Mechanik

Mechanik - Mechanik jinínské firmy Autogas centrum Miroslav Diviš porovnává novou nádrž na propan-butan, určenou k umístění místo rezervního kola, se stávající válcovou nádrží, která v zavazadlovém prostoru zabírá mnoho místa. | foto: AUTOR

14. Nová technika zkvalitní a zlevní provoz automobilů na propan-butan

- Nová zařízení, která zkvalitní, zjednoduší a v některých případech při schvalování k provozu také zlevní techniku k propanbutanovému pohonu automobilů, už se v tuzemsku zkoušejí. Jejich dovozci očekávají, že se novinky letos dostanou do běžné motoristické praxe.

Dodavatelé i motoristé roky kritizují, že individuální schválení plynového pohonu v moderních autech se vstřikováním a řízeným třícestným katalyzátorem se při složitých kontrolních procesech prodražuje. Ve srovnání s jednodušším automobilem či s vozem, pro který je v zemi povolena hromadná přestavba, jde zhruba o deset tisíc korun navíc. Jiří Konečný z ministerstva dopravy k tomu před časem prohlásil, že do provozu může být puštěno jen auto, jehož emise vyhoví parametrům předepsaným pro konkrétní typ ve všech režimech jízdy. "U diskutovaných vozů s přísnými parametry kontroloři někdy zjišťují v případě plynového pohonu nedostatky," prohlašuje Jiří Konečný. "Zjednodušení a zlevnění schvalovacího postupu nelze u těchto automobilů očekávat dřív, než výrobci plynových zařízení dají na trh techniku, která bude trvale seřízená už z výroby a ovládaná benzinovou řídící jednotkou vozidla."
Právě takovou techniku značky BRC jako první v zemi zkouší firma Autogas centrum v Jiníně u Strakonic, která je výhradním dovozcem v tuzemsku nejrozšířenějších plynových zařízení italské výroby. "Novinku už prověřujeme ve Škodě Octavii 1,8 a 1,6 s výkonem 74 kW a ve Škodě Felicii 1,6 s výkonem 55 kW. Během týdnů začneme i s Octavií 1,6 o výkonu 55 KW. Software máme i pro řadu cizích aut," informuje Milan Šmíd z jinínské společnosti. "Čekám, že do půl roku budou vyřízeny všechny úřední formality a nová technika bude běžně k dispozici.
Nova Gas v Pardubicích už nyní dováží a montážním dílnám dodává zařízení italské značky Tartarini, které zaručuje bezchybnou funkci benzinového i plynového pohonu také u vozů se systémem klasifikování chyby řídící jednotky (OBD II). Tím budou od začátku roku 2000 vybavena všechna nová evropská auta. "OBD II kontroluje celý emisní systém a při jakékoliv chybě automaticky zastaví motor, aby vůz nepoškozoval životní prostředí," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu v Brandýse nad Orlicí. "Plynová řídící jednotka se speciálně programuje pro každé auto a každý typ motoru. Instalace sice stále ještě musí být individuálně schválena, ale při emisních testech by neměly být potíže."
Prakticky vyřešen je i další problém, který mnoho zdejších motoristů odrazoval od přestavby auta na plynový pohon: místo neskladných plynových nádob už jsou v nabídce dva druhy speciálních nádrží k umístění do prostoru rezervního kola. "Novinky plní veškeré požadavky," tvrdí Milan Šmíd.
Po sérii potěšitelných zpráv přichází informace varující. V LPG klubu v Brandýse nad Orlicí zjistili, že na trhu s plynovým pohonem se objevila zařízení o dva až čtyři tisíce korun levnější ve srovnání s obvyklým průměrem. Jsou ovšem sestavená buď ze starších komponentů nebo ze součástí, které nejsou v tuzemsku schváleny k použití. "Také se v praxi ukázalo, že někteří nesolidní montéři nezařazují do vozidel se vstřikováním všechny předepsané díly, aby snížili ceny," varuje Tomáš Hanzl. "Zmíněné praktiky samozřejmě přinášejí značná rizika. V tuto chvíli mohu zájemcům o přestavbu auta na propanbutanový pohon poradit to nejzákladnější: cena úpravy by neměla být tím rozhodujícím měřítkem. Přednost zaslouží služby zavedených a známých firem."
Pro orientaci uvádíme ceny (bez poplatků za schválení k provozu) plynových zařízení - karburátorová auta: 13 000 až 14 000 korun, auta se vstřikováním a neřízeným katalyzátorem: 17 000 až 25 000 korun, auta se vstřikováním a řízeným katalyzátorem: 20 000 až 25 000 korun a složitější auta vyšších obsahů se vstřikováním a řízeným katalyzátorem: 25 000 až 35 000 korun.

Plyn je levnější
Ceny propan-butanu k pohonu motorových vozidel se v některých místech republiky vrátily do mezí, které platily koncem předloňského roku. Tedy v dobách před zvýšením spotřební daně z plynu, před nárůstem daně z přidané hodnoty z pěti na dvaadvacet procent a před obecným zdražením zmíněného paliva. Tehdy ceny vzrostly z 8,50 až na 12,50 koruny za litr. Nyní v zemi přibývá čerpadel, kde lze propan-butan pořídit za méně než devět korun. Ceny propan-butanu poklesly také zásluhou konkurence, kterou velkým distribučním společnostem vytvořily malé firmy specializované na dovoz zmíněného paliva při minimální režii. (hč)

 


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit