Pokud to nebudou dělat pravidelně, životnost baterií zůstane zachovaná,“ dodává Konečný.

Systém manufaktury a sjednocené výroby také předurčuje k produkování jen jednoho bateriového setu, přičemž dojezd a využitelná kapacita bude odvislá podle kupní ceny, připravena pro budoucí placené navýšení nebo případně k dočasnému pronájmu vyššího dojezdu, například při jízdě na dovolenou.

Plus i minus

Vylepšit se dá samozřejmě i výkon a dojezd, námi krátce testovaný Fiat 500e má sériovém naladění 113 koní, 200 Nm točivého momentu, nicméně dravé energie má na městské vozítko zbytečně moc. Úzké pneumatiky stejně nepřenesou všechnu sílu na kola, takže je při svižnějších rozjezdech nesmyslně protáčíte. Jen úpravou softwaru, dávkování točivého momentu a jeho snížení na 192 N jde zatím docílit minimálního nárůstu dojezdu o třicet kilometrů, tedy v zimě na 150 kilometrů (120 kilometrů udávaný základ) a v létě až na 210 kilometrů (190 kilometrů udávaný základ).

Auto se dá naprogramovat i tak, aby například při sešlápnutí plynu na více než 75 procent pustilo plný, tedy původní výkon, případně dokonce vyšší. Takové elektrické „nitro“ má i Audi e-tron, která tím poskytne krátkodobé navýšení výkonu, typicky potřebné při předjíždění. Audi však stojí přes dva miliony korun, takže dodělání takzvaného overboostu je výrazně levnější řešení pro majitele ostatních elektrických aut.

Fiat 500e na salonu

Fiat 500e na salonu

Elektromotor fiatu

Elektromotor fiatu

Elektrifikovaná auta jdou upravit také opačně, tedy snížit dojezd a zvýšit výkon. Fiata na baterky umí technici Quantum Chiptuning „poladit“ na 143 koní a 265 Nm točivého momentu za cenu úbytku dojezdu o třicet kilometrů.

„Počítače dnes umožňují klidně stoprocentní dostupnost veškeré síly elektromotoru už od nuly, ale v praxi by to znamenalo fatální poškození hnacího ústrojí, proto je třeba zacházet s dávkováním síly velmi opatrně,“ doplňuje možnosti úprav Konečný.

Fiat 500e je určený pro kalifornský trh, proto nemá možnost elektrického předehřevu baterií, což mu v zimě ukradne část dojezdu. Slabinou je také dobíjení bez zdířky pro rychlé „tankování“, proto se auto z nuly do plna nabije ze 400voltové sítě (25 Amper) za čtyři hodiny, respektive za 3,5 hodiny ze 400voltové sítě (32 Amper) a z běžné zásuvky (230 voltů) za sedm hodin.

„Koncept dodatečné montáže rychlodobíjecího systému existuje, ale je v raném stádiu a finální zástavba bude pravděpodobně drahá,“ dodal Konečný.

Mnichovské klenoty

BMW i3 všichni asi známe. Osobité mnichovské vozítko na velkých úzkých pneumatikách se dá dnes už jen jako ojetina koupit s přídavným benzinovým generátorem (REX), nejnovější model s větší baterií ho podle BMW nepotřebuje. Modifikací jednotky REXe umí Češi získat k dobru čtyřicet jeden kilometr, pracují i na vylepšení elektroniky pro řízení managementu výkonu.

Při pohledu na těžkou „krabici“ plnou tištěných spojů uznáváme, že nejde o snadný úkol.

Celkem čtyři klenoty mnichovského inženýrství, tedy modely BMW i8, se prohánějí po českých silnicích s vylepšeným softwarem od Quantumu. Nejzajímavějším počinem byla zakázková úprava modelu i8 Coupé ve speciálním Everyn paketu. Sériový výkon tříválcové patnáctistovky se zvedl z 231 koní a 320 Nm točivého momentu na 265 koní a 432 Nm točivého momentu.

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Hybridnímu „bavoráku“ z roku 2016 ještě přitakává elektromotor naladěný na 131 koní a 250 Nm točivého momentu, takže maximální sériový výkon soustavy je 362 koní a 570 Nm točivého momentu. Individuálním chiptuningem docílil úpravce celkového maximálního výkonu 407 koní a síly 695 Nm.

Firma se pustila také do zkoumání softwaru v populárních teslách, nicméně vzhledem k neustálému on-line připojení vozu a tovární ochraně je zatím nemožné udělat větší zásahy. Aktuálně každý pokus o přepis kódu končí tím, že auto nejde nastartovat.

Vzhledem ke vzrůstající elektrifikaci by se měli všichni úpravci začít orientovat na elektroauta, která, ať chceme, nebo ne, budou mít v blízké budoucnosti významný podíl. Přenastavením továrních hodnot je možné vytěžit delší dojezd, snížit spotřebu, odemknout některé funkce vozů nebo programovat výkon, bez nutnosti investovat miliony korun do hypermoderních elektromobilů.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

Ilustrační snímek

Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má...

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

První milion SUV v Česku vyrobil Hyundai. Tucson poslali až na Martinik

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila miliontý vůz modelu Hyundai Tucson. Jde o první typ vozu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz