Hned na začátek musím uvést na pravou míru, jak je to s tím letošním titulem. V anketě Motocykl roku, pořádané už tradičně v souběhu s jarní motocyklovou výstavou, hlasuje odborná porota na jedné straně a široká veřejnost na straně druhé. Finální umístěné se pak spočítá v poměru vah 40:60 a z toho vyjde vítěz.
Jenže letos na jaře to organizátoři trochu přehnali s ověřováním pomocí potvrzovacích e-mailů a výsledkem bylo, že velká část hlasujících z řad veřejnosti odhlasovala jen pro skútry, kde volili Hondu jako nejrozšířenější motocyklovou značku v ČR. A přestože u odborné poroty se na prvním místě umístil sportovní stroj BMW M1000R a skútr Honda Forza 350 byl až na 19. místě, ve finálním souhrnu veřejnost drtivě převládla a dala titul Motocykl roku právě Forze 350.
Letošní Forza 350 dostala facelift v podobě LED předních světel s pěknou linkou denního svícení. Vzhledově se tak přiblížila vlajkové lodi, největšímu maxiskútru Honda Forza 750 a celkově působí o něco sportovněji a agresivněji. Kombinace lakovaných ploch a černých plastů i zadní kufr v barvě skútru se moc pěkně doplňuje a je znát, že na této hondě zapracovali italští designéři. Proč právě italský rukopis? Přestože jde o japonskou značku, skútry Forza 350 se vyrábějí v Itálii, kde se ovšem také nejvíc prodávají.
Z předchozích let tu zůstala základní podoba s mohutnou kapotáží, dvěma světly, elektricky výškově nastaveným plexištítem i charakteristická zrcátka na stopkách umístěná na kapotáži. Z vnější strany jsou do nich zasazené směrovky, které jsou díky tomu pro ostatní účastníky provozu skvěle viditelné.
To už se však nedá říci o samotných zrcátkách, jsou dál od řidiče a nabízejí jen poměrně úzký přehled o situaci za skútrem. Velkou pochvalu si naopak zaslouží elektricky výsuvný plexištít, který si tlačítkem navolíte přesně do té správné pozice podle počasí, trasy a výšky jezdce a na dálnici vám umožní upalovat maximální povolenou rychlostí.
Forza 350 nabízí klasický skútrový posaz na tlustě polstrovaném sedadle s řídítky blízko těla. Uvolněná pozice posouvá trup řidiče dozadu, vejdou se sem i dlouháni, kteří však budou muset uhýbat kolenem před nelogicky umístěným klastrem ovladačů mobilní komunikace pod levým řídítkem. Dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí cestovat se spolujezdcem, je velkorysá zadní část dvoumístného sedla, široké zadní stupačky a mohutná boční madla. A když se k tomu přičte ještě příplatkový zadní kufr s integrovanou opěrkou, je tato forza dokonalým strojem i pro pasažéra.
Honda vymyslela městský SUV-skútr. Nadchne jízdou díky skvělému řízení |
Jednoválcový kapalinou chlazený motor eSP+ o objemu 330 cm3 nově plní emisní normu Euro 5 a s maximálním výkonem 29,2 k a točivým momentem 32 Nm umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 137 km/h. Jednoválec je slušně vyvážený a do řídítek a sedla posílá jen minimum vibrací a je znát, že má dost síly třeba i na časté jízdy se spolujezdcem.
Start na zelenou od semaforů je krásně dynamická záležitost, přestože celkově skútr kvůli vyšší kubatuře, mohutným kapotážím a kufru nepatří k nejlehčím a má 184 kg i s plnou dvanáctilitrovou nádrží. Na nádrž skútr najede až 340 kilometrů a v běžném provozu spotřeba nepřesáhne 3,5 litru na sto. Rám skútru je dimenzovaný i na ostřejší svezení a ani ve větších rychlostech se nekroutí a v náklonu dává vzornou jistotu a intuitivní průjezd zatáčkou, jak je to ostatně u Hondy zvykem.
Kombinace kol 15" vepředu a 14" vzadu spolu s obutím do pneumatik Pirelli Diablo Scooter také slušně filtruje nerovnosti našich silnic, až opravdu velké díry se projeví ránou do řídítek. Limity menších kol a nastavení odpružení spíše na komfort se projeví při jízdě v zatáčce na rozbitém povrchu, kde kola začnou odskakovat a donutí řidiče zvolnit tempo.
Podobně jsou na tom i brzdy, dostatečně výkonné a s dobrou reakcí na páčce i odezvou od předního kola. Jsou nastavené více na běžné „užitné“ ježdění a nečekejte žádné ostré sportovní zakousnutí, na druhou stranu při svižnější jízdě nekazí zábavu a ABS zasahuje až opravdu v mezních situacích. Při jízdě na mokru je také připravena zasáhnout kontrola trakce s možností vypnutí. Součástí standardní výbavy je bezpečnostní systém, který v případě prudkého brzdění aktivuje výstražné rozblikání směrových světel.
V dnešní době barevných TFT displejů místo přístrojovek působí klasické analogové budíky Forzy 350 jako zjevení. Celá přístrojovka vypadá tak trochu jako ze světa automobilů a palubní počítač tu má vyhrazenou jen centrální část s klasickým jednoduchým LCD zobrazením. Celé je to však vzorně přehledné, jen těch přepínačů na levém řídítku je možná až zbytečně moc.
Vlevo pod přístrojovkou je hluboká přihrádka, kam se vejde třeba i velká PET lahev s pitím. Primárně sem však patří mobilní telefon, který se může za jízdy nabíjet ze zásuvky USB-C a lze jej propojit se skútrem a zobrazovat hlavní upozornění na displeji. Novinkou pro letošní rok je také bezklíčové ovládání včetně centrálního zamykání zadního kufru i hodně objemného podsedlového prostoru.
Tento střední maxiskútr si tento titul z veřejného hlasování vlastně i svým způsobem zaslouží. Toto je opravdu mašina pro každého. Pohodlná a praktická, ale ještě pořád poměrně lehká a za cenu 158 tisíc korun i dostupná.
Už slušně silná a vcelku zábavná, ale ještě pořád není překoňovaná a je poměrně bezpečná. S přehledem se proplete městem, ale současně má pořádnou kapotáž a už se na ní dá odjet i delší výlet nebo dovolená ve dvou. Prostě ideální kompromis, kterým Honda zdařile vyplnila mezeru mezi větším a podstatně silnějším modelem Forza 750 a všestranným menším skútrem Forza 125, na který zase stačí řidičák na auto.
Honda jde do boje s Číňany s retro hračkou pro velké kluky. Má dobrou cenu |
Honda Forza 350 v číslech
|