Agresivita na silnicích stoupá. Najíždění lze brát jako pokus o vraždu

  13:46aktualizováno  13:46
Agresivity na silnicích stále přibývá, shodují se dopravní experti s laiky. Vystresovaní lidé v dnešní uspěchané době často jednají zkratkovitě i v situacích, kdy by jindy zůstali klidní.

Centrum dopravního výzkumu označuje za agresivní takové chování řidiče, které zvyšuje riziko kolize a je motivováno netrpělivostí, nepřátelstvím nebo pouze snahou o získání času, respektive touhou dorazit k cíli dříve než ostatní.

Není to problém jen na našich silnicích. Zhruba třetina českých řidičů uvádí, že se v průběhu uplynulého roku stala obětí agresora, v EU se do tohoto problému dostala až polovina řidičů a v USA a Rusku to byly až dvě třetiny řidičů.

„Příčin agresivního chování je ale více a agresorem za volantem se může stát každý z nás. I někteří navenek slušní lidé se po usednutí do automobilu stávají agresivními jedinci,“ komentuje šéf BESIPu Martin Farář. „Auto a pocity při jeho řízení jim může kompenzovat některé jejich komplexy a vyvolávat určitý pocit nadřazenosti a moci nad okolím.“

Špatný příklad pro děti

Nová kampaň BESIPu Děláš to taky se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. Novým tématem je právě agresivní chování na silnici.

„Agresivní chování řidiče je zpravidla selháním jednotlivce. V tomto směru jednoznačně vítáme snahu Ministerstva dopravy, která v rámci připravované legislativní změny zákona o provozu na pozemních komunikacích klade větší důraz na dopravně-psychologické vyšetření,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Řidičům vadí problikávání i váhavá jízda

Podle posledních údajů odpovídá v Česku agresivní chování řidičů až za čtyřicet procent smrtelných dopravních nehod. Jako agresivní u nás pociťují řidiči především výhružná gesta a problikávání.“ Častými projevy agresivity však obecně jsou i překračování rychlostních limitů, nedodržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, kličkování v jízdních pruzích nebo předjíždění v nepřehledných místech,“ vypočítává Farář.

Řidičům vadí také bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, včasné neztlumení dálkových světel, vjetí do ucpané křižovatky a následné zablokování provozu, předjetí řady čekajících vozů a agresivní natlačení se do jejího čela, odbočování z levého jízdního pruhu na poslední chvíli, změna pruhů bez použití blinkrů nebo váhavá a nejistá jízda jiného řidiče.

„Všechny tyto situace jsou součástí běžného provozu a jsou v řadě případů také spouštěcím mechanismem, který může vyvolat agresivitu opravdu u každého, kdo v danou chvíli sedí za volantem,“ říká Martin Farář.

Agresivní řidič svým jednáním nejen zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody, ale následně negativně působí na psychiku dalších účastníků silničního provozu. Tím vzniká dominový efekt, kdy jeden jediný agresor dokáže vyvolat agresivitu u řady dalších lidí.

Auto jako zbraň

„Bohužel agresivita mezi řidiči jako taková u nás není v zákoně nijak definována. V některých zemích tomu tak je, například v sousedním Německu, kde i u nás běžné problikání dálkovými světly auta před námi je považováno za projev agrese,“ vysvětluje šéf BESIPu.

„Na druhou stranu, v případě, že někdo na někoho vědomě najíždí a snaží se ho například vytlačit ze silnice, může být obviněn z trestného činu. Podle některých právníků dokonce z pokusu o vraždu, protože auto je zbraň. Záleží pak ale na dané situaci a posouzení příslušným soudem,“ varuje Martin Farář.

„V případě pouhého pokusu o vraždu hrozí pachateli deset až patnáct roků. Při těžkém ublížení na zdraví, znovu zdůrazňuji i ve stádiu pokusu, tři až deset let. A u obecného ohrožení je tam sazba tři až osm roků. Přitom k samotné nehodě agresivním způsobem jízdy ani nemusí dojít. Opravdu lze některé situace posoudit tak, že by k takovému obvinění mohlo dojít,“ dodává advokát Jan Černý.

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Najdete na iDNES.cz