Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

aktualizováno 
Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení totiž leckdy úplně nevyhovuje, a proto je tu mnoho firem, které nabízejí úpravu řídicího softwaru, takzvaný chiptuning. Český úpravce Quantum Chiptuning se obul naplno do vývoje úpravy elektroaut a slaví s ním úspěchy.

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní | foto: archiv Quantum Chiptuning

Úprava softwaru u elektromobilů a hybridů je v Česku teprve v plenkách. Náš vozový park zatím voní převážně benzinem nebo naftou. Vozy tankující u zásuvky jsou v menšině. Vzhledem ke složitosti managementu pohonného ústrojí celý projekt obnáší hlavně sběr dat, analýzu, výpočty a následné praktické testy.

V čistě elektrickém autosalonu na Praze 10 sídlí vedle importéra Protech společnost Quantum Chiptuning, jejíž zástupci se úpravou elektrifikovaných zabývají už několik let. „I když máte k dispozici plnou podporu od automobilky, vývoj jde dopředu pomalu a opatrně, všechny úpravy se testují, aby nedošlo k poškození komponentů auta nebo akumulátorů,“ vysvětluje vývojový technik David Konečný.

Naším prvním figurantem je Fiat 500e, který se k nám dostává ze slunné Kalifornie jako ojetina a dá se koupit už za 300 tisíc korun. Podle Konečného jde u elektrického fiatu využít maximálně 75 až 80 procent kapacity akumulátoru, zbytek slouží jako ochranná složka, aby baterie vydržely v dobré kondici po dobu záruky. Stejně to má i severoamerická automobilka Tesla, která v nouzovém případě, například při živelné pohromě, může řidičům tesel na dálku odemknout větší kapacitu baterie, čímž se zvýší dojezd.

Fotogalerie

„Vývoj chiptuningu elektromobilů by měl jít i tímhle směrem, tedy umožnit majitelům elektromobilů v nouzových situacích využít akumulátory naplno. Pokud to nebudou dělat pravidelně, životnost baterií zůstane zachovaná,“ dodává Konečný.

Systém manufaktury a sjednocené výroby také předurčuje k produkování jen jednoho bateriového setu, přičemž dojezd a využitelná kapacita bude odvislá podle kupní ceny, připravena pro budoucí placené navýšení nebo případně k dočasnému pronájmu vyššího dojezdu, například při jízdě na dovolenou.

Plus i minus

Vylepšit se dá samozřejmě i výkon a dojezd, námi krátce testovaný Fiat 500e má sériovém naladění 113 koní, 200 Nm točivého momentu, nicméně dravé energie má na městské vozítko zbytečně moc. Úzké pneumatiky stejně nepřenesou všechnu sílu na kola, takže je při svižnějších rozjezdech nesmyslně protáčíte. Jen úpravou softwaru, dávkování točivého momentu a jeho snížení na 192 N jde zatím docílit minimálního nárůstu dojezdu o třicet kilometrů, tedy v zimě na 150 kilometrů (120 kilometrů udávaný základ) a v létě až na 210 kilometrů (190 kilometrů udávaný základ).

Auto se dá naprogramovat i tak, aby například při sešlápnutí plynu na více než 75 procent pustilo plný, tedy původní výkon, případně dokonce vyšší. Takové elektrické „nitro“ má i Audi e-tron, která tím poskytne krátkodobé navýšení výkonu, typicky potřebné při předjíždění. Audi však stojí přes dva miliony korun, takže dodělání takzvaného overboostu je výrazně levnější řešení pro majitele ostatních elektrických aut.

Fiat 500e na salonu

Fiat 500e na salonu

Elektromotor fiatu

Elektromotor fiatu

Elektrifikovaná auta jdou upravit také opačně, tedy snížit dojezd a zvýšit výkon. Fiata na baterky umí technici Quantum Chiptuning „poladit“ na 143 koní a 265 Nm točivého momentu za cenu úbytku dojezdu o třicet kilometrů.

„Počítače dnes umožňují klidně stoprocentní dostupnost veškeré síly elektromotoru už od nuly, ale v praxi by to znamenalo fatální poškození hnacího ústrojí, proto je třeba zacházet s dávkováním síly velmi opatrně,“ doplňuje možnosti úprav Konečný.

Fiat 500e je určený pro kalifornský trh, proto nemá možnost elektrického předehřevu baterií, což mu v zimě ukradne část dojezdu. Slabinou je také dobíjení bez zdířky pro rychlé „tankování“, proto se auto z nuly do plna nabije ze 400voltové sítě (25 Amper) za čtyři hodiny, respektive za 3,5 hodiny ze 400voltové sítě (32 Amper) a z běžné zásuvky (230 voltů) za sedm hodin.

„Koncept dodatečné montáže rychlodobíjecího systému existuje, ale je v raném stádiu a finální zástavba bude pravděpodobně drahá,“ dodal Konečný.

Mnichovské klenoty

BMW i3 všichni asi známe. Osobité mnichovské vozítko na velkých úzkých pneumatikách se dá dnes už jen jako ojetina koupit s přídavným benzinovým generátorem (REX), nejnovější model s větší baterií ho podle BMW nepotřebuje. Modifikací jednotky REXe umí Češi získat k dobru čtyřicet jeden kilometr, pracují i na vylepšení elektroniky pro řízení managementu výkonu.

Při pohledu na těžkou „krabici“ plnou tištěných spojů uznáváme, že nejde o snadný úkol.

Celkem čtyři klenoty mnichovského inženýrství, tedy modely BMW i8, se prohánějí po českých silnicích s vylepšeným softwarem od Quantumu. Nejzajímavějším počinem byla zakázková úprava modelu i8 Coupé ve speciálním Everyn paketu. Sériový výkon tříválcové patnáctistovky se zvedl z 231 koní a 320 Nm točivého momentu na 265 koní a 432 Nm točivého momentu.

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Everyn paket přidává autu na dramatičnosti

Hybridnímu „bavoráku“ z roku 2016 ještě přitakává elektromotor naladěný na 131 koní a 250 Nm točivého momentu, takže maximální sériový výkon soustavy je 362 koní a 570 Nm točivého momentu. Individuálním chiptuningem docílil úpravce celkového maximálního výkonu 407 koní a síly 695 Nm.

Firma se pustila také do zkoumání softwaru v populárních teslách, nicméně vzhledem k neustálému on-line připojení vozu a tovární ochraně je zatím nemožné udělat větší zásahy. Aktuálně každý pokus o přepis kódu končí tím, že auto nejde nastartovat.

Vzhledem ke vzrůstající elektrifikaci by se měli všichni úpravci začít orientovat na elektroauta, která, ať chceme, nebo ne, budou mít v blízké budoucnosti významný podíl. Přenastavením továrních hodnot je možné vytěžit delší dojezd, snížit spotřebu, odemknout některé funkce vozů nebo programovat výkon, bez nutnosti investovat miliony korun do hypermoderních elektromobilů.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Protech importuje také Tesly, ty zatím chipovat nejdou.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Opravené nádraží v Českém Krumlově nabízí wi-fi i dobití elektromobilů

V Českém Krumlově opravili za 82 milionů korun autobusové nádraží.

VIDEO Autobusové nádraží v Českém Krumlově už není ostudou města, které je na seznamu UNESCO. Areál...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Další z rubriky

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Mercedes GLB

Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po...

Západní státy tlačí na elektromobilismus, ale chybí nabíječky, říká expert

Redaktor iDNES.cz František Dvořák v diskusním pořadu Rozstřel. (13. září 2019)

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

Najdete na iDNES.cz