Vyplývá to z pravidelné statistky skupiny Aures Holdings, která mapuje celý tuzemský trh.
„Stále se potvrzuje, že ojetiny dosáhly určitého cenového stropu, okolo kterého se drží již pět měsíců. Červenec je v prostředí ojetin tradičně měsícem, kdy se velcí hráči na trhu snaží motivovat zákazníky k nákupu i v době dovolených, což ceny obvykle sníží. I přes meziroční míru inflace přesahující 17 procent je tedy pozitivní, že ceny ojetých aut pět měsíců nevzrostly nad dubnovou úroveň. Tento dosavadní vývoj se již dá považovat za trend,“ uvedl výkonný ředitel sítě autocenter AAA Auto a Mototechna v České republice Luboš Vorlík.
Ceny ojetin poprvé po víc než roce výrazněji klesly, bazary vyhlašují slevy |
V cenách ojetin jsou ovšem velké regionální rozdíly. Například v hlavním městě, kde jsou nabízené vozy tradičně nejdražší, jsou však zároveň i nejmladší. Nejnižší cenový medián je v Ústeckém kraji, nejstarší s mediánem 13,2 roku jsou ojetiny v nabídkách v jižních Čechách. V Praze se cena nejčastěji pohybuje okolo 260 000 korun, ale ojetiny jsou tam jen 7,7 roku staré. Naproti tomu v jižních Čechách jsou ojetiny nejstarší, čemuž odpovídá i cenový medián pod hranicí 130 000 korun. Pod deseti lety se stáří nabízených ojetin pohybuje už pouze v Plzeňském kraji, kde je medián 9,6 roku.
Ojetiny budou stále zdražovat, chybí škodovky a volkswageny |
Nejčastěji nabízeným ojetým vozem byla v srpnu tradičně Škoda Octavia, kterých meziměsíčně přibylo 963 na 8 901. Následovala Škoda Fabia (6 585 aut), třetí místo obsadil Volkswagen Golf (3 165 aut). V první pětce se umístily ještě Škoda Superb (2 913) a Volkswagen Passat (2 699). Střední hodnota stáří v srpnu klesla oproti červnovým 10,8 roku na současných 10,6 roku. Tachometr nabízených aut nejčastěji ukazoval hodnotu okolo 153 563 km.
Český vozový park zestárl za covidu téměř o rok. Průměrnému autu je 16 let |