Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čeští experti na simulace vylepšili aerodynamiku dakarského speciálu

Podcast
Pokud vše půjde podle plánu, vyrazí 5. ledna na trať závodníci Rally Dakar. Mezi stroji zápolícími s nástrahami pouště v Saúdské Arábii bude i Martin Prokop se speciálem Ford Raptor, který si před časem do parády vzala pražská firma TechSoft. Úkol zněl jasně: vylepšit aerodynamiku.

Místo drahého ofukování v aerodynamickém tunelu prošel dakarský speciál Martina Prokopa vylepšovací kůrou v počítači, kde speciální software modeloval proudění vzduchu kolem masivního amerického pick-upu Ford Raptor. Modelace se ujal tým společnosti TechSoft Engineering.

První aerodynamické auto postavil rumunský génius, inspiroval se holubem

„Slyšeli jsme, jak si Martin Prokop stěžoval, že musí zlepšit aerodynamiku auta. Napsal jsem pár mejlů a když se tým vrátil ze soutěže, tak jsme si na to sedli,“ popisuje šéf TechSoftu Michal Moštěk, jak se dakarský speciál Shrek dostal do péče pražské firmy.

Dakar 2024

Výběr z fotek českého fotografa Jana Stárka z rally Dakar 2023

Slavná pouštní rallye startuje v Saudské Arábii v pátek 5. ledna a končí v pátek 19. ledna 2024. Pořadatelé se letos vrátili ke konceptu maratonské etapy bez asistence, která prověří vytrvalost techniky v pouštní oblasti Rub al-Chálí na pomezí Saúdské Arábie, Kataru a Ománu. V ní bude pro posádky klíčové dorazit co nejdále od startu do čtvrté hodiny odpolední. Po celé trase etapy pořadatelé zřídí bivaky bez asistence, jen se základním vybavením, stanem, spacákem a vojenskou kuchyní. Po 16:00 musí každý soutěžící zastavit v nejbližším bivaku a vystartovat může nejdříve v 7:00 druhý den ráno. Zpravodajství ze závodu na iDNES.cz sledujte ZDE

Prokopovo sportovní náčiní má základ v klasickém americkém pick-upu. Při konstrukci vozu, mimochodem Ford F-Series je dlouhá desetiletí nejprodávanějším autem v USA, se na aerodynamiku příliš nehledělo. Hlavní „vzduchovou brzdu“ představovala korba, hodně auto ztrácelo při proudění vzduchu kolem předních kol.

Speciál Martina Prokopa pro dakarskou rally 2024 postavený na základech Fordu Raptor

„Snížili jsme odpor vzduchu o 30 procent,“ popisuje výsledky snažení Jiří Teichman, který vedl tým pracující na autě. Práce trvaly zhruba rok. Shrek teď lépe zrychluje a dosáhne vyšší maximální rychlosti.

Kouzla aerodynamiky: zrcátka mají okap a mercedes kryty kol ze vzduchu

To, že takové zásahy do designu nesou své ovoce, dokazuje čtyřicet let starý příběh. V roce 1983 vyhrál hranatý Mercedes-Benz třídy G rallye Paříž–Dakar. Před soutěží technici vyšívali mimo jiné na aerodynamice hranatého auta, které vzniklo pro původně pro vojenské účely. Pomocí částí plastových kanalizačních trubek o průměru 70 milimetrů výrazně vylepšili proudění vzduchu kolem čelního skla. Vzadu nápadně rozšířili střechu a zadní bočnice. Celé modifikaci říkali v týmu „malý autobusový přístřešek“.

Aerodynamika ušetří víc paliva než odlehčení auta. Záleží na detailech

Opatření ovšem výrazně snížila odpor vzduchu. Měření v aerodynamickém tunelu ukázala, že hodnota součinitele odporu vzduchu klesla z původních 0,52 na 0,41, to bylo snížení o výrazných 20,5 procenta. Naopak maximální rychlost se zvýšila o dobrých 20 km/h na téměř 200 km/h, zatímco spotřeba paliva byla o pět litrů na 100 kilometrů nižší.

Jak slavný závodník s hercem vyhráli Dakar s mercedesem vytuněným trubkami

„Existují sice případy, kdy tejpa na poslední chvíli něco zachrání. Ale obecně se soutěže jako Dakar či Formule 1 zprofesionalizovaly,“ podotýká k příběhu dakarského géčka z roku 1983 Jiří Teichman. „Teď na začátku bývá počítačový model, na který navazují analýzy, podle kterých víme, kam ‚trubky‘ máme dát,“ dodává Teichman.

Kouzla a čáry aerodynamiky ve Formuli 1: rozhoduje křídlo a difuzor

Co všechno dnes technici umí simulovat? „Doménou softwaru, který nabízíme, jsou obecně věrné počítačové simulace ze všech fyzikálních oblastí. Kromě zmiňovaného proudění umíme simulovat i strukturální mechaniku, tedy když například zatlačím na stůl, tak ukážeme, jak se prohne a jak dlouho tlak vydrží. Řešíme explicitní dynamiku, tedy nárazy auta a jeho deformace. Poradíme si i elektromagnetismem. Navrhujeme třeba různé elektromotory a další elektronické součástky, což je populární při elektromobilitě. Děláme i optické simulace,“ vysvětluje Michal Moštěk.

Legenda Dakaru

Česká republika je mocností ve výrobě světel pro automobilový průmysl. Vyvíjejí se zde a posléze vyrábějí světlomety pro značky z celého světa. I tady nachází uplatnění počítačové simulace..

Proč jsou pro počítačové simulace klíčová nejen vstupní data, ale také takzvaná objemová síť? Co nejvzdálenějšího technici pražské firmy řešili? Jak je pro úspěšné modelování důležitý výkon počítače? Více se dozvíte v dalším díle podcastu Industrial.

Aeromilníky motorismu: inspirace holubem a Tatra, která překvapila svět

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...