Autozápisník: Xenofobní asistenční systém, podvodní crashtest a čip pod kůží

  • 0
Horký srpen přinesl řadu zajímavostí z oblasti automobilů. Střípky z nich jsme poslepovali a opět dobarvili naším komentářem. Připoutejte se, bude to hodně hlasitá jízda!
Robotického psa jménem Spot od firmy Boston Dynamics, jejíž hlavním akcionářem je koncern Hyundai, lze napájet třeba i prostřednictvím zpětného dobíjení modelu Ioniq 5.

Mezinárodní den psů posloužil k osvětě jejich správného převozu, ale i „vyvenčení“ jednoho robotického, po kterém nemusíte složitě odstraňovat chlupy. Špičkový hi-fi systém AMG Performance Luxury Audio můžete nově poslouchat i v obýváku v opravdové sedačce z auta. Možná to bude do budoucna jediná možnost hlasité hudby, v Kalifornii už totiž tu v autě začínají postihovat.

Čipy zná celý svět, je jich málo. V USA se našel nadšenec, který si jeden zašil do paže, aby ho měl vždy „po ruce“ k odemčení své tesly. V Evropě zuří velká elektrická bitva mezi koncerny VW a Stellantis a významnou roli v ní má Škoda.

Elektromobily již fasují i policisté, na dobíječky ale v případě těch ve Skotsku zatím nedošlo. Sally Carrera z kresleného filmu „Auta“ od studia Pixar vyjela díky Porsche na silnice. Ukážeme si také, jak Honda (ne)ukázala nový model Pilot TrailSport, ale i to, kam zavál osud dvě těžce zkoušené legendy formule 1.

Proč budou v Austrálii prověřovat, jak snadné je opustit vůz pod vodou? Jak to, že systémy hlídání bdělosti řidičů považují Asiaty za „spáče“? A proč budou americké astronauty vozit na startovací rampu kánoe?

Pes, který tiše vrčí, nekouše

U příležitosti Mezinárodního dne psů 26. srpna se Škoda ve spolupráci s britskou organizací BorrowMyDoggy zaměřila na důležitost jejich bezpečného převážení v autech. Hyundai prakticky ve stejné době téma psů pojal na zcela jiné úrovni. V rámci průzkumu ohledně technologií budoucnosti „vyvenčil“ robotického psa jménem Spot od sesterské firmy Boston Dynamics.

Toho lze napájet třeba i prostřednictvím zpětného dobíjení modelu Ioniq 5. Je to pes, který tiše vrčí, ale nekouše a při převozu v autě ho zcela jednoduše vypnete. Navíc auto nezaneřádí chlupy. Na druhou stranu lze pro něj jen stěží použít označení „domácí mazlíček“…

AMG decibely do obýváku

Značka AMG letos slaví 55 let existence. To, co začalo slavnou Rudou sviní, dnes pokračuje širokou škálou modelů, ale i doplňkovým sortimentem specializovaných firem. Pořídit tak lze například hi-fi systém AMG Performance Luxury Audio od italské společnosti iXoost. A jedná se o skutečnou lahůdku. Je vyroben z uhlíkových vláken a připomíná charakteristickou kapotu a mřížku chladiče modelu AMG GT Black Series. Originální koncovky výfuku AMG GT s aktivní funkcí bassreflex jsou namontovány po stranách pro prostorový zvukový zážitek.

Rudá svině je v Praze. Legendární závodní monstrum Mercedes AMG

Už jen stačí usednout třeba do kancelářské židle Mercedes-AMG, která je ve skutečnosti sedačkou AMG na kolečkách. Je totiž identická s tou v Mercedesu-AMG GLA 45 S a váží plných 35 kilogramů. Má integrovanou opěrku hlavy a nastavitelnou délku sedáku. Zatímco v prvním případě je potřeba investovat okolo 20 000 eur, v té druhé „stačí“ 3 500 eur.

Ve spolupráci s firmou Hartan navíc značka AMG nabízí sportovní kočárky, jejichž kolečka mají stejný design jako u skutečných aut od divize AMG. Jen u Mercedesu nejspíš litují, že si jejich nulové emise nemohou započítat do těch flotilových…

Hi-fi systém AMG Performance Luxury Audio od společnosti iXoost připomíná charakteristickou kapotu a mřížka chladiče modelu AMG GT Black Series.

Australský podvodní test

Již jsme si zvykli, že procedura organizace Euro NCAP se během let výrazně rozšířila z prostého drcení plechů na zohledňování funkce asistenčních systémů. Australská obdoba Euro NCAP (ANCAP) začne od příštího roku prověřovat i to, jak snadné je opustit vůz pod vodou. Získání pěti hvězdiček bez jeho úspěšného absolvování nebude možné. Prověřovat se bude schopnost opustit potopené auto do deseti minut. Bez přívodu elektřiny musí jít otevřít dveře nebo stáhnout či snadno rozbít skla dveří. Nová úprava je reakcí na nedávné mohutné záplavy v Austrálii.

Tak snad chybí již jen prověřování dostatečné ochrany proti letadlům. Občas se totiž stane, že nějaké spadne na projíždějící automobil. Třeba jako zkraje srpna, kdy se na silnici u Rokycan srazilo auto s kluzákem.

Kamínek do mozaiky

Z maskování prototypů a uveřejňování prvních fotografií se stala v podstatě již svébytná disciplína. Zakázané ovoce chutná nejlépe, a tak si reklamní mágové automobilek lámou hlavu, jak ještě před odhalením nových modelů dát prostřednictvím tzv. teaserů o příchodu novinky co nejrafinovaněji vědět. Jejich úlohou je vzbudit pozornost, zvědavost a vyvolat očekávání. Upoutávky jsou svébytnou disciplínou, mnohdy až s přesahem do umění. Mají promlouvat pouze v náznacích a ponechávat velký prostor pro fantazii.

Honda Pilot TrailSport se na mohutné skále plné obřích kamenů trochu ztrácí. Najdete ji?

V případě zcela nové Hondy Pilot TrailSport pro trh USA se to podařilo dokonale. Na mohutné skále plné obřích kamenů chvíli trvá, než auto vůbec objevíte…

Sally Carrera: Ze stříbrného plátna na silnici

Porsche postavilo jeden exemplář modelu 911 inspirovaný postavou Sally Carrera z kresleného filmu „Auta“ od studia Pixar. Sally Special vznikl u příležitosti jejích 20. narozenin. Speciál na bázi Porsche 911 Carrera GTS je v modré barvě, typické pro předlohu z filmu. Veškerý výtěžek z aukce vozu putoval na charitu. Vůz se prodal v aukci RM Sotheby’s v Monterey za 3,6 milionu dolarů neznámému telefonickému zájemci z USA, který k vozu dostal i speciální chronograf od Porsche Design, knihu kreseb, druhou sadu kol a speciální kryt. Jak k tomu ale přijde hlavní postava, namyšlený Blesk McQueen? Kdy ten se dočká cesty ze stříbrného plátna na silnici? Haló, v Mazdě, probuďte se!

Vůz se prodal v aukci RM Sotheby’s v Monterey za 3,6 milionu dolarů neznámému telefonickému zájemci z USA.

Asijští „spáči“

Moderní technologie občas působí vývojářům potíže. Loni Britové zjistili, že vyvíjená autonomní auta za tmy hůře poznají osoby s tmavou pletí a mohou mít problém i s detekcí žen, neboť nejlépe umí detekovat obličej bílého muže. A bylo z toho velké pozdvižení. Ozvala se komise pro rovnost a lidská práva. To by tak hrálo, aby byla autonomní auta rasistická a sexistická.

Nedávno vyvstal nový problém. V Číně zjistili, že fakt, že má asijská populace menší oči, vede mnohdy k tomu, že je systémy sledování pozornosti řidičů mylně vyhodnotí jako zavřená a řidiče za volantem považují za usínajícího. Určitě to nebude problém vyřešit, ale jistě se objeví zase něco nového. Každopádně komise pro rovnost a lidská práva je určitě v pohotovosti.

Enyaq nejprodávanějším elektromobilem koncernu VW v Evropě

V první polovině letošního roku se v Evropě koncern Stellantis v prodejích elektromobilů dotahoval na vedoucí koncern Volkswagen, když prodal 113 400 vozidel, zatímco VW jen o 2 900 víc. Evropské prodeje Tesly pak podle údajů společností Dataforce dosáhly jen 78 277 kusů, firmu totiž trápily výrobní problémy v Berlíně a Šanghaji. Tesla ale dominuje pololetnímu žebříčku jednotlivých modelů. Statistice vévodil Model Y s 39 960 prodanými kusy před Modelem 3 (38 280 prodaných vozů). Třetí příčku obsadil Fiat 500e (32 315) a čtvrtý byl Peugeot 208 (21 918). Nejprodávanějším elektrickým modelem koncernu Volkswagen byla Škoda Enyaq iV na pátém místě s 19 951 prodanými vozy.

Škoda Enyaq iV byla v prvním pololetí pátým nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Ve Skotsku ji loni zvolili autem roku.

Ruku na to!

Američan Brandon Dalaly je součástí skupiny přibližně sta lidí, kteří testují čipy společnosti Vivokey. Dva skenovatelné si nechal implantovat do rukou.

Brandon Dalaly odemyká svou Teslu Model 3 čipem v pravé ruce, zatímco tím v...

Ten v pravé ruce používá k odemykání své Tesly Model 3, zatímco druhý v levé ruce má funkci klíče k jeho domovu a také slouží jako způsob přístupu k jeho zdravotní kartě. Čipy umožňují ukládání dat a mohou sloužit i jako zabezpečená kryptopeněženka.

Tak zde chybí již jen implantovat jeden čip do hlavy, a je vymalováno…

Klikaté cesty legend formule 1

Snímek z roku 1989, kdy Emerson Fittipaldi vyhrál prestižní závod Indy Car 500 mil Indianapolis.

Dvojnásobný brazilský mistr světa formule 1 Emerson Fittipaldi si zahrál v českém filmu Stáří není pro sraby a nyní v Itálii kandiduje do Senátu prostřednictvím krajně pravicové strany Bratři Itálie. Na Apeninském polooostrově má hluboké kořeny prostřednictvím rodiny svého otce. Není divu, že se vyhýbá rodné Brazílii, neboť mu tam hrozí na 145 žalob od věřitelů. Jeho jezdeckou kariéru v roce 1996 zakončila těžká havárie v sérii CART na oválu v Michiganu. O rok později se zřítil se svým soukromým letadlem do bažiny a několik hodin čekal na záchranu.

Ještě hůř dopadl Ital Alex Zanardi. Pětapadesátiletý bývalý pilot formule 1 přišel v roce 2001 o obě nohy nad koleny po havárii na německém Lausitzringu. Poté se věnoval paracyklistice, v níž získal čtyři zlaté paralympijské medaile. Před dvěma lety na handbiku vážně havaroval a podstoupil řadu operací hlavy. Z nemocnice se vrátil domů až rok a půl po nehodě.

Nyní žije v městečku Noventa Padovana v provincii Padova. V srpnu Zanardi bohužel opět skončil v nemocnici, neboť jeho vilu v Itálii zachvátil požár. Stalo se tak zřejmě kvůli závadě fotovoltaického systému na střeše. Došlo i k poškození přístrojů, na nichž je závislý. To už se zdá až příliš smůly na jednoho člověka…

Skotské kabelové šetření

Policisté ve světě začínají fasovat elektromobily. V USA jsou to Fordy F-150 Lightning Pro SSV, které jsou tak tiché, že pro strážce zákona bude snazší kontrolovat nový floridský zákon, na jehož základě můžete dostat pokutu za to, když ve svém autě posloucháte hudbu příliš nahlas.

V USA začínají policisté přebírat první elektrické pick-upy Fordy F-150 Lightning Pro SSV.

Ve Skotsku oproti tomu vsadili především na model Hyundai Kona EV. Spořiví Skoti to ale s jejich zaváděním trochu přepískli, neboť víc než 20 tamních policejních stanic dostalo nová elektrická auta bez nabíječek. Vše tedy museli řešit kabelem z okna do běžné zásuvky, což jednou způsobilo požár.

V důsledku chybějící infrastruktury na stanicích je tedy musí nechat přes noc na obecních parkovištích. Ty se tedy neplánovaně stanou bezkonkurenčně nejbezpečnějšími místy v těchto lokalitách.

S kánoí na Měsíc

Elektrická dodávka start-upu Canoo (kánoe) z Arkansasu poslouží pro dopravu astronautů NASA na odpalovací rampu.

V průběhu let NASA používala různá vozidla pro dopravu svých astronautů na odpalovací rampu. Nelze zapomenout na legendární obytný vůz Clark-Cortez používaný během programu Apollo nebo v roce 1983 Airstream Excella „Astrovan“ pro posádky raketoplánů. Pro chystanou měsíční misi Artemis 2 NASA zvolila elektrickou dodávku start-upu Canoo (kánoe) z Arkansasu.

Je to tak trochu zajíc v pytli, neboť se začne prodávat až koncem letošního roku. Ale těch 14 kilometrů k odpalovací rampě při prvním pilotovaném letu plánováném na rok 2023 určitě ujede. Kromě 147 855 dolarů se tak Canoo může těšit na velkou publicitu. Té zatím v souvislosti s kosmickým programem využívala Tesla, jejíž Model X používá sesterská společnost SpaceX.

Ženevský autosalon jen v Kataru

Když mohou mít v Číně vlastní Eiffelovku či typickou francouzskou vesnici, proč by v Kataru nemohli mít Ženevský autosalon? Časy se mění a občas je potřeba se štípnout, zda se nám to, co se děje, nezdá.

Klasické autosalony jsou (zejména) v Evropě již v posledním tažení. Nejen kvůli koronaviru, ale i nezájmu automobilek, které již našly jiné propagační kanály. Ten říjnový v Paříži se sice uskuteční, ale bude již plný čínských aut, a ten v Ženevě je nejspíš již nadobro minulostí. Po čtyřech letech se měl konečně konat v únoru 2023, ale organizátoři ho opět odvolali.

Konat se má jen původně doplňkový autosalon Geneva International Motor Show Qatar v katarském Dauhá. Akce se tam má uskutečnit v listopadu 2023, a poté každé dva roky. A kdo ví, třeba se tam nakonec bude jednou střídat s Paris International Motor Show Qatar …


Elektromobil