Recept na asfaltový ementál: za výtluk může voda, na škodu je pojistka

  13:00aktualizováno  13:00
Víc než polovina řidičů si myslí, že české silnice jsou v horším stavu než minulý rok a výmolů je čím dál více. Vznikají v prasklinách vozovky, do kterých nateče voda, zmrzne a roztrhá povrch.

Výtluky na Radlické ulici v Praze | foto:  Dan Materna, MAFRA

Nejčastěji si na výtluku poškodíte podvozek, disky a pneumatiky, tlumiče, výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Václav Bálek z pojišťovny Allianz vzpomíná i na nehodu, při které kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.

V souvislosti s najetím do výmolu se řidiči nejčastěji obávají proražení pneumatiky či jiného poškození vozidla, cituje výsledky vlastního průzkumu Direct pojišťovna.

Recept na ementál

"Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na dnešní zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje dopravní projektant Josef Filip.

"Stačí nekvalitně napojit záplatu a dovnitř se dostane voda. Pak přijde mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," dodává.

Když mrzne a sněží, dělají silničáři jen nejnutnější provizoria. Výtluky zalijí asfaltem bez frézování a válcování. Životnost je pak mnohem menší, než u klasických oprav. Když mrzne, mnohdy nezbývá než rozbité místo vydláždit.

"Osobní zkušenost s vjetím do výmolu má 84 % majitelů řidičského oprávnění. V praxi má motorista šanci na úhradu škody od správce komunikace velmi malou, vymoci likvidaci škody bývá velmi obtížné. Je nutné co nejlépe zdokumentovat okolnosti události, nejlépe za asistence policie, a poté dokázat, že byla přizpůsobena rychlost jízdy stavu vozovky," říká Pavel Hašek, manažer technické likvidace pojistných událostí Direct Pojišťovny.

"Hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody je 'nepředvídatelnost' závady," dodává nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola. Celý rozhovor o vymáhání náhrad čtěte zde

Z ankety vyplývá, že čtyři z 10 řidičů by zkoušeli náhradu škody na vozidle vymoci po správci komunikace. Náhradu škody způsobené najetím do výmolu může pokrýt havarijní pojištění, není ale všemocné. Jeho výhodou je, že jsou v něm zahrnuty asistenční služby, které řidiči pomohou vyřešit složitou situaci. Na druhou stranu téměř u­ všech pojistek máte spoluúčast, často 5 či 10 tisíc korun. A škoda při vjetí do výtluku bude často nižší.

Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz dodává, že ne všechno se dá hodit na pojišťovnu. "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou."

Co dělat, když si poškodíte auto

  • Postupujte stejně jako při každé nehodě – zastavte na bezpečném místě, zapněte varovné blikačky, oblékněte reflexní vestu a za auto umístěte výstražný trojúhelník.

  • Zajistěte co nejvíce důkazů – vyfoťte (alespoň mobilem) místo nehody a okolí, vezměte si kontakty na svědky.
  • Volejte policii, abyste měli oficiální záznam o nehodě a fotografie z místa.
  • Zkuste žádat náhradu škody na majiteli komunikace, kde se nehoda stala.
Autor:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR MONTÁŽE

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 22 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz