Češi touží po kupé škodovky: Škoda Tudor dvakrát jinak

  13:55aktualizováno  13:55
Čtvrtá modelová řada mladoboleslavské automobilky bude velkoprostorová - to už je jisté. První "roomsterovaté" škodovky se začnou prohánět po silnicích v roce 2006. Kam by pak měla tuzemská automobilka zaměřit svou pozornost? Praktici, přihlížející k moderním trendům světa automobilů, by zvolili auto typu SUV.

Romantici, kteří doma oprašují Škodu 110 R a vodí své děti do muzea škodovky obdivovat studii Tudor z roku 2002, by bezpochyby volili kupé.

Dva mladí adepti designu zasedli ke svým počítačům a navrhli druhou generaci Škody Tudor.

Nestává se tak často, aby si studie "žila svým vlastním životem", milovníci aut o ní mluvili ještě 3 roky po uvedení na autosalonu (Ženeva 2002) a designéři vymýšleli její druhou generaci.

Jakub Hájek a Michal Vlček se pustili do vymýšlení kabátu pro kupé jedenadvacátého století se značkou Škoda.

Škoda Tudor II

Mladší z nich, Michal Vlček, studuje průmyslový design na fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a má za sebou úspěšnou účast v letošním ročníku designérské soutěže Peugeotu.

Škoda Tudor II je jednou z jeho starších prací. Sám o ní říká, že více než o designovou studii jde o studii modelovací, na které se učil. Ke "svému" tudoru je spíše kritický. O tom, který stojí nyní v muzeu škodovky říká: "Koncept Škody Tudor je na nesrovnatelně lepší úrovni a taky se mi mnohem více líbí. Myslím, že ve Škodovce odvedli výbornou práci. Jsem trochu znechucen negativními reakcemi lidí na práci designérů ve Škodovce."

Pod předlouhou kapotou tudoru II si Michal Vlček nepředstavuje nic menšího než osmiválcový 4,2 litr. Řekněme si, že tento motor pod kapotou Audi A8 disponuje 246 kilowatty výkonu. 1,8 tuny těžká "á-osmička" s ním z nuly na stokilometrovou rychlost vystřelí za 6,3 sekundy.

Škoda Electra

Jakub Hájek, student VŠE v Praze má auta jednoduše rád a zajímá se o design a počítačovou grafiku. O své studii říká: "U Electry jsem se snažil zachovat některé charakteristické prvky designu Škodovek, to se nakonec projevilo především na zádi jako celku. Přední světlomety jsou rovněž lehce „škodovácké“." Zbytek už je čistě dílem fantazie a umu tvůrce.

Obě škodovky se nedívají do vzdálené budoucnosti, jsou vyjádřením představ dnešních dvacetiletých o autě, které by chtěli řídit. A dvacetiletý muž samozřejmě raději sáhne po sportovním, rychlém a svalnatém kUpé, než po praktickém rodinném MPV.

Obě  práce respektují základní identifikační rysy škodovek. V dnešní době, kdy si automobilky funkční díly "půjčují", je důležité zachovávat společný styl, kterým jednotlivé modely vyjadřují příslušnost k značce. Jakub Hájek k tomu říká: "Automobily mám rád právě kvůli tomu, že jsou velkou výzvou pro estetické vyjádření v podmínkách udržení jistého stupně osobitého stylu značky."

Škoda Tudor

Velké kupé, postavené na základech Škody Superb, se představilo na ženevském autosalonu v roce 2002. Studie tehdy vzbudila velký zájem veřejnosti. Automobilka sice prohlašovala, že se jedná o pouhé stylistické cvičení designérů z Česany.

Zároveň ale Wilfried Bockelmann, tehdejší šéf jedné ze dvou značkových divizí koncernu VW, řekl: "Musíme hledat i malé mezírky na trhu. Chci, aby Škoda vyráběla na stávajících platformách i auta menších sérií." Což tudor dokonale splňoval.

Nakonec se ale zázrak nestal a tudor zamířil do expozice muzea v Mladé Boleslavi. Plně funkční studie s šestiválcovým motorem 2,8 litru pod kapotou byla ještě k vidění například na autosalonu v Brně v roce 2003.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky
Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Najdete na iDNES.cz