Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

Saab rozprodává poslední auta a hledá nové logo

Zájemci o vozy švédské automobilky Saab mají poslední možnost, jak si své přání splnit. Konkurzní správce prodává celkem 68 aut, která ještě zůstala v majetku firmy. Jde o služební vozy bývalého vedení, ale i auta, která před vyhlášením insolvence sjela z výrobních pásů a ke svým zákazníkům nikdy nedorazila.

Jeden z nejvzácnějších kombíků na světě je teď k mání v aukci. Saab jich stačil vyrobit jen třicet. | foto: Saab

Necelá sedmdesátka vozů teď čeká na nové zájemce, kteří je vydraží za nejvyšší cenu. Švédská aukční síň KVD doufá, že se dražby, která proběhne 15. a 16. prosince, zúčastní hlavně nostalgici, kteří s auty této značky strávili kus svého života.

"Mnoho zákazníků má dlouhodobý vztah k této značce, která měla mezi ostatními auty výjimečnou pozici. Proto očekáváme zájem milovníků saabů z celého světa," doufá v úspěch manažer aukční síně Per Blomberg.

A že půjde o zcela mimořádnou příležitost, jak se rozloučit se sympatickou švédskou legendou, dokládá pohled do aukční nabídky. Objevují se tu i poslední trollhättanské modely 9-5, jejichž produkce se rozběhla těsně před vyhlášením insolvence. U některých verzí to například znamená, že jejich budoucí majitel musí před první vyjížďkou absolvovat složitou proceduru individuální homologace.

Takhle se kabriolet Saab 9-3 z limitované edice Independence vyjímal na...

Takhle se kabriolet Saab 9-3 z limitované edice Independence vyjímal na oficiálních fotografiích.

... teď je stejný vůz s pořadovým číslem 1 k mání v aukci.

... teď je stejný vůz s pořadovým číslem 1 k mání v aukci.

Automobilka už totiž nestihla příslušné zkoušky provést a takový vůz tak nesmí na veřejné komunikace. Na prodej je osmnáct z celkového počtu třiceti vyrobených verzí kombíku 9-5, zatímco sedanů stejného typu je v nabídce devětadvacet z celkových čtyřiapadesáti.

Neméně ojedinělá je i příležitost ke koupi hned dvou kabrioletů 9-3 Independence Edition, se kterými automobilka v roce 2011 slavila první výročí své nezávislosti na koncernu GM. Původně jich měla vyrobit 366, nakonec se však jejich produkce zastavila na čísle 38.

Deset zájemců vydraží také terénní Saab 9-4X, kterých automobilka vyrobila přibližně sedm stovek. Je mezi nimi i saab s číslem podvozku 1 určený pro evropský trh. Pověstnou třešínkou na smutně vyhlížejícím dortu je pak třísetkoňový Saab 9-5 Aero s automatickou převodovkou, ve kterém jezdil poslední majitel automobilky Victor Muller.

Epizoda za tři miliardy

Poslední tři roky připomínala značka Saab horký brambor, který si přehazovali zájemci o koupi s dlouholetým vlastníkem, americkým koncernem General Motors. Fakt, že se Saab nedokázal vzpamatovat, lze přičíst i neochotě Američanů předat novému vlastníkovi spolu s automobilkou i řadu patentů, bez kterých by musel každý z nich budovat automobilku prakticky od nuly.

Podívejte se, jak za značku Saab bojovali lidé v České republice v roce 2012

General Motors měl obavy ze zneužití patentů při výrobě jiných aut, která by modelům koncernu GM konkurovala. Každý ze zájemců o koupi Saabu totiž sháněl peníze v Číně, především u majitelů tamních automobilek.

V roce 2009 to už vypadalo, že Saab převezme výrobce švédských sporťáků Koenigsegg. Tomu chybějící peníze dodal pekingský automobilový koncern BAIC. Z obchodu nakonec sešlo, avšak Číňané z těchto námluv získali technologie a výrobní linky na výrobu modelů Saab 9-3 a 9-5 starší generace, jejichž produkci pod názvy Baic C60F a C70G nakonec úspěšně rozjeli.

Těsně před silvestrem 2009 se o Saab začal ucházet pro změnu holandský výrobce sportovních aut Spyker. Jeho šéf Victor Muller měl se značkou velké plány a už kvůli možnosti finanční injekce ze strany švédského státu sliboval, že do dvou let bude z Trolhättanu vyjíždět sto tisíc aut ročně.

Terénní Saab 9-4x vyráběla automobilka v Mexiku.

Terénní Saab 9-4x vyráběla automobilka v Mexiku.

Deset kusů je teď ještě k mání.

Deset kusů je teď ještě k mání.

V únoru 2010 Spyker švédskou automobilku skutečně koupil, ale další peníze už neměl. O měsíc později byl proto nucen zastavit výrobu, protože mu výrobci dílů odmítli dodávat na dluh. Do hry ještě nakrátko vstupuje se svými 30 milióny dolarů čínský výrobce aut Pang Da, jehož finanční injekce pomáhá v květnu opět rozjet výrobu. Ale jen na chvilku. Už v červnu 2010 Saab oznamuje, že nemá na platy svých zaměstnanců.

Celá krátká epizoda s firmou Spyker bude mít navíc ještě dohru u soudu. Právě na něj se Holanďané letos obrátili, chtějí po GM tři miliardy dolarů. Podle žaloby měl General Motors zabránil vstupu čínského investora, výrobce automobilů Youngman, čímž prý vědomě poslal Saab do insolvence.

Naděje zůstává, drobná

To, co ze Saabu ještě zbylo, koupila letos v létě nově založená čínsko-japonská společnost National Electric Vehicle Sweden. Do jejího majetku přešel výrobní závod v Trollhättanu a také práva na platformu Phoenix, na které měla stát nová generace Saabu 9-3. NEVS chtěl původně vyrábět elektrická auta pro čínský trh, ale jeho mluvčí Mikael Ostlund se nedávno svěřil portálu Automotive News Europe, že firma zvažuje možnost výroby konvenčních motorů.

Fotogalerie

S těmi by se vůz prý mohl představit už v roce 2013. Na kapotě bude mít opět nápis Saab, NEVS však pro něj bude muset najít nové logo. To původní, s mýtickým tvorem gryfem, smí nadále používat už jen výrobce nákladních aut Scania.

Britská televize BBC však ve svém komentáři upozorňuje, že od nově založené společnosti nelze očekávat žádné zázraky. "Tam, kde dříve pracovalo 1 600 inženýrů, jich dnes sedí sotva dvě stě," uvádí BBC a dodává, že návrat ke stotisícové výrobě, jakou se Saab mohl pochlubit ještě v roce 2007, patří do kategorie utopických snů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Nové sporťáky burácejí s pořádnými motory, puristé si přijdou na své

Aktuální superrychlé automobilové novinky se i v dnešní době nerozpakují nasadit pořádné motory. Hřmotné osmiválce mezi...

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

TESTUJEME: Jak zavádět lepek, aby byl kámoš? Ochutnali jsme nové kaše od Nestlé
TESTUJEME: Jak zavádět lepek, aby byl kámoš? Ochutnali jsme nové kaše od Nestlé

Alergeny jsou takovým novodobým strašákem všech maminek... a i já jsem řešila, jak šetrně zavádět lepek u naší malé Adélky. Jako na zavolanou mi...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...