Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Česká budoucnost Peugeotu

  10:21aktualizováno  10:21
Dva čeští teenageři, kteří si spíš pro zábavu než pro peníze doma kreslí návrhy aut, postoupili do finále prestižní designérské soutěže automobilky Peugeot. Jejich díla předběhla další bezmála čtyři tisíce návrhů z celého světa a postoupila mezi třicítku nejlepších prací, které Francouzi ocenili jako zajímavou inspiraci pro svůj další vývoj.
Designová soutěž Peugeotu

Designová soutěž Peugeotu - Jan Vlček: Městské vozítko jen pro jednoho pasažéra s motorem uvnitř kol pro dobu, kdy místo benzinu budou auta jezdit na elektřinu či vodík. | foto: Jan Vlček

Michalu Vlčkovi je devatenáct let, Janu Rambouskovi ještě o dva roky méně.

"Věk nehraje roli, mladší lidé mají větší představivost," věří Rambousek, který studuje v Plzni elektrotechnickou průmyslovku a přivydělává si tvorbou počítačové grafiky, webových stránek a firemních log.

"Tím se dá celkem dobře uživit," dodává Rambousek.

K návrhům aut se zatím profesionálně nedostal, ale úspěch u Peugeotu pro něj i pro Vlčka může být dobrou vizitkou do budoucna.

"Podle Francie jsou návrhy obou velmi dobré," uvádí Lucie Kučerová z českého zastoupení Peugeotu, podle níž v uplynulých třech ročnících Češi ještě nebodovali.

CZECH MADE PEUGEOT. Originální návrhy peugeotů budoucnosti, s nimiž se Michal Vlček a Jan Rambousek probojovali do finále designérské soutěže . Tery (nahoře) má být terénním vozem příštích věků a Vlčkovo městské vozítko má jezdit, až auta ovládne vodíkový pohon.

Cílem soutěže není podle pořadatelů navrhovat reálná auta do výroby, ale spíš přinést originální výtvarný nápad, který prokáže u soutěžícího talent a cit pro věc. Rambousek poslal návrh vozu nazvaného Tery, který má být terénním vozem příštích věků, kdy budou muset lidé ve městech kvůli velkému provozu přenechat řízení aut počítačům. Pro sebe pak budou chtít auta umožňující co největší volnost mimo město.

Devatenáctiletý Vlček, student prvního ročníku katedry designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové ve Zlíně, navrhl pravý opak - městské vozítko jen pro jednoho pasažéra s motorem uvnitř kol pro dobu, kdy místo benzinu budou auta jezdit na elektřinu či vodík. "Ve škole říkali, že pokud si něco podobného sami najdeme, určitě nás podpoří," říká Vlček, který na svých webových stránkách vystavuje například i studii "supersportovního" audi a návrhům aut se chce v budoucnu věnovat profesionálně. "Ale konkurence je veliká," připouští.

Design, považovaný za cestu k většímu pokroku a hlavně většímu bohatství ekonomiky, sice podle něho v Česku zatím nemá takové postavení jako na Západě, situace se však zlepšuje. "Je pravda, že když se něco tvoří, většina věcí přichází zvenku, z Anglie nebo z Kalifornie. Ale i u nás se začínají objevovat weby o designu a myslím, že to časem přijde i sem," míní Vlček.

Letošní vítěz má být znám během února, ve hře je také jeden Slovák.

Internetové stránky MICHALA VLČKA a JANA RAMBOUSKA.

Autoři:
Témata: Audi, Peugeot
  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Dvojnásobný korunní princ už na trůn nečeká, Renault ho musel z VW vykoupit

Luca de Meo je jednou z nejzářivějších hvězd v galaxii manažerů autoprůmyslu. Kdo jiný by dvakrát opustil roli...

Premium

Náledí každoročně ohrožuje řidiče. Co dělat, když dostanete smyk?

Ledovka na silnici často děsí i zkušené řidiče. I ti nejlepší z nás občas selžou. V případě náledí to platí dvojnásob....

Premium

Morseovka nebo mapa na přihrádce. Hledali jsme skryté symboly na autech

Mnoho automobilek věnuje obrovskou pozornost detailům – a to i těm, které nemají žádný vliv na celkové fungování auta....

Po českých silnicích jezdí téměř šest milionů aut. Jejich počet roste

Na českých silnicích to v loňském roce opět zhoustlo. Jezdí po nich už 5,99 milionu osobních aut, jejich počet se...

Najdete na iDNES.cz