Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

aktualizováno 
Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které samy zacelí praskliny.
Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

České silnice mají pověst těch nejhorších v Evropě, ale s odolností silničních povrchů je problém i v Nizozemsku. Klasický porézní asfalt trpí všude, vznikají v něm trhliny i a výtluky.

Erik Schlangen z technické univerzity v Delftu proto pracuje na řešení, které by mohlo usnadnit opravu silnic. Do asfaltu přimíchává drobná ocelová vlákna. Ta stačí indukčně nahřát (například velkým elektromagnetem), materiál změkne a sám zaplní díry, které se v něm vytvořily.

Místo klasické opravy, která vyžaduje odfrézování horních vrstev asfaltu a položení nových, tak stačí nasadit jakousi pojízdnou indukční žehličku, která by dokázala poškozený úsek opravit během několika hodin.

Jak vzniká výtluk

INFOGRAFIKA

Výtluky vznikají v prasklinách vozovky, do kterých nateče voda, zmrzne a roztrhá povrch. Čtěte více

Schlangen není žádným teoretikem. Jeho nový asfalt je již položen na dvanácti různých silnicích v Nizozemsku a jedna z nich byla otevřena již v roce 2010. Vzhledem k tomu, že běžná asfaltová silnice má životnost od sedmi do deseti let, blíží se chvíle, kdy uvidíme, jestli jeho vynález skutečně funguje.

Vědec očekává, že jeho materiál bude o čtvrtinu dražší než klasický asfalt, ovšem mohl by zdvojnásobit životnost silnice, což by znamenalo, že v Nizozemí ročně na opravách komunikací ušetří až 90 milionů eur. O něco podobného se mimochodem pokouší i v Číně.

Schlangenův tým má s ocelovými vlákny ve vozovce i další plány. Chtěli by s jejich pomocí přenášet informace nebo indukčně dobíjet elektromobily. „Stačilo by, abyste chvilku zastavili, třeba při čekání na zelenou, a trošku si doplníte baterie,“ hledí do budoucnosti.

V Nizozemsku přemýšlí i nad betonem, z něhož se kromě mostů staví i povrch dálnic. Ani beton však není stoprocentně odolný vůči prasklinám, a jakmile se do nich dostane voda (a s ní soli), může způsobit korozi ocelové výztuže, která v případě betonu zajišťuje nutnou pevnost v tahu. „Jediným řešením je vymyslet něco, co zamezí vzniku podobných trhlin,“ vysvětluje Schlangen.

Nejslibněji zatím vypadá nasadit do betonu speciální bakterie. Mikroskopičtí tvorové budou žít přímo v samotném materiálu a sami vytvářet uhličitan vápenatý, který praskliny zacelí. „V přírodě tyto bakterie žijí více než 200 let, když je dáme do betonové stavby tak ji s velkou pravděpodobností dokonce přežijí,“ říká Schlangen. Pro lidi jsou tyto bakterie zcela neškodné.

Problémem jsou testy nového typu betonu. Pokud byste ho použili na stavbu mostu a ten se zřítil, budou následky katastrofické. Schlangenův tým proto zatím nový materiál nasadil jen v drobných konstrukcích a hraje si s jeho vlastnostmi. Získat povolení v Evropě nebo USA bude velice složité. Státy jako Čína, Japonsko nebo Korea ale už o novinku projevily zájem.

Autoři:

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Boj o gramy CO2 bude extrémně nákladný, může zdražit auta

Ilustrační snímek

Výrobcům hrozí obrovské pokuty za nadlimitní emise, které vypouští auta se spalovacími motory. Dá se čekat, že účet za...

Europarlament trvá na kamionech na elektřinu, které ovšem nejsou

Kamiony mají v budoucnu jezdit podobně jako trolejbusy, tedy přímo napojené na...

Evropský parlament potvrdil pravidla pro snižování emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Cílem je k roku 2030...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Najdete na iDNES.cz