"Automobilový průmysl má podobně jako například výroba zdravotnické techniky - přísné normy, které upravují kvalitu výrobků i pracovních procesů. Proto nepředpokládám, že kvalita auta vyrobeného v Turecku by měla být odlišná od vozu stejné značky z francouzské továrny," říká Alena Plašková, která se kvalitou výroby zabývá na Vysoké škole ekonomické v Praze.
"Určitě bych se nebála koupit vůz, o němž bych věděla, že jej vyrábí země bez větší automobilové tradice. Je na konkrétní značce, aby dělníky ve výrobním závodě řádně vyškolila." Na lidi ze zemí odlišných kultur se hlavně kvůli nižším výrobním nákladům, které se samozřejmě promítnou do konečné ceny automobilu, spoléhá i francouzský Renault.
Jeho clio vyrábějí dělníci ve Slovinsku, sportovní vece téhož modelu pocházejí ze Švédska. Na vozu Mégane se podílí Španělsko a Turecko, zatímco další modely produkují francouzské továrny. Také fordy se do zdejších prodejen sjíždějí z řady států.
Nejmenší Ford Kaje španělským výrobkem, fiesta je německá, mondeo belgické, terénní explorer se dováží do Evropy přes oceán - ze Spojených států. A užitkový Ford Ranger sjíždí z pásů v exotickém Thajsku.
Škoda je v Sarajevu
Ani mladoboleslavská Škoda už auta nevyrábí jen doma, v Česko. Vedle polské Poznaně se škodovky montují i v bosenském Sarajevu. Lasem přibude Rusko a možná ještě letos Indie. "Ale že by se škodovky do Česko v dohledné době dovážely, to absolutně vylučuji," uvádí mluvčí automobilky Milan Smutný.
Ten se spolu s vysokoškolskou profesorkou Alenou Pláškovou shoduje, že vazy vyráběné v různých zemích a někdy i na různých kontinentech se v kvalitě neliší od tradice značky. "Jinak si to naše automobilka ani nemůže dovolit," tvrdí Milan Smutný.
"Auto horší kvality nemůže opustit brány závodu. Bosenští i polští dělníci prošli před spuštěním výroby v jejich zemích dlouhým, až několikaměsíčním školením v Mladé Boleslavi. Uznávám ale, že čeští zaměstnanci mají oproti svým zahraničním kolegům velké zkušenosti.
Soustruh tu zná kdekdo, zatímco v agrárních přímořských zemích nikoliv." Při volbě Bosny a Hercegoviny hrála roh - jak připomíná Milan Smutný - také okolnost, že Bosna produkovala auta v minulosti, než výrobu zastavila válka.
Matiz ušetří na cle
Dovozce značky Daewoo na zdejší trh reaguje na problémy s výrobou v Koreji a zvažuje, zda do Česko nedovážet auta, která se vyrábějí v Rumunsku či Polsku. "V současnosti zkoušíme matize z rumunské firmy.
První dojmy jsou pozitivní, na autě nejsou zřejmé odlišnosti od matizů z Koreje," uvádí Ladislav Jelínek, obchodní šéf firmy, která auty Daewoo zásobuje tuzemsko. "Daewoo dnes prodává osobní auta vyráběná v Rumunsku a Polsku všude ve střední Evropě, Česko je zatím výjimkou: dostává produkci továren v Koreji.
"Na středoevropských trzích má Daewoo mnohem silnější pozici, zdejšímu trhu naproti tomu vládnou francouzské a německé značky. Proto se chováme opatrněji," vysvětluje Ladislav Jelínek.
Dalším důvodem, proč se v Česko časem objeví matu z Rumunska a Daewoo Lanos z Polska, jsou úspory na clech: u vozů z Evropy jsou celní poplatky nulové, zatímco za auta z Asie se připočítává 17 procent. Celní úspory by však ceny vozů Daewoo na českém trhu neovlivnily. "Cena by nejspíš zůstala stejná jako dnes," konstatuje Ladislav Jelínek.
Špičková exotika
Do Česko se dostávají auta i ze zemí, které se s tradiční automobilovou výrobou obvykle nespojují. Příklady? Ford Ranger, Mazla B-Fighter a Mitsubishi Pajero Pick-Up mají v rodném listu Thajsko. Chrysler PT Cruiser pochází z Mexika stejně jako Volkswagen New Beetle.
Do Česka se dovážejí auta z 20 zemí
ZNAČKA |
ZEMĚ |
Alfa Romeo |
jen z Itálie |
Audi |
TT (Maďarsko), ostatní Německo |
BMW |
X5 a Z3 (USA), ostatní Německo |
Citroën |
Xsara Picasso a Berlingo (Španělsko), ostatní Francie |
Daewoo |
jen z Jižní Koreji |
Fiat |
Seicento (Polsko), Ulysee (Franice), ostatní Itálie |
Ford |
Ka, Galaxy (Španělsko), Fiesta kurýr, Escort Van (Anglie), Focus sedan (Španělsko), Mondeo (Belgie), Explorer (USA), Ranger (Thajsko), Transit (Belgie a Anglie), ostatní Německo |
Honda |
Civic Aerodeck, Civic 5dv., Accord 5dv., Accord sedan a CR-V (Anglie), Civic coupé a Accord coupé (USA), ostatní Japonsko |
Hyundai | jen z Jižní Koreji |
Chrysler | PT Cruiser (Mexiko), Voyager (Rakousko), ostatní USA |
Jaguar | jen z Anglie |
Jeep | Grand Cherokee (Rakousko), ostatní USA |
Kia | jen z Jižní Koreji |
Lada | jen z Ruska |
Mazda | 121 (Anglie), B-Fighter (Thajsko), Tribute (USA), ostatní Japonsko |
Mitsubishi | Space Star, Carisma (Nizozemsko), Pajero Picko-Up (Thajsko), Pajero Pinin (Itálie), ostatní Japonsko |
Mercedes | model M (USA a Rakousko), Model G (Rakousko), ostatní Německo |
Nissan | Micra, Almera, Primera (Anglie), Terrano II, Vanette Cargo, Almera Tino (Španělsko), ostatní Japonsko |
Opel | Agila (Polsko), Corsa (Německo, Španělsko), Astra Classic (Polsko), Astra (Belgie, Německo), Vectra (Anglie, Německo), Omega (Německo), Frontera (Anglie), Combo (Portugalsko) |
Peugeot | 306 kombi, Partner (Španělsko), ostatní Francie |
Renault | Clio (Slovinsko), Clio Sport (Švédsko), Mégane coupé a 5dv. (Španělsko), Thalia a Mégane kombi (Turecko), ostatní Francie |
Saab | jen ze Švédska |
Seat | Alhambra (Portugalsko), ostatní Španělsko |
Subaru | jen z Japonska |
Suzuki | Swift, Wagon R+ (Maďarsko), ostatní Japonsko |
Škoda | jen z Česka |
Toyota | Yaris 1.0 (Francie), Corolla Liftback a Avensis (Anglie), ostatní Japonsko |
Volkswagen | Polo (Německo, Španělsko), Golf (Německo, Belgie), New Beetle (Mexiko), Sharan (Portugalsko), ostatní Německo |
Volvo | S/V 40 (Nizozemsko), S 60a V 70 (Belgie), ostatní Švédsko |