BMW kupé řady 4

BMW kupé řady 4 | foto: BMW

Slavné ledvinky BMW vymyslel výrobce kolotočů, dnes budí pozdvižení

  • 61
Ledvinky čili maska chladiče rozdělená do dvou svislých segmentů patří ke značce BMW neodmyslitelně a téměř odjakživa. Na úplně prvním BMW ale nebyly a autorem tohoto designového prvku je nejspíš karosárna Gebrüder Ihle, která se proslavila jako výrobce kolotočů. Dnes budí svými obřími rozměry vášně.

První BMW spatřilo světlo světa v roce 1929 a bylo ve skutečnosti licenční verzí britského miniauta Austin Seven. Jeho výrobu spustila automobilka Dixi v Eisenachu v roce 1927, už koncem roku 1928 ale továrnu převzala mnichovská firma BMW a hned poté jméno Dixi vymazala. Právě tento typ, oficiálně značený 3/15, jako první dostal slavné ledvinky.

BMW 600 typ Ihle

Nešlo ale o produkt samotné firmy BMW. Ledvinky podle všeho jako první dostalo BMW 600 typ Ihle, které na šasi od BMW postavila karosárna Gebrüder Ihle, Bruchsal z Bádenska-Württemberska. Jak uvádí popis jednoho z těchto vozů ve sbírkách brněnského muzea BMW Renocar: „Bratři Ihle (...) jsou autoři ikonického vzhledu čelní masky BMW. Právě u modelu Dixi Ihle se poprvé objevila čelní maska se dvěma průduchy – takzvanými ledvinkami, bez nichž si dnešní BMW neumíme ani představit.“

Zcela jednoznačné to ale není. Prvním autem přímo od BMW, které dostalo ledvinky, je typ 303 z roku 1933 – čtyřmetrový vůz poháněný šestiválcovou dvanáctistovkou. On tedy neměl ani tak ledvinky, jako pořádné ledviny přes celý chladič. I moderní X7 je má nejspíš menší.

BMW 3/15 PS Dixi Ihle roadster

Skeptici nepopírají, že karoserie Ihle vznikly i na podvozcích BMW z roku 1929. Zdůrazňují ale, že šlo o pozdější stavbu na již existující šasi. I tak ale karoserie s ledvinkami u Ihlů vznikaly už v roce 1932, tedy v době, kdy BMW vytvářelo nebo dokončovalo vlastní návrh. Je tedy klidně možné, že obě firmy postupovaly v souladu a BMW si na výrobcích nezávislé karosárny otestovalo reakce zákazníků.

Jak to bylo doopravdy, se už nejspíš nikdy nedozvíme. Renocar uvádí, že oba bratři Ihlové zahynuli ve druhé světové válce. Kdyby idea ledvinek nevznikla v BMW, automobilka to bude jen těžko přiznávat. Že tomu tak ale mělo být, podporuje i renovační dílna Oldtimermanufaktur Schranz, která připomíná, že stejné řešení masky chladiče mají i karoserie Ihle na podvozcích DKW, Opel, Fiat, Ford a dalších.

Za války firma Gebrüder Ihle vyráběla zbraně, stacionární čerpadla a generátory dřevoplynu. Po válce nebyl v Německu zájem o sportovní auta, což se potvrdilo v roce 1954. Pokus o návrat se sportovním mikroautem Ihle Schottenring s dvoutaktním jednoválcem se neujal, a tak společnost přešla plně na výrobu kolotočů a lunaparkových autodromů. Ledvinky mimochodem zdobily i některá autodromová autíčka Ihle. Po roce 2009 firma ukončila činnost.

I.H.L.E. Schottenring (1954). Pokus o návrat se sportovním mikroautem s dvoutaktním jednoválcem se neujal, a tak společnost přešla plně na výrobu kolotočů a lunaparkových autodromů

Naopak ledvinky se už během třicátých let staly neodmyslitelnou ozdobou všech BMW – i když najdou se výjimky, jako jsou modely BMW 700 a Isetta z padesátých let. Původní provedení bylo úzké a vysoké, v průběhu desetiletí ale nabyly ledvinky mnoha podob, od minimalistických (sportovní modely M1, Z1 a první generace řady 8), přes úzké, které se prosazovaly před deseti lety, po obří, jako na již zmíněné X7 (jak jezdí čtěte zde).

Zejména v posledních letech BMW s tímto prvkem výrazně experimentuje. Na elektrických i3 a i8 jsou ledvinky zaslepené, na limuzíně řady 7 téměř srostlé a u nového kupé řady 4 výrazně inspirované původním provedením ze třicátých let, když svisle pokrývají prakticky celé přední čelo.

BMW kupé řady 4