Při přecházení se dívejte řidiči do očí. Chůze na červenou je za 2 000

  12:30aktualizováno  12:30
Podle statistik v Česku v průměru ročně umírá více než 110 chodců. Přímo na přechodech, a to i tam, kde je semafor, se pak stane okolo několika stovek nehod, a i na nich umírají desítky lidí. Červené světlo totiž nejen že nedokáže některé chodce a řidiče zastavit, ale spíše je ještě rozdráždí k větší rychlosti.

Červená vždycky znamená STOP, to platí obecně, nejen pro řidiče, ale i pro chodce. „Světelně řízený přechod pro chodce by měl být jednou z nejbezpečnějších variant pro přecházení,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. Bohužel, v praxi je vše trochu jinak. Nedisciplinovaní chodci často přebíhají přes přechod i v okamžiku, kdy jim to červeně svítící postavička zakazuje.

Na druhou stranu, někdy je i přecházení přes přechod na zelenou adrenalinem. Například na řadě křižovatek, kde auto odbočuje doprava, zapomínají řidiči na to, že zde mají chodci zelenou.

Chodec, i když má na svém semaforu zelenou, by se měl ujistit, že ho řidič registruje. Byť případná srážka s vozidlem nevznikne jeho vinou, na zdraví ji odnese především chodec.

Za přechází na červenou pokuta dva tisíce

„Chodec je účastníkem silničního provozu a má i své povinnosti, mezi ně patří i povinnost respektovat dopravní značení a signalizaci na semaforu. Přecházením vozovky takzvaně na červenou se chodec dopouští přestupku, za který mu lze na místě v blokovém řízení uložit až dvoutisícovou pokutu,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Málo času na reakci ze strany řidiče a nepřesný odhad vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla ze strany chodce, ke všemu ještě nerespektujícího semafor, často vedou ke zbytečným střetům s předem daným výsledkem,“ dodává Lerch. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Když už chodec do vozovky na zelenou vstoupí a padne mu červená, neměl by se vracet, ale co nejrychleji a bezpečně přecházení dokončit. „Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, pokud chodec vstupuje u světelně řízené křižovatky na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a přecházejícího jednotlivce by mohli přehlédnout - je dobré navázat s řidičem oční kontakt a zhodnotit, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě,“ radí Martin Farář z BESIPu.

Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Je-li blíže než padesát metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce nebo místo určené pro přecházení vozovky, musí chodec přecházet jen na těchto místech.

Nová kampaň BESIPu „Děláš to taky“ se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. A přecházení na červenou je její nové téma. „Jaký vzor chování si asi dítě do dalších let odnáší od dospělého, který nerespektuje základní stanovená pravidla? Výchova v rodině je přitom jedním z významných faktorů, kterým lze pozitivně ovlivnit vývoj dopravní nehodovosti,“ komentuje Tomáš Lerch.

Bezpečné přecházení

Rady BESIPu

  • Rozhlížíme se vždy nejprve doleva, pak doprava a znovu doleva.
  • Naučte se dívat řidiči přímo do očí, tak máte jistotu, že o vás řidič ví.
  • Choďte pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.
  • Uvědomte si, že ne všichni dodržují pravidla a že vás může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.
  • Chodec nemá absolutní přednost! Přednost musí dát tramvaji nebo vozidlům policie, hasičů nebo záchranky jedoucím pod majákem.
  • Nejnebezpečnějšími místy jsou přechody přes víceproudé komunikace. Přecházet můžete, až když jste si jisti, že auta bezpečně zastaví v obou pruzích v daném směru.

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Koncept Audi připomíná výsadkový modul vesmířanů. Místo světel má drony

Nový koncept Audi AI: TRAIL

Asi nejulítlejší koncept parkuje na frankfurtském výstavišti ve stánku Audi. Specialitou je osvětlení: na cestu autu...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR NOVÝCH TECHNOLOGIÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz