Takhle měl vypadat nový Saab 9-3. Stále žije šance, že se ho dočkáme

aktualizováno 
Kdysi slavný Saab je dnes fakticky mrtvý. I když teoretická šance na jeho vzkříšení prý stále žije. Dokonce existuje i prototyp nové generace menší řady 9-3, která se veřejné premiéry již nedočkala. Jeho design jasně odkazuje na legendární modely značky.

Prototyp Saabu 9-3 Phoenix ve verzi Aero při prezentaci v polovině roku 2011 | foto: Saabsunited

Saab, kterého hodil koncern General Motors přes palubu s nástupem globální krize, se snažilo zachránit hned několik firem. Nejdéle to zkoušel nizozemský Spyker, ale nepodařilo se. Po následném vstupu čínských investorů se podařilo zachovat výrobu upravených verzí pod jinou značkou v Číně. A poslední výprodej originálních saabů proběhl přes internet nedávno.

Nyní patří práva k tradiční švédské značce konsorciu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), což je čínsko-japonský koncern, který se, jak název napovídá, zabývá vývojem elektromobilů. A právě takový pohon by mohl mít budoucí Saab 9-3, respektive model, který by měl z prototypu z řady Phoenix vzniknout. Ale to je zatím hodně vzdálená budoucnost.

Fotogalerie

Ještě před smrtí stačil Saab představit a v omezené míře i začít prodávat nový velký sedan 9-5 (test zde). Na kombi se už nedostalo (prodej nebyl zahájen), stejně jako na nový menší model 9-3.

A že Saab koncem minulého desetiletí nutně potřeboval omladit svou modelovou řadu. Velká 9-5 se vyráběla už od roku 1997 a přes řadu faceliftů a velmi nadčasový design to už byl opravdový dědeček. Menší model 9-3 druhé generace měl premiéru v roce 2002, proto šel na řadu až jako druhý a díky známé historii se už nástupce nedočkal.

Na novém 9-3 pracoval ještě General Motor a stejně jako oba předchůdci měl sdílet díly s koncernovým příbuzným Oplem. Což ostatně platilo i pro větší 9-5, který byla spřízněn s Opelem Insignia. Menší ssab pak měl využívat techniku astry. Z dostupných materiálů jsou z dílny General Motors známé jen skici případného nástupce 9-3, je možné, že na prototyp už vůbec nedošlo. Novinka měla designově ladit s větším modelem 9-5.

Jeden PhoeniX Saab stačil ukázat

Z designové řady PhoeniX od Jasona Castrioty ukázal Saab prototyp kupé na autosalonu v Ženevě v roce 2011.

Saab PhoeniX

Saab PhoeniX

Po odkoupení Saabu Spykerem však přišel do Trollhättanu, kde automobilka sídlila, tým designéra Jasona Castrioty, který se k designu menšího saabu postavil poněkud jinak. Předek připomíná poslední generaci 9-3 včetně charakteristicky zalomených blatníků podél předních světel. Ale vše je samozřejmě v moderním designu s jednodušeji tvarovanou maskou chladiče po vzoru většího modelu 9-5 poslední generace.

S větším saabem má prototyp i shodné a pro značku tradiční zaoblení skla a na něj navazující profil střechy. To nejzajímavější ovšem přichází na zádi auta. Castriota se inspiroval dávnými předchůdci modelu, ve své podstatě od modelu 99 ze začátku sedmdesátých let a ještě výrazněji od jeho nástupce modelu 900. Auto je tak vlastně hatchback, respektive liftback s velmi krátkou splývavou zádí.

Tento styl vydržel Saabu až do první generace modelu 9-3, což byla upravená poslední devítistovka. Tvar je to netradiční, přece jen, liftbacků na trhu mnoho není. Na druhou stranu je to mnohem praktičtější karoserie než klasická tříprostorový sedan, kterou měla poslední devět-trojka od roku 2002.

Obrázky prototypu Saabu 9-3 Phoenix, které zveřejnil internetový portál...

Obrázky prototypu Saabu 9-3 Phoenix, které zveřejnil internetový portál švédského rádia.

Nakolik se prototyp designérskému týmu Jasona Castrioty povedl (jiný jeho návrh utekl na velmi nekvalitní skice), můžete posoudit z nemnoha obrázků, které zveřejnila různá švédská a fanouškovská média. Je na nich poslední verze, zřejmě definitivní. Důležité zadní partie jsou však jasně patrné jen z fotografie prototypu určeného pro aerodynamické zkoušky. V každém případě je tvar prototypu Saabu 9-3 originální a snadno identifikovatelný. A to je v dnešní době unifikovaného designu jasné plus. Bohužel, tohle auto se narodilo již mrtvé, i když šance prý stále žije.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

Ilustrační snímek

I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s...

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Seat e-Mii

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Mikrospánek nepřemůžete, zastavte

Ilustrační snímek

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Nissan zatím uspí spolupráci s Renaultem. Zaměří se na vlastní restart

Nissan Qashqai

Japonská automobilka Nissan odloží jednání o prohloubení aliance se svým francouzským partnerem Renaultem. Místo toho...

Najdete na iDNES.cz