Auta pro děti: noví piráti silnic?

  12:12aktualizováno  12:12
Výrobce motocyklů JAWA chystá nový hit: čtyřkolové vozy, jež budou moci řídit už děti od patnácti let. A první zájemci se hlásí. Malá auta, která mohou řídit už patnáctiletí, však vyvolávají bouři nevole dopravních policistů, psychologů i pedagogů.

Rychlost vozu, sice nepřesáhne 45 kilometrů za hodinu, odborníci jsou přesto na nohou.

Obávají se, že na českých silnicích by s příchodem aut pro patnáctileté mohl zavládnout ještě větší zmatek.

„Ani osmnáctiletí nejsou mnohdy připraveni na řízení auta, natož nezletilci,“ řekla dětská psycholožka Václava Masáková. Potíž je podle ní i v tom, že pubescenti nejsou trestně zcela odpovědní. „Pokud se vybourají nebo někoho zraní, nastane z právního hlediska dost velký problém. Zpráva o řízení aut i nezletilci ve mně vyvolává velké rozpaky,“ míní psycholožka.

DĚTSKÉ AUTO. Firma JAWA nabízí tento malý automobil i pro patnáctileté řidiče. Těm by stačilo řidičské oprávnění na malou motorku...více ZDE
Děti budou žárlit

Ani republikový šéf dopravní policie Zdeněk Bambas není auty pro patnáctileté nadšen. „Už tak napjaté poměry na českých silnicích to ještě vyhrotí a zhorší. A to i kvůli nedobrému stavu a průjezdnosti komunikací,“ tvrdí policista. Umí si představit situaci, v níž například vznikne kvůli tomuto pomalému autu kolona, v níž i sebevzornější řidič nakonec poruší předpisy a bude ho předjíždět v místech, kde se to nesmí.

Také jeden z účastníků diskuse na serveru www.motorkáři.cz Gustav L. si hned ulevil: „Jestli budu muset potkávat na silnici šestnáctiletý blbečky, co jim tatínek musel koupit novou hračku k mobilu, tak už budu jezdit jenom vlakem!“

Auta pro nezletilce mohou podle psychologů prohloubit i frustraci dětí, jejichž rodiče jim nemohou auto za 300 000 koupit. „Už tak značně rozevřené sociální 'nůžky' mezi dětmi se ještě více oddálí,“ míní psycholožka Masáková. „Když má tedy někdo mobil, neřkuli auto, a druhý ne, chce ho od rodičů okamžitě taky.“

Firma chystá i pronájmy

Antonín Charouz z firmy JAWA však tvrdí: „Podobná auta se ve velkém prodávají hlavně v Itálii a ve Francii, tak proč by to nemohlo jít i u nás?“ Kromě prodeje chce firma vozy i pronajímat. „Jsou totiž určeny lidem mezi patnácti a osmnácti lety, kteří si pak mohou koupit normální auto. My jim nabídneme pronájem na ty tři roky a poté vůz budeme moci nabízet dalším zájemcům,“ řekl Charouz.

Druhou cílovou skupinou budou starší lidé. „Výhodou auta je, že i přes vyšší pořizovací hodnotu je nenáročné na provoz. Spotřeba se totiž pohybuje do tří litrů na sto kilometrů a ježdění novou jawou tak nebude nijak drahé,“ dodal.

Co si o "mopedoautech" na našich silnicích myslí Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu?

Bylo jen otázkou času, kdy se naplní předpoklad, že tato vozidla si najdou cestu i na české silnice (neboť legislativa to umožňuje). Definičně ale nejde o žádné "AUTO", definičně jde o "MOPED" ve smyslu zákona číslo 56/2001 Sb. Pro jeho konstrukci platí dost velká omezení, mj. nejvyšší rychlost 45 km/h a nejvyšší výkon 4 kW. Objem motoru nesmí činit více než 50 ccm, jestliže jde o motor benzínový (běžně se ale používají motory naftové s větším zdvihovým objemem).

Na jedné straně asi nelze očekávat, že tato vozidla zaplaví silnice, neboť bývají dost drahá a prakticky neexistuje trh ojetin. Navíc pro mladého člověka je více "sexy" jezdit na motorce, než v "nákupní tašce pro důchodce". Na druhé straně je obava, že lze oklamat omezovač otáček (a výkonu) a dosahovat podstatně vyšších rychlostí než 45 km/h.

Pavel Skládaný pro ilustraci dodává, jak přistupují k "mopedoautům" v sousedním Rakousku.

Některé státy (včetně Rakouska) mají pro řízení mopedu definováno samostatné řidičské oprávnění, nezávislé na klasickém "řidičáku". Tím může docházet k tomu, že řidič, kterému byl vysloven zákaz řízení např. za alkoholový delikt, si "poslouží" tímto náhradním "mopedautem", u něhož učiní úpravy pro vyšší výkon a rychlost (naftový motor o objemu okolo 350 ccm umožní docela slušné dynamické parametry).

Tím fakticky jezdí dál, běžně rychlostmi nikoli 45 km/h, ale třeba 80 km/h i více. To je hlavní důvod, proč je pověst těchto autíček v Rakousku nevalná.  Nejde však o žádný hromadný jev, jedete-li přes Rakousko, vidíte tak jedno až dvě tato vozítka za celý den.

Taktéž další státy si nijak zvlášť nestěžují, že by je problém vozítek nějak zvlášť tížil. Nicméně bude zajímavé sledovat, jakou cestou vykročí "mopedauta" v České republice a jakou pověst si vybudují. Např. kolik movitých patnáctiletých po nich zatouží.

Centrum dopravního výzkumu


V Itálii na obtíž nejsou

Vraťme se ještě k Itálii, kde bylo až donedávna možné řídit malou motorku (do 50ccm, v Itálii jim říkají "motorino") od 15 let bez jakéhokoliv řidičského oprávnění.

Téměř každý, kdo byl v Itálii, se vrátil nadšen z malých tříkolek - jakýchsi mininákladních aut, která jsou v Itálii hojně využívána.  Jako první je začala vyrábět firma Piaggio a tříkolka se dodnes jmenuje Ape. Poslední dobou se jich několik objevilo i na našich silnicích. Vzhledem k tomu, že Ape využívají vlastně "skútrové" motory, nebylo ani pro jejich řízení třeba řidičského oprávnění.

Dnes už Itálie objevila "řidičáky" i na maloobjemové skútry, má ale problémy s tím, jak donutit mladé, kteří na nich jezdí, aby si je "udělali".
 
Celá Evropa zná tato malá auta. V Itálii s nimi jezdí zelináři, řemeslníci a podobně. V autíčkách, která nabízí Jawa, jsou vidět v zahraničí téměř bezvýjimky důchodci. 

Vzhledem k astronomické ceně, na kterou si výrobce (či spíše dovozce) autíčko cení, lze předpokládat, že se Jawa v našich končinách prodejním "trhákem" nestane.

Web italského výrobce miniauta Jawy najdete ZDE.

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta". Luzern, srpen 2004

Příklad městského "mopedoauta" - pohled do interiéru. Luzern, srpen 2004

Auto pro kočku. Vyfoceno v Horních Rakousích (Wels)

Autoři: ,

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz