Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Se Saabem je amen: čestné kolo atleta v trekových botách

Vánoční týden roku 2011 byl v mnoha ohledech zvláštní. Česko oplakalo oblíbeného bývalého prezidenta a jako by se zastavil čas, Vánoce byly pozapomenuty. Neveselý dárek dostali milovníci saabů, nestane-li se zázrak, automobilka definitivně skončí.
Saab 9-3X

Saab 9-3X | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Saab 9-3X byl jedním z posledních pokusů značky, která i přes relativní mládí - auta začala vyrábět až po druhé světové válce - zanechala výraznou stopu ve světovém automobilismu, přilákat nové zákazníky. Jen málokteré automobilce se podařilo za tak krátkou dobu získat status ikony. Obdivovaných aut, která ale nakonec nikdo nekupoval. Soudržnější komunitu než tu saabistickou asi nenajdete, jenže taky stále menší a bez nových členů.

Saab 9-3X

Nestane-li se zázrak – vedení Saabu se prý o něj i přes vyhlášený bankrot pokouší – bude to test pohrobka. Čtete tak asi poslední test saabu vůbec - kombíkové devěttrojky s pohonem všech kol.

Ze saabovské čtyřkolky bude jednou možná žádaná rarita. Přijela totiž do doby, ve které už trable Saabu propukly naplno. Moc jich "létat" světem nebude...

Trekkingová bota

Saaby mají mezi lidmi skvělou image. Hledejte někoho, kdo je vyloženě nemá rád, nezaujmou ho. Nenajdete. Stejně tak snad nepotkáte nikoho, kdo je nepozná na první pohled. Kombíková devěttrojka je přesně taková. Vypadá zajímavě, neotřele, líbit se vám nemusí, ale všimnete si jí.

Saab 9-3X představili na autosalonu v Ženevě v roce 2009, to bylo ještě před tím, než automobilku prodal koncern GM.

Designér Saabu Simon Padian popsal 9-3X při uvedení lapidárně: "Nabízíme trekkingovou botu, která splní všechno, co se od ní očekává a ještě přitom nabídne víc komfortu a stylu než klasická pohorka."

Outdoorové oblečení je dnes in, a tak ho musel dostat i saab. Bílému kombíku tehdy o tři a půl centimetru zvedli podvozek a přidali doplňky, které z typicky silničního auta měly udělat dobrodružnější povahu, která se nezalekne ani polňačky.

Devět trojka představená ve druhé generaci v roce 2002 tak měla s verzí X uzavřít svou kariéru, letos na podzim dokonce pronikla na veřejnost tajemná skica siluety nástupce. Předvánoční pondělí ale všechny plány změnilo...

Pro nadšené řidiče

Původně to je sportcombi, s "X" ve jméně ale spíš outdoorcombi. Na silnici to ale umí stále stejně dobře. Nenajdete v něm spoustu zbytečné výbavy, kterou vlastně ani nepotřebujete. Tohle auto je ze staré školy. Hýčká vás omezeně, zato nabídne parádní řidičské zážitky.

Skvělé silniční jízdní vlastnosti podpořené citlivým, přesným a komunikativním řízením obsluhovaným hydraulickým posilovačem doplnila i jistota pohonu všech kol, kterou žádá stále víc řidičů.

Saaby ohromují skvělou stabilitou za vysokých rychlostí na dálnici, obratností a ovladatelností. Pohon všech kol vám tak zpočátku přijde zbytečný, dokud neprojedete první zatáčku. A pod plynem. Cítíte, jak se auto opře o vnější kola a s dokonalou přesností a vervou švédského bojovníka vykrouží oblouk. Není to přehlídka lehkosti, je to demonstrace síly. Podvozek je jistý, ale zároveň měkce pohodlný.

Saab 9-3X

Pohon všech kol obsluhuje nejmodernější varianta elektronicky řízené mezinápravové spojky Haldex čtvrté generace. Inteligentní elektronika ovládá lamelovou spojku a snaží se předvídat.

