Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než poslední dvě jara. Díra ve vozovce poničí pneumatiky i podvozky. Škodu můžete zaplatit z havarijního pojištění nebo odškodnění žádat na majiteli silnice.

Na špatné vozovce zpomalte, Náhrada škody se vymáhá celkem těžce. Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Už před zimou byl stav českých silnic II. a III. tříd k pláči. Po mrazivých dnech, deštivém zimním počasí a střídání teplot jsou silnice plné nových výtluků, na dalších zase vznikají.

Komě střídání teplot silnicím škodí i přetěžování kamionovou dopravou - na takto exponovaných místech se výtluk objeví mnohem dříve. Silničářům tedy začíná druhá směna, s teplotami nad deset stupňů Celsia vyrážejí látat to nejnutnější.

Na nejhorší rychlá záplata

Například Správa silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) už opravuje vytipovaná místa pomocí studené obalované směsi - řešení je sice jen krátkodobé, protože záplata nevydrží tak dlouho jako oprava horkým materiálem, ale nejhorší místa jsou okamžitě průjezdná.

„Hodně výtluků jsme takto už opravili na okružní silnici kolem průmyslové zóny v Nošovicích, další lokalitou je například výjezd z Frýdku-Místku do Palkovic,“ řekl vedoucí střediska SSMSK ve Frýdku-Místku Radomír Vlk.

Oprava poškozené silnice v Lubně na Frýdecko-Místecku, kde se začaly tvořit výtluky.

Nejhorší místa si počkají na generální opravu: frézování silnice a výplň horkým materiálem. Silničáři nyní kritická místa označí dopravními značkami „s dvojitým kopečkem“.

“Nejhorší díry nejprve označujeme, aby řidiči byli včas upozorněni dopravní značkou a stačili zpomalit. Prioritně opravujeme výtluky na frekventovaných silnicích, kde je hustý provoz osobní a autobusové dopravy,“ doplnil vedoucí opavského střediska Petr Kudela.

Havarijko pomůže, ale můžete přijít o bonusy

Nejčastěji si na výtluku poškodíte podvozek, disky a pneumatiky, tlumiče. Ale výjimkou nejsou ani rozsáhlejší poškození například při nárazu do motoru. Pojem „výtluk“ však vypadá jinak pro člověka za volantem offroadu a jinak v supersportu s nízkým podvozkem.

Co dělat, když se mráz podepíše nejen na silnici, ale i na vašem autě? Podle situace si rozmyslete, jestli budete chtít škodu nahradit z vlastního havarijního pojištění, nebo ji budete žádat po majiteli silnice.

Když si poškodíte auto..

Postupujte stejně jako při každé nehodě – zastavte na bezpečném místě, zapněte varovné blikačky, oblékněte reflexní vestu a za auto umístěte výstražný trojúhelník.

  • Zajistěte co nejvíce důkazů - vyfoťte (alespoň mobilem) místo nehody a okolí, vezměte si kontakty na svědky.
  • Volejte policii, abyste měli oficiální záznam o nehodě a fotografie z místa.
  • Zkuste žádat náhradu škody na majiteli komunikace, kde se nehoda stala.

Havarijko pomůže například při rychlé jízdě po rozbité vozovce nebo při nárazu do stromu či havárii kvůli objíždění výtluku. Tam je situace jasná.

„Z havarijního pojištění mohou motoristé ohlásit škodu na autě, která vznikla třeba kvůli výtluku, kterému se vyhýbali a kvůli tomu havarovali. Pokud půjde o škodu do 100 tisíc korun, bez zranění a bez poškození třetí strany (např. dopravního značení, svodidla apod.), tak nemusí volat policii,“ informoval mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek s tím, že s řešením odškodného pouze z havarijka, by řidič nejspíš přišel o bonusy.

„Pokud by pojišťovně nepředal žádné další informace, které by vedly k tomu, že by škodu následně regresovala u správce komunikace, pak by bonusy riskovali. V případě následného regresu ale vyplacená škoda na ztrátu bonusu mít vliv nebude,“ vysvětlil Bálek s tím, že vždy záleží na konkrétní situaci.

Počet hlášení škod kvůli výtlukům podle Bálka na jaře paradoxně závratně nestoupá, protože české silnice jsou v tristním stavu po celý rok. Pro pojišťovny jsou tak takové případy spíše celoroční záležitostí.

Řidiči si navíc požadavek na odškodnění při menší škodě často rozmyslí, protože platí spoluúčast a škoda je často nižší. Naopak výhodou havarijního pojištění je, že jsou v něm zahrnuté asistenční služby, které ve složité situaci pomohou.

Pokud nechcete přijít o bonus u pojišťovny nebo pojistku vůbec nemáte, může být řešením speciální pojištění pneumatik. Dá se sjednat při koupi nových gum v servisu, v autosalonu, ale i když nakupujete přes internet. Volitelným připojištěním je i u některých pojišťoven, které je přidávají k povinnému ručení.

Princip je jednoduchý – pojistíte si pneumatiky a když s nimi něco provedete, dostanete na nové. Pojištění pneumatik zakoupených u autorizovaných dealerů nabízejí i některé automobilky. Například BMW dává garanci na obutí dva roky. U Škody zas získáte při koupi letních i zimních pneumatik nebo kompletního zimního kola tzv. Pneugaranci v ceně. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu i vlastním zaviněním.

Škodu žádejte vždy po majiteli silnice

Většina odškodnění je pak hrazena z pojištění majitele či správce silnice s výtlukem. V praxi je ale pro řidiče těžké úhradu škody od správce či majitele komunikace vymoci. Při škodě na autě po vjetí do výtluku je třeba situaci co nejlépe zdokumentovat - nafotit stav vozovky i okolí, nejlépe pak za asistence police.

Řidič musí dokázat, že rychlost přizpůsobil stavu vozovky. A pojišťovnu bude zajímat, zda nebyla nehoda pro například zničený tlumič nebo pneumatiku poslední kapkou, tedy jestli nebyl díl příliš opotřebován.

Majitel komunikace musí na nerovnosti upozornit vždy.

„Hlavní podmínkou uplatnění nároku na náhradu škody je ‚nepředvídatelnost‘ závady,“ dodává nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola.

Zákon totiž umožňuje majiteli komunikace, aby se zprostil odpovědnosti, když prokáže, že z objektivních důvodů nemohl takzvanou „závadu ve sjízdnosti“, což jsou všechny díry a výtluky, odstranit, ani na ni upozornit. Případně ji aspoň zmírnit. A to je po zimě, kdy kdy jsou silnice samý výtluk, trochu iluzorní, dodává s tím, že správci nemají šanci všechny výtluky odstranit do druhého dne či týdne po oblevě. Celý rozhovor o vymáhání náhrad čtěte zde

„Ovšem upozornit na ni vždy musí. K tomu stačí jediné: značka nerovnost na silnici, známé kopečky,“ doplnil advokát.

Pokud jste se rozhodli odškodnění žádat, chtějte je vždy po majiteli komunikace. Pokud svou vinu uzná, předá událost k vyřešení pojišťovně, u níž má sjednáno pojištění odpovědnosti.

„Komunikovat pak sice můžete i s pojišťovnou či se správcem komunikace. Ale tím, vůči komu máte nárok na náhradu škody, zůstává vždy vlastník, ne správce ani pojišťovna. Ta pouze v případě, že škodu řešíte z vlastního havarijního pojištění. Avšak bez souhlasu majitele cesty vám pojišťovna z jeho pojištění odpovědnosti zřejmě nebude chtít škodu proplatit,“ uzavřel Dlabola.

Jak vzniká výtluk
  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Předplacené služby autoservisu šetří peníze i starosti

Advertorial Náklady spojené se servisem vozidla mohou být někdy trochu neočekávané. I proto se v posledních letech prosazují různé...

Při odvozu elektrokol dejte pozor na hmotnost. Je to trochu hlavolam

Elektrokola jsou dnes v kurzu, podle odhadů tvoří třetinu trhu bicyklů v tuzemsku. A protože jsou Češi velcí...

Chcete se chovat ekologicky? Mercedes doporučuje repasované náhradní díly

Advertorial Opravy vozidel za pomoci originálních repasovaných dílů jsou oblíbené v případě, že zákazník požaduje bezchybnou...

Rady automechanika: jak na údržbu tlumičů, pneumatik nebo filtrů

Premium Ne všechna doporučení automobilek ohledně servisních intervalů jsou optimální. Občas je vhodné frekvenci výměn...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...