Chevrolet Bolt bude první elektromobil použitelný pro běžný život

aktualizováno 
Chevrolet představil svůj sériový elektromobil Bolt, který má vcelku velký dojezd a přitom je relativně dostupný. Nejprve bude uveden na trh v USA, v Evropě by se z něj později měl stát i elektromobil značky Opel.

Představení Chevroletu Bolt na autosalonu v Detroitu | foto: Chevrolet

Není to zrovna lidový elektromobil, ale je relativně blízko představě takového vozu. Nový chevrolet, který se začne v USA prodávat až někdy v pozdní fázi letošního roku, bude stát asi 30 tisíc dolarů, tedy v přepočtu zhruba tři čtvrtě milionu korun.

Fotogalerie

Je to ovšem cena po odečtení státních dotací, které v některých částech USA dosahují až do výše 7 500 dolarů, takže skutečná cena auta se blíží milionu. Vzhledem k tomu, že ze Chevroletu Bolt by se v Evropě měl později stát nástupce neúspěšného Opelu Ampera, vzbuzuje tato cena otázku, kolik bude evropská verze stát. Za milion se dá totiž pořídit třeba atraktivní BMW i3. Ostatně, Bolt si a i3 jsou si docela podobné.

Konečně dlouhý dojezd

Oproti BMW má být Bolt mnohem praktičtější a především má dosahovat opravdu lákavého dojezdu na jedno nabití. Ale i tady zatím zůstávají otazníky. Chevrolet totiž tvrdí, že Bolt ujede na jedno nabití až 200 mil, tedy 320 kilometrů, jenže to jsou interní měření firmy, která nebyla provedena za standardizovaných podmínek. Teprve až automobilka zveřejní čísla podle oficiálních amerických metodik EPA, budeme trochu moudřejší.

Ale pokud zůstane dojezd podobný údajům automobilky, znamená to, že Bolt bude schopen na jedno nabití urazit i dvojnásobně více než BMW i3. U něj podle americké normy udává mnichovská automobilka dojezd 81 mil, tedy 130 kilometrů. V Evropě podle méně přísných metodik BMW udává dojezd 160 kilometrů a majitelé elektromobilu hlásí, že to je zhruba rozumné praktické maximum v městském a příměstském provozu. I automobilka sama v technických datech udává, že teoretický dojezd i3 je 190 km a my víme, že rekordmani se dostanou ještě zhruba o 10 až 20 kilometrů dál, ale to už pak nemá nic společného s běžnou jízdou.

Chevrolet Bolt

Dojezd Boltu tedy budí velká očekávání. Po boku modelů od Tesly by se mohl zařadit k autům, která zvládnou i delší cesty. A to v podstatě za cenu odpovídající „malé konkurenci“, takový Peugeot iOn začíná v Česku cenou na 717 tisících korun, Nissan Leaf na 730 tisících a Volkswagen e-Golf vyjde na 930 900 korun.

Co se nabíjení Boltu týče, akumulátory s využitelnou kapacitou 60 kWh se z rychlonabíječky nabijí už za hodinu na 80 % kapacity. Pro domácnosti v USA pak bude výrobce dodávat speciální nabíječku, která vyžaduje odbornou instalaci. Bude mít napětí 240 V a z ní se Bolt dobije za 9 hodin. Tato nabíječka využívá tamní domácí 32A jistič.

Lekce praktičnosti

Chevrolet u své elektrické novinky také hodně vsadil na praktickou notu. Bolt bude na trhu v USA patřit s délkou 4 166 mm k malým vozům, v Evropě to bude zástupce na pomezí třídy malých aut a nižší střední třídy s tím, že prostorností chce určitě tradičním kompaktním hatchbackům zatopit.

A to díky tomu, že baterie jsou uspořádány tak, aby neomezovaly prostor pro posádku a nijak do něj nezasahovaly. Články tedy tvoří plochou podlahu, díky které je interiér pro posádku o něco příjemnější a vzdušnější.

Chevrolet Bolt

Sedadla s tenkou konstrukci nezabírají drahocenný prostor, a tak i cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa, to vše při rozvoru 2,6 metru. V Boltu se sedí výše, z běžných aut koncepcí asi nejvíce připomíná Hondu Jazz, ale oproti ní by měl být elektromobil americké značky ještě prostornější a má i větší zavazadlový prostor. Podle amerických metodik prý standardně téměř 480 litrů.

Auto má mít i řadu chytrých odkládacích míst, jako třeba místo pro telefon s možností jeho bezdrátového dobíjení nebo velký úložný prostor pod loketní opěrkou, kam se má vejít i tablet.

Moderní výbava i design

Přístrojový štít je pochopitelně digitální a většina funkcí vozu se ovládá přes dotykový displej s úhlopříčkou 10,2 palce. Ale nezapomnělo se ani na klasická tlačítka, takže třeba klimatizace se ovládá tak, jak jsou uživatelé zvyklí z dnešních vozů. Nechybí připojení k internetu nebo třeba funkce Apple CarPlay a Android Auto pro snadné propojení vozu se smartphonem. A samozřejmě je tu sada bezpečnostních funkcí.

Chevrolet Bolt

Tím vším prostupuje moderní design, který rozhodně není tak sci-fi jako u některých jiných technicky pokročilých aut, ale na druhou stranu je stále dost výrazný, aby budil pozornost. Platí to jak pro exteriér, tak pro interiér, ve kterém nechybí ani různé efekty s podsvícením hran.

Design elektrického chevroletu je spíš dynamický než eko-technologický a odpovídají tomu možná trochu překvapivě i výkony vozu. Elektromotor pohánějící přední kola dává výkon 150 kW a akcelerace z nuly na 96 km/h (60 mil) má proběhnout za méně než sedm sekund.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

KOMENTÁŘ: Kubánský model a žluté vesty pro budoucnost evropského motorismu

Veteráni na kubánských silnicích

Vedení automobilky Volkswagen to říká stále hlasitěji: elektroauta budou drahá, nebudou tedy pro...

PŘEHLEDNĚ: Českou ekonomikou zahýbe centrální banka i nové technologie

Ilustrační snímek

Přestože čísla o české ekonomice jsou už několik let slušná, světoví ekonomové jsou poslední dobou...

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz