Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

  • 266
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji rozložení sil autoprůmyslu Pavel Juříček, šéf Brano Group při debatě o konkurenceschopnosti Evropské unie, budoucnosti automobilového průmyslu, cílech zelené agendy EU a očekáváních manažerů a zaměstnavatelů od příštího europarlamentu a Evropské komise.

Do článku jsme přidali podcast záznamu celé konference.

Juříčkova společnost patří k předním dodavatelům pro autoprůmysl v celém světě, od Ameriky po Asii. A právě přítomnost v Číně je pro automobilové výrobce stěžejní. Dodavatelé, jejichž výroba je energeticky náročná, jsou podle Juříčka v Evropě ve vážném ohrožení. Dodavatele železa, hliníku, plastů podle šéfa Brano Group poškozuje tlak na ekologickou transformaci ve jménu Green Dealu, který si Evropa nadiktovala. „Je třeba generální oprava Green Dealu,“ apeluje šéf Brano Group s tím, že vzhledem k velkému podílu průmyslu na české ekonomice (35 procent HDP) by byl dopad krize velmi výrazný. „Nechceme dotovaný průmysl, ale chceme podmínky, aby mohly podniky normálně fungovat,“ zdůrazňuje.

Analytik EY Petr Knap s Juříčkem souhlasí v tom, že autoprůmysl je pod tlakem drahých energií. Zmiňuje také surovinovou závislost na Číně. „Drahými energiemi si ničíme průmysl,“ říká Juříček. „Čína byla velmi chytrá v surovinové diplomacii,“ uznává Eduard Muřický z ministerstva průmyslu a obchodu.

Mluví též o stále intenzivnějším tlaku ze strany zpřísňující se legislativy, která fungování průmyslových firem komplikuje. „Jsme z hlediska legislativy nejsvázanější průmysl na světě,“ dodává Robert Kiml z kolínské Toyoty, podle kterého je třeba definovat a narovnat pravidla pro vztah s konkurenty z Číny, Japonska a Ameriky. „Evropské firmy pro nás nejsou konkurence. Pro nás je konkurence v Číně, Indii, Indonésii,“ dodává Pavel Juříček.

„Čína je dnes z pohledu ekonomického vývoje na úrovni velmi slušně rozvunuté evropské ekonomiky,“ říká ekonom Petr Zahradník.

Vyhlídky autoprůmyslu v Evropě

V debatě organizované agenturou ČTK se mluvilo o vyhlídkách českého a evropského automotive sektoru v procesu transformace a perspektivách tuzemské i evropské ekonomiky v měnícím se světě. Diskutovali manažeři českých automobilových firem, představitelé státních institucí a profesních svazů.

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

„V souvislosti s 20. výročím členství České republiky v Evropské unii a před nadcházejícími volbami do Evropského parlamentu se v přímém přenosu sešla odborná i laická veřejnost, aby debatovala o výzvách, které stojí před evropskou, potažmo českou ekonomikou v důsledku ‚zelené‘ legislativy EU, nastupujících nových trendů a technologií a měnící se situace ve světě,“ uvádí manažer projektu Igor Záruba.

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Debata se vedla také o tom, jak si celkově stojí Evropa vůči ostatním regionům a s čím by měla přijít Evropská komise, aby starému kontinentu neujížděl vlak.

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Debata byla součástí projektu Volby pro budoucnost EU, který je součástí informační kampaně před červnovými volbami do europarlamentu. Seriál setkání s odbornou i laickou veřejností bude pokračovat diskuzí s vybranými europoslanci ve Štrasburku, v Olomouci a Praze.