Bangle odchází pryč z BMW. Nejkontroverznější designér dává autům sbohem

Autor:
Na internetu se podepisovala petice za jeho odvolání. Buď jste ho milovali, nebo nenáviděli. Řeč je o Chrisi Bangleovi. Jedna z nejvýraznějších osobností automobilového designu dneška odchází ze světa aut.

Chris Bangle | foto: BMW

Za důstojnou vizáží vousatého šestapadesátiletého designéra, kterého jste nepotkali jinak než v saku nebo košili, se ukrývá duše chuligána. Automobilový design postavil na hlavu a právě díky němu se publikum dozvědělo, co jsou ti pánové s pastelkami v designcentrech zač. Původně měl tenhle rodák z ohijské Ravenny namířeno do metodistického semináře.

Ale je asi lépe, že v roce 1981 dokončil prestižní designérskou školu v kalifornské Pasadeně a stal se z něj automobilový designér, který podle jedněch zabil ducha „bavoráků“ a podle druhých konečně objevil jejich podstatu.

vzpomínky na banglea

Mnichov, rok 2004

Mnichovská expozice moderního umění. V hale plné aut a motorek (jednou z dominant je Tatra 87 a druhou dřevěný model Porsche 356 vytvořený Václavem Králem) je na jedné stěně uchycený obrovský podlouhlý kus mramoru, je dohladka opracovaný, sem tam vylézá nějaká boule, jinde je prolis, rozmáchlá linka nebo jemný pahorek. Chris Bangle se láskyplně vine k chladnému kameni a citlivější povahy odhalí vzrušení v jeho hlase, když donekonečna hladí ladné křivky a vypráví, že na téhle zdi, na tomhle kusu kamenu, jsou znázorněny všechny tvary, které při svém sochání aut používá.

Nedbal designérských pouček. Kdyby dnes student designu přinesl do školy práci namalovanou v bangleovštině, tak ho profesor vyhodí, říká se. Ale funguje to. Prolisy, které nikam nevedou, plochy, které na sebe nenavazují, ale utápí se jedna v druhé, nejednotná silueta... BMW jsou ikonou. Poznáte je na první pohled, nespletete si je s ničím jiným. A to i tehdy, když se vám nelíbí.

BMW řady 7

Bangle přišel do Mnichova od Fiatu v roce 1992 (jeho prvním zaměstnavatelem byl Opel). Než jeho zohýbané plechy a prolisy, které nejsou potřeba, spatřily pod značkou BMW světlo světa v sériové výrobě, trvalo to skoro deset let. V roce 2001 BMW představilo novou generaci šéfovské třídy 7. Poprask, jaký vyvolala svým designem, se asi hned tak opakovat nebude. Reakce publika byly spíš negativní, ale Bangle ani BMW se nedali. Navzdory 14 800 podpisům pod peticí za jeho odvolání. Petice za odvolání Chrise Banglea ZDE

vzpomínky na banglea

Autosalon Ženeva, Paříž, Frankfurt...

Snad není automobilového novináře, který by Banglea nepotkal. Na autosalonech se při prezentacích nových bavoráků motá davem lidí, když ostatní řeční. S ostatními si šlape po nohou, když se mačká u novinek konkurence, a pak jde dávat rozhovory. Novináři ho milovali, lidem od BMW ale spíš vstávaly vlasy hrůzou na hlavě. Neřízená střela si říkala často, co chtěla, zakázat mu mluvit o svých čtyřkolových výtvorech bylo asi nemožné...

Milovníci klasických BMW minulosti se pak vztekali (i když o něco méně) i při uvedení nové „trojky“, „pětky“. Kromě nich přišla řada jedna, šest, Z4, X3, X5, X6. Jeho podpis nese i mnoho konceptů: Z9, asymetrický koncept X-Coupé, CS1...

Pamětníci si vzpomenou na další jeho dílo ještě z éry Fiatu, kterému to dodnes sluší. Fiat Coupé má sice na boku napsáno jméno designérského mága Pininfariny, ale maloval ho Bangle.

Fiat Coupé

Bangle už se v posledních letech přímo nevěnoval malování aut, spíše dohlížel z pozice šéfa designu celé automobilky BMW na směřování designu MINI, Rolls-Royce a v ateliéru BMW rozvíjel jeho myšlenky Adrian van Hooydonk. Po odchodu tohoto provokatéra se právě van Hooydonk přesune na jeho místo.

Christopher Edward Bangle prý odchází mimo automobilový průmysl, dál už bude malovat něco jiného než auta. Klaus Draeger, zodpovědný u BMW za vývoj, řekl: „Chris Bangle nechal nesmazatelnou stopu na identitě našich značek. Jeho příspěvek byl pro náš úspěch rozhodující.“

slovo odborníka

Odchod Chrise Banglea z BMW i automobilového designu mi přijde vcelku logický. Do automobilových dějin se zapsal nesmazatelným písmem a dnes už pro něj není v podstatě „kam dál“ jít. Je bez pochyby, že se v jeho osobě spojilo hned několik nadání; svůj postoj vždy dokázal obhájit a prosadit.

Americkou okázalost přetransformoval do evropských měřítek a odstartoval tím vlnu automobilového baroka, kterou dnes vidíme všude kolem sebe. Jeho přínos spočívá v posunu automobilové designu k větším emocím. Mnoho automobilek se rozhodlo začít podle příkladu BMW dělat věci jinak. Je to jedna éra, která se už ale podle všeho pomalu uzavírá, a designéři dnes hledají nový, podobně výrazný impulz.

Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign & Styling

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29

Auto brzdí hůř než dřív. Může za to kapalina nebo opotřebení

Jen máloco se nevyplatí v autě podceňovat víc než správnou funkci systému brzd. Pravidelnou kontrolu by proto neměl zanedbávat žádný motorista – jestli je s brzdami něco špatně, poznáte i bez...

9. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.