Recept na asfaltový ementál: za výtluk může voda, na škodu je pojistka

  13:00aktualizováno  13:00
Víc než polovina řidičů si myslí, že české silnice jsou v horším stavu než minulý rok a výmolů je čím dál více. Vznikají v prasklinách vozovky, do kterých nateče voda, zmrzne a roztrhá povrch.

Výtluky na Radlické ulici v Praze | foto:  Dan Materna, MAFRA

Nejčastěji si na výtluku poškodíte podvozek, disky a pneumatiky, tlumiče, výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Václav Bálek z pojišťovny Allianz vzpomíná i na nehodu, při které kvůli malému kráteru v silnici nakonec řidič skončil s autem ve stromě.

V souvislosti s najetím do výmolu se řidiči nejčastěji obávají proražení pneumatiky či jiného poškození vozidla, cituje výsledky vlastního průzkumu Direct pojišťovna.

Recept na ementál

"Za výtluky obecně může hlavně historicky stavba komunikací a jejich podloží. V minulosti se šetřilo na technologii a silnice nebyly stavěny na dnešní zátěž. Vinu na současném stavu mají i přetížené kamiony," vysvětluje dopravní projektant Josef Filip.

"Stačí nekvalitně napojit záplatu a dovnitř se dostane voda. Pak přijde mráz, led, sůl a provoz a vozovka se poničí," dodává.

Když mrzne a sněží, dělají silničáři jen nejnutnější provizoria. Výtluky zalijí asfaltem bez frézování a válcování. Životnost je pak mnohem menší, než u klasických oprav. Když mrzne, mnohdy nezbývá než rozbité místo vydláždit.

"Osobní zkušenost s vjetím do výmolu má 84 % majitelů řidičského oprávnění. V praxi má motorista šanci na úhradu škody od správce komunikace velmi malou, vymoci likvidaci škody bývá velmi obtížné. Je nutné co nejlépe zdokumentovat okolnosti události, nejlépe za asistence policie, a poté dokázat, že byla přizpůsobena rychlost jízdy stavu vozovky," říká Pavel Hašek, manažer technické likvidace pojistných událostí Direct Pojišťovny.

"Hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody je 'nepředvídatelnost' závady," dodává nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola. Celý rozhovor o vymáhání náhrad čtěte zde

Z ankety vyplývá, že čtyři z 10 řidičů by zkoušeli náhradu škody na vozidle vymoci po správci komunikace. Náhradu škody způsobené najetím do výmolu může pokrýt havarijní pojištění, není ale všemocné. Jeho výhodou je, že jsou v něm zahrnuty asistenční služby, které řidiči pomohou vyřešit složitou situaci. Na druhou stranu téměř u­ všech pojistek máte spoluúčast, často 5 či 10 tisíc korun. A škoda při vjetí do výtluku bude často nižší.

Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz dodává, že ne všechno se dá hodit na pojišťovnu. "Likvidátor pojišťovny bude pečlivě zkoumat, jestli například zničený tlumič nebyl už předtím poškozen běžným opotřebením. Pak může odmítnout úhradu škody, když zjistí, že tlumič už byl natolik unavený, že díra v silnici pro něj byla tou poslední kapkou."

Co dělat, když si poškodíte auto

  • Postupujte stejně jako při každé nehodě – zastavte na bezpečném místě, zapněte varovné blikačky, oblékněte reflexní vestu a za auto umístěte výstražný trojúhelník.

  • Zajistěte co nejvíce důkazů – vyfoťte (alespoň mobilem) místo nehody a okolí, vezměte si kontakty na svědky.
  • Volejte policii, abyste měli oficiální záznam o nehodě a fotografie z místa.
  • Zkuste žádat náhradu škody na majiteli komunikace, kde se nehoda stala.
Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se budou nejméně do konce...

Najdete na iDNES.cz