Saab 9-3X v číslech

  • objem motoru 1998 ccm
  • maximální výkon 162 kW (220 k)
  • maximální točivý moment 350 Nm
  • maximální rychlost 235 km/h
  • zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s
  • kombinovaná spotřeba 8,4 l / 100 km
  • délka x výška x šířka x rozvor 4690 x 1527 x 2038 x 2675 mm
  • objem kufru 477 l / 1331 l
  • základní cena 999 000 Kč

Nečeká na prokluz předních kol, ale preventivně posílá točivý moment i na zadní kola, třeba při rozjezdech nebo na výjezdu ze zatáčky. I za normálních podmínek při jízdě v přímém směru putuje nějakých pět procent síly na zadní nápravu.

Za příplatek mohla devětrojka mít ještě navrch i elektronicky řízený samosvorný diferenciál eLSD.

Turbologie podle saabu

Hrozivé dvě hlavně výfuku naznačují, co se bude dít po nastartování. Pod kapotu správného saabu patří turbomotor. Ten v "iksové" devěttrojce má dva litry, ze kterých turbodmychadlo s mezichladičem stlačeného vzduchu vyrazí 220 koní. Mají hezký zvonivý hlas.

Je to lekce tradiční turbologie, vyhlazenost dnešních motorů osazených moderními systémy přímého vstřikování benzinu postrádá. Saabisté ale to špendlení do sedačky při forsáži, když se turbo roztočí, milují.

Celohliníkový přeplňovaný čtyřválec má dvě tváře. Když se při pojížďkách po městě povaluje u dvou a půl tisíc otáček, je krotký. Pod třemi tisíci v něm bouchnou saze a táhne jak lokomotiva k šesti tisícům. Nejlíp je se držet kolem čtyř tisíc.

Saab 9-3X

Zátah lokomotivy ale něco stojí, konkrétně dvanácti až třináctilitrovou spotřebu. Klidní řidiči vystačí s devíti litry. Uspořit se dá tím, že budete tankovat bioetanol (E 85). Koktejl benzinu a lihu je mnohem levnější, v Česku ho nabízí jen pár benzinek. Připravte se ale na to, že biolihu vypije motor o něco víc než benzinu.

Řazení manuální šestistupňové převodovky je dost gumové a občas se tam rychlostem při podřazování moc zapadat nechtělo. Spojka zabírá hodně zostra, musíte si na ni zvykat. To samé platí o brzdách, na první zabrzdění vám přijde, že se saabu moc zpomalovat nechce.

Obývák saabisty

Klasicky tvarovaná přístrojovka s prehistorickým designem středového panelu má kouzlo pro saabisty, nostalgiky a všechny ty, kterým přijdou všechna moderní auta stejná. Devěttrojku si ani dnes s jiným autem nespletete zevnitř ani zvenčí.

Saab 9-3X
Saab 9-3X

Na druhou stranu by si auto za milion dvě stě tisíc mohlo odpustit zvuk centrálního zamykání podobný sypajícímu se železářství a nákupčí automobilky mohli objevit v katalozích dodavatelů třeba dotykové vytahování zadních oken (takhle musíte knoflík držet). Křaplavý zvuk páček pod volantem vás zas odnaučí používat směrovky - máte totiž strach, že se vám v ruce rozpadnou. Zklame vrzající interiér a šťouralové v něm navíc rozpoznají díly z laciných korejských chevroletů.

Nadchnou skvělá sedadla. Jsou pohodlná, výrazně tvarovaná a vypadají parádně. Kombík devět trojky není stěhovacím přeborníkem, řadí se spíš mezi stylové praktiky. Objemem kufru tedy nenadchne, základ je 470 litrů, maximum se sklopenými zadními opěradly 1 331. Má ale skvělou vychytávku v podobě sklopného opěradla sedadla spolujezdce, takže odveze až dvouapůlmetrové věci.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...