Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Výročí nenápadné revoluce. E30 změnila nejen BMW, ale i jeho zákazníky

Druhá generace BMW řady 3 z roku 1982 je dnes považována za klasické BMW a současně je vyhledávaným „youngtimerem“. Ve své době však byla pro BMW doslova revolucí – přinesla do jeho nabídky pohon všech kol, karoserii kombi, sportovní model M3 a jen s mírným zpožděním také vznětový motor.
BMW-3-series-history-40-years-05

BMW-3-series-history-40-years-05 | foto: Archiv BMW

Dnešní klasik ve své době ukázal, že BMW se nemusí bát rozšiřovat svůj výrobní program do nových segmentů, a byl také prvním skutečně velkosériovým „bavorákem“.

Při příležitostí 40. výročí od premiéry BMW řady 3 druhé generace s kódovým označením E30 můžeme začít psát, že s dvoudveřovou karoserií mělo premiéru v roce 1982, o rok později přibyl čtyřdveřový sedan, v roce 1985 kabriolet, za další dva roky kombi Touring, k tomu vyjmenovat motory, pohon všech kol, slavnou M3 a bylo by to. Jenže prostý výčet by podstatu a význam této modelové řady neukázal. Pro její skutečné pochopení je potřeba zabrousit trochu více do historie.

Autofotka týdne: hrnec, který zachránil BMW

I když BMW je více než stoletá firma, během své historie měla jednou doslova namále. Bylo to po válce, kdy byl její výrobní program rozkročený mezi luxusní osmiválcové modely a drobnou licenční Isettu. Situaci již nestihl změnit ani model 700 s motorem vzadu, a tak v roce 1959 automobilce reálně hrozilo převzetí kontrolního balíku akcií, do té doby vlastněného bankami, konkurenční automobilkou Daimler-Benz.

Tomuto převzetí však zabránili minoritní akcionáři, mezi nimiž byli i bratři Harald a Herbert Quandtovi, kteří BMW postupně od bank odkoupili a v roce 1960 jim patřily dvě třetiny společnosti. Věděli totiž, že automobilka má již téměř hotový zbrusu nový model – BMW 1500 označované jako Neue Klasse – který má velký obchodní potenciál. A nemýlili se.

Nový začátek

Nový vůz na podzim 1961 vstoupil na trh a pro BMW znamenal doslova nový začátek. Tento předchůdce dnešní řady 5 byl od začátku úspěšný, a na něj navázala kupé a poté i menší modely s přídomkem 02 značícím jejich dvojici dveří. Právě modely 02 můžeme považovat za nultou generaci řady 3, na niž navázala první „trojka“ v roce 1975. Ta se však pevně držela receptu modelu 02 a byla navržena jako sportovně laděný kompaktní vůz určený pro mladé zákazníky, který slavil úspěchy jak v Evropě, tak na americkém trhu.

BMW 325iX touring, 1988

Svět se však měnil. V polovině 70. let přišla ropná krize, jež donutila více přemýšlet o hospodárnosti, současně bylo zřejmé, že na spodním okraji nabídky BMW vzniká prostor pro větší vůz, schopný splnit i rodinné požadavky. Navíc konkurenční Mercedes-Benz připravoval svůj „Baby-Benz“ – model 190.

Vývoj druhé generace řady 3 byl zahájen už v roce 1976, prakticky tedy ihned po premiéře první generace. Zprvu to vypadalo, že BMW chce s druhou generací udělat velký designový skok. Došlo totiž k výměně vedení designérského oddělení, když Paula Bracqua nahradil Claus Luthe, jehož dílem bylo například ve své době nesmírně pokrokové NSU Ro80. Oddělení designu doplnil také Boyke Boyer a v neposlední řadě i Ercole Spada, který dříve pracoval pro Zagato.

I když bylo o návrhy základní koncepce designu nové řady 3 požádáno také studio Pininfarina, nakonec zvítězil vlastní návrh BMW reflektující požadavky vedení společnosti, které shrnovala následující věta: „Kdybychom zašli s designem moc daleko, už by to nebylo BMW.“ Nový model tedy dostal pro všechny verze dva páry kulatých světlometů, méně podseknutou příď, celkově zaoblenější linie a například i černé B-sloupky, které opticky propojovaly jeho proporčně větší zasklenou plochu.

Utajený génius maluje třicet let BMW. Bondovu Z3 má doma

Podobný mezigenerační posun jako v případě vnějšího designu potkal interiér. Palubní desku navrhl Hans Braun, který dále zdokonalil typickou na řidiče natočenou středovou konzolu. Vše však bylo uhlazenější a moderněji působily například i otvory ventilace. Přístroje se naopak nesly v tradičním duchu se čtveřicí hlavních analogových ukazatelů, doplněných ve spodní části kontrolkami. Moderně a techničtěji smýšlející zákazníky jistě potěšila možnost doplnění palubní desky ukazatelem aktuální spotřeby v otáčkoměru, palubním počítačem nebo zobrazením kvality oleje s doporučením jeho výměny.

Nové verze, širší možnosti

Nová řada 3 byla celkově větším vozem než její předchůdce, ale i přes rozvor prodloužený o 70 mm byly srovnatelné verze o 40 kg lehčí. Zvětšený prostor uvnitř ovšem i tak zůstal za standardy daného segmentu a řada 3 se stále prezentovala jako kompaktní sportovně laděný vůz své třídy. K tomu ji opravňoval i důkladně přepracovaný podvozek, stejně jako široká nabídka výkonných motorů.

Během výrobního cyklu BMW nabídku druhé generace řady 3 neustále rozšiřovalo o nové druhy karoserie, ale také pohony. Ke dvoudveřovému sedanu přibyla čtyřdveřová varianta, čtyřmístný kabriolet a následně tak trochu neplánovaně i kombi, které použilo staronové označení Touring. Klasické zážehové čtyř- a šestiválce doplnil vznětový motor ve verzi s přeplňováním i bez něj.

BMW_325ix-touring-e30-09-2015-2001px

Zajímavé bylo BMW 325e se šestiválcem zvětšeným na 2,7 litru, které bylo navrženo jako úsporná varianta: motor s omezeným výkonem zaměřený na točivý moment měl delší převody a zásluhou nižších otáček mělo dojít k úspoře paliva. Modelová řada E30 byla u BMW také průkopníkem pohonu všech kol. První vůz s poháněnými oběma nápravami měl označení 325iX, což bylo také poprvé, kdy se do označení některého z modelů dostalo písmenko X, které je dnes vlastní celé rodině SUV modelů této značky.

Bezprecedentní úspěch

Značné rozšíření různě zaměřených verzí řady 3 nebylo samoúčelné. Protože se jednalo o nejmenší modelovou řadu své značky, byla také nejlevnější, a tudíž byla i pomyslnou vstupní branou do světa BMW. Proto bylo potřeba, aby oslovila co možná nejširší skupinu zákazníků. A to se také dařilo, protože celkem se od roku 1982 do roku 1994, kdy z výrobních bran vyjely poslední kusy varianty Touring, vyrobilo přes 2,3 milionu kusů. Toto číslo dostává zcela nový rozměr, když si uvědomíme, že BMW do roku 1995 za celou svoji historii vyrobilo kumulovaně 5 milionů vozů.

Autofotky nejojetější studie: Unikátní italské BMW za 11,5 milionu

Řada 3 E30 současně ukázala, že pod značkou BMW mohou vyjíždět různě zaměřené vozy a nejen ty, které jsou navržené bezvýhradně pro zkušené a nadšené řidiče. Byla tak pomyslnou laboratoří pro diverzifikaci a částečně i odvahu přicházet s novou technikou a novými druhy automobilů, což je v současnosti pro BMW typické.

BMW řady 3 E30

  • 1982 2dveřový sedan 316 a otevřené varianty Baur
  • 1983 Modely 318i, 320i, 323i / 4dveřový sedan
  • 1985 Premiéry – sportovní M3 / – Cabrio / – pohon všech kol v modelu 325iX / – vznětová verze 324d
  • 1987 Facelift / Kombi Touring
  • 1991 Konec výroby 2- a 4dveřových sedanů
  • 1993 Konec výroby verze Cabrio
  • 1994 Konec výroby kombi Touring
  • Počet vyrobených kusů: 2,34 milionu
Autor: , Speed
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...