Školní brigády mohou mít různé podoby.
Od sběru okurek přes roznášení pizzy v restauraci.
Někdy se ale naskytne šance „prodat“ i své čerstvě nabyté odborné zkušenosti. Tak, jak to předvádějí posluchači pražského ČVUT.
„Chtěli jsme veřejnosti ukázat práce, které studenti dělají pro firmy,“ říká o výstavě designér Václav Král, který na škole vyučuje obor Design v konstrukci strojů.
„Málo platné, ale právě zakázky od konkrétních výrobců jsou pro budoucí designéry nejlepší motivací.“
Dobrou „školu“ právě dostává student Jiří Jágr. Ten dostal od švýcarské firmy Ronal zakázku na design litých disků pro automobily BMW.
Ronal vyrábí kola také pro Mercedes, Audi, Porsche nebo Toyotu. Význam ronalu dokládá Václav Král na číslech. „Česká továrna firmy vyrábí v současnosti 7000 kusů disků za den. Ale brzy to má být až 17 000.“
CZECH MADE PEUGEOTOriginální návrhy peugeotů budoucnosti, s nimiž se Michal Vlček a Jan Rambousek probojovali do finále designérské soutěže . Tery (nahoře) má být terénním vozem příštích věků a Vlčkovo městské vozítko má jezdit, až auta ovládne vodíkový pohon... |
Jiří Jágr vystavuje také svoje návrhy motokáry třídy Superkart 250 cm3 pro firmu MS KART. „Přitom je to student 1. ročníku,“ upozorňuje Václav Král. „Ale velký talent.“
Na jiném panelu je k vidění práce čerstvého absolventa Stanislava Hanuše pro firmu Blata. Výrobce z Blanska, který se proslavil stavbou minibiků, pojal úmysl vstoupit do závodů Moto GP, které jsou motocyklovou obdobou Formule 1.
Stanislav Hanuš navrhl pro blatu podobu závodního stroje s litrovým objemem, výkonem 250 koní a suchou váhou pouhých 150 kilogramů. Už dříve navrhl pro blatu minibike, za který získal cenu Za vynikající design.
K vidění jsou ale i práce, které jsou „volnou tvorbou“ studentů. Často jde o dobře míněné návrhy pro mladoboleslavskou automobilku. Absolvent Tomáš Brokl například usoudil, že škodovce chybí v nabídce pick-up, který by nahradil v minulosti úspěšnou variantu felicie.
Jeho Pick-up Fun překvapivě dobře ladí se současným designérským směrem značky. „Shodou okolností teď Tomáš pracuje v předvývoji právě ve Škodě,“ dodává Václav Král.
To škodovka Jana Petružely v interiéru trochu připomíná bugatti. Karel Linhart si zase myslí, že by ke značce dobře pasoval dvoumístný vozík třídy „Smart“ s tříválcovým motorem a výkonem pouhých 19 koní.
Pozoruhodná je práce Jaroslava Šoula na téma motorky pro volný čas. Jeho Streethunter má podobu futuristického motokola s motorem 40 cm3, větší verze je typickým funmotem 125 cm3.
Svobodomyslný životní styl pro bezdětné páry je cílem projektu The Blade autora Jakuba Gureckého. Ten kromě dvoumístného ultralehkého vozítka, kde cestující sedí ve skořepinách s integrovaným rámem, navrhl i konstrukčně zajímavou plachetnici Water blade, určenou také jen pro dva mořeplavce.
Jak se tam dostat?
Výstava je volně přístupná v aule Fakulty architektury Stavební fakulty ČVUT v Praze 6 v blízkosti Vítězného náměstí. Ta se nachází zhruba 200 metrů od stanice metra A Dejvická směrem přes park. Výstavu, která potrvá až do 4. února, doprovázejí i práce studentů Fakulty architektury.
***
Čtěte také: Čím budeme jezdit zítra?
Návrh motorky Jaroslava AbrahámaArea Concept od Radka LaubehoVýstava designu a architektury je volně přístupná v aule Fakulty architektury Stavební fakulty ČVUTNávrh motokáry třídy Superkart pro firmu MS KART od Jiřího JágraNávrh minibiku pro firmu Blata, autor: Stanislav HanušViking V8 od Jana HrbkaViking V8 od Jana HrbkaŠkoda Pick Up Sport od Jiřího JágraŠkoda Pick Up Sport od Jiřího JágraŠkoda Pisk Up Fun Tomáše BroklaStudie Prion Radka LaubehoDvoumístné ultralehké vozítko pro mladé od Jakuba GureckéhoRoad Blade Jakuba GureckéhoDisk pro BMW od Jiřího JágraDisk pro BMW od Jiřího JágraDisk pro BMW od Jiřího JágraDisk pro Ronal od Jiřího JágraDvoumístná Škoda Fairy Karla Linharta by mohla dostat tříválcový motor s výkonem 19 koní Škoda Fairy Karla LinhartaŠkoda Rapid Streethunter Jaroslava Šouly má podobu futuristického motokolaTatra Typhoon autorů Jana Hrbka a Jaroslava Větvičky