Takhle měl vypadat nový Saab 9-3. Stále žije šance, že se ho dočkáme

aktualizováno 
Kdysi slavný Saab je dnes fakticky mrtvý. I když teoretická šance na jeho vzkříšení prý stále žije. Dokonce existuje i prototyp nové generace menší řady 9-3, která se veřejné premiéry již nedočkala. Jeho design jasně odkazuje na legendární modely značky.

Prototyp Saabu 9-3 Phoenix ve verzi Aero při prezentaci v polovině roku 2011 | foto: Saabsunited

Saab, kterého hodil koncern General Motors přes palubu s nástupem globální krize, se snažilo zachránit hned několik firem. Nejdéle to zkoušel nizozemský Spyker, ale nepodařilo se. Po následném vstupu čínských investorů se podařilo zachovat výrobu upravených verzí pod jinou značkou v Číně. A poslední výprodej originálních saabů proběhl přes internet nedávno.

Nyní patří práva k tradiční švédské značce konsorciu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), což je čínsko-japonský koncern, který se, jak název napovídá, zabývá vývojem elektromobilů. A právě takový pohon by mohl mít budoucí Saab 9-3, respektive model, který by měl z prototypu z řady Phoenix vzniknout. Ale to je zatím hodně vzdálená budoucnost.

Fotogalerie

Ještě před smrtí stačil Saab představit a v omezené míře i začít prodávat nový velký sedan 9-5 (test zde). Na kombi se už nedostalo (prodej nebyl zahájen), stejně jako na nový menší model 9-3.

A že Saab koncem minulého desetiletí nutně potřeboval omladit svou modelovou řadu. Velká 9-5 se vyráběla už od roku 1997 a přes řadu faceliftů a velmi nadčasový design to už byl opravdový dědeček. Menší model 9-3 druhé generace měl premiéru v roce 2002, proto šel na řadu až jako druhý a díky známé historii se už nástupce nedočkal.

Na novém 9-3 pracoval ještě General Motor a stejně jako oba předchůdci měl sdílet díly s koncernovým příbuzným Oplem. Což ostatně platilo i pro větší 9-5, který byla spřízněn s Opelem Insignia. Menší ssab pak měl využívat techniku astry. Z dostupných materiálů jsou z dílny General Motors známé jen skici případného nástupce 9-3, je možné, že na prototyp už vůbec nedošlo. Novinka měla designově ladit s větším modelem 9-5.

Jeden PhoeniX Saab stačil ukázat

Z designové řady PhoeniX od Jasona Castrioty ukázal Saab prototyp kupé na autosalonu v Ženevě v roce 2011.

Saab PhoeniX

Saab PhoeniX

Po odkoupení Saabu Spykerem však přišel do Trollhättanu, kde automobilka sídlila, tým designéra Jasona Castrioty, který se k designu menšího saabu postavil poněkud jinak. Předek připomíná poslední generaci 9-3 včetně charakteristicky zalomených blatníků podél předních světel. Ale vše je samozřejmě v moderním designu s jednodušeji tvarovanou maskou chladiče po vzoru většího modelu 9-5 poslední generace.

S větším saabem má prototyp i shodné a pro značku tradiční zaoblení skla a na něj navazující profil střechy. To nejzajímavější ovšem přichází na zádi auta. Castriota se inspiroval dávnými předchůdci modelu, ve své podstatě od modelu 99 ze začátku sedmdesátých let a ještě výrazněji od jeho nástupce modelu 900. Auto je tak vlastně hatchback, respektive liftback s velmi krátkou splývavou zádí.

Tento styl vydržel Saabu až do první generace modelu 9-3, což byla upravená poslední devítistovka. Tvar je to netradiční, přece jen, liftbacků na trhu mnoho není. Na druhou stranu je to mnohem praktičtější karoserie než klasická tříprostorový sedan, kterou měla poslední devět-trojka od roku 2002.

Obrázky prototypu Saabu 9-3 Phoenix, které zveřejnil internetový portál...

Obrázky prototypu Saabu 9-3 Phoenix, které zveřejnil internetový portál švédského rádia.

Nakolik se prototyp designérskému týmu Jasona Castrioty povedl (jiný jeho návrh utekl na velmi nekvalitní skice), můžete posoudit z nemnoha obrázků, které zveřejnila různá švédská a fanouškovská média. Je na nich poslední verze, zřejmě definitivní. Důležité zadní partie jsou však jasně patrné jen z fotografie prototypu určeného pro aerodynamické zkoušky. V každém případě je tvar prototypu Saabu 9-3 originální a snadno identifikovatelný. A to je v dnešní době unifikovaného designu jasné plus. Bohužel, tohle auto se narodilo již mrtvé, i když šance prý stále žije.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

Ilustrační snímek

I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s...

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Seat e-Mii

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz