V pondělí 2. prosince 2013 vyrobili prvního saaba

  16:39aktualizováno  16:39
Sedan 9-3 Aero je první sériový saab novodobé éry této švédské značky. Druhého prosince se rozběhla po dvou a půl letech opět linka ve švédském Trollhättanu. Od 10. prosince půjdou auta koupit přes internet.

Společnost National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), která automobilku po bankrotu převzala, rozběhla v pondělí 2. prosince výrobu modelu Saabu 9-3 Aero Sedan. Zatím bude známý vůz, který má za sebou už desetiletou kariéru pod americkým koncernem GM, k mání s 220koňovým benzinovým motorem. Přeplňovaný dvoulitr, což je nejtradičnější saabí motor, má podle plánů značky příští rok doplnit elektrická verze.

Saab 9-3 druhé generace se představil v roce 2002, faceliftem prošel v roce...

Saab 9-3 druhé generace se představil v roce 2002, faceliftem prošel v roce 2008. Autorem designu je Michael Mauer, autor Mercedesu SLK a dnešní šéfdesignér Porsche.

Podle fanouškovského serveru saabsunited.com mají příští rok dorazit také provedení kombi, kabriolet a verze X s pohonem všech kol.

Čínský zakladatel a většinový vlastník NEVS Kai Johan Jiang prozradil, že elektrická verze bude stát na japonské a čínské technologii. Dá se čekat, že Čína dodá baterie a Japonsko elektroniku. Elektrická verze zamíří primárně na čínský trh na jaře 2014. Čínské město Qingdao, které je dvaadvacetiprocentním vlastníkem NEVS, už si objednalo flotilu dvou set elektrosaabů. 

Firma je i při svém nadšení pro věc v nelehké pozici. S General Motors se nerozešla v dobrém a protože saaby stavěly na technice značek americké firmy (především Opelu), je otázkou, jaký původ mají komponenty, ze kterých se auto vyrábí. NEVS se chlubí, že síť dodavatelů vybudoval během necelého roku. Pro sedan dodává komponenty na 400 firem a celkem se na startu produkce v Trollhättanu podílelo kolem 2 400 společností.

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s...

NEVS má může používat jméno Saab, nemá ale práva na používání tradičního loga s hlavou Gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu.

Saab 9-3 navíc není nejmladší (stojí na technice Opelu Vectra, představila se v roce 2002) a těsně před krachem Saabu se intenzivně pracovalo na nástupci (o Saabu 9-3, který nikdy nevyjel, čtěte zde). Není také vůbec jasné, kde stávající vlastník značky sežene peníze na další vývoj. Při tom všem je to, že značka nemůže používat původní modré logo s mytickým gryfem, jen malou lapálií.

Fotogalerie

Novodobý Saab bude podle všeho stavět na loajalitě původních zákazníků. Právě saabisté patří k nejvěrnějším zákazníkům.

Novodobé saaby s jednoduchým černým logem s bílým nápisem budou zpočátku podle prohlášení značky mířit hlavně na čínský trh. Švédští zákazníci si mohou auta koupit přímo u výrobce přes internetové stránky od 10. prosince. Základní cena je 279 tisíc švédských korun (865 tisíc Kč), verze s manuálem je o deset tisíc dražší (o 30 tisíc Kč). Saabsunited uvádí, že novodobé saaby jsou o deset procent levnější než před krachem značky.

Náběh produkce je velmi pozvolný. Zatím se bude vyrábět kolem 10 aut týdně a navýšení bude závislé na zájmu zákazníků. Nyní ve výrobě pracuje asi 600 zaměstnanců, když Saab krachoval, pracovalo v továrně kolem 3 500 lidí.

Saab 9-3 pro rok 2014 vypadá stejně jako model z dob pod vedením GM. Otázkou...

Saab 9-3 modelový rok 2014 vypadá stejně jako devět-trojka z dob pod vedením GM. Otázkou ale je, nakolik jsou auta shodná technicky.

První saaby vyjely koncem čtyřicátých let minulého století. I přes relativní mladost značky si vybudovaly image ikonických aut se specifickou klientelou. Na úzkou zákaznickou základnu a také na podfinancování ze strany GM ovšem Saab doplatil a v roce 2011 zkrachoval.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Najdete na iDNES.cz