Český motocykl roku v akci. Na maxiskútru Hondy se mouchy hledají těžko

Ne, nešálí vás zrak, titul Motocykl roku 2023 opravdu získal cestovní maxiskútr Honda. Jak se s takovým titulem vypořádá? Opravdu může konkurovat i mnohem silnějším motocyklům? Možná ano. Ve světě, kde by všichni chtěli jezdit co nejsnadněji, nejpohodlněji a výhradně v mezích silničních předpisů, může být Forza opravdu ten „nej“ motocykl.

Hned na začátek musím uvést na pravou míru, jak je to s tím letošním titulem. V anketě Motocykl roku, pořádané už tradičně v souběhu s jarní motocyklovou výstavou, hlasuje odborná porota na jedné straně a široká veřejnost na straně druhé. Finální umístěné se pak spočítá v poměru vah 40:60 a z toho vyjde vítěz.

Jenže letos na jaře to organizátoři trochu přehnali s ověřováním pomocí potvrzovacích e-mailů a výsledkem bylo, že velká část hlasujících z řad veřejnosti odhlasovala jen pro skútry, kde volili Hondu jako nejrozšířenější motocyklovou značku v ČR. A přestože u odborné poroty se na prvním místě umístil sportovní stroj BMW M1000R a skútr Honda Forza 350 byl až na 19. místě, ve finálním souhrnu veřejnost drtivě převládla a dala titul Motocykl roku právě Forze 350.

Elegantní tvary prozrazují italského designéra.

Letošní Forza 350 dostala facelift v podobě LED předních světel s pěknou linkou denního svícení. Vzhledově se tak přiblížila vlajkové lodi, největšímu maxiskútru Honda Forza 750 a celkově působí o něco sportovněji a agresivněji. Kombinace lakovaných ploch a černých plastů i zadní kufr v barvě skútru se moc pěkně doplňuje a je znát, že na této hondě zapracovali italští designéři. Proč právě italský rukopis? Přestože jde o japonskou značku, skútry Forza 350 se vyrábějí v Itálii, kde se ovšem také nejvíc prodávají.

Přístrojovka má dva analogové budíky a displej palubního počítače uprostřed.

Z předchozích let tu zůstala základní podoba s mohutnou kapotáží, dvěma světly, elektricky výškově nastaveným plexištítem i charakteristická zrcátka na stopkách umístěná na kapotáži. Z vnější strany jsou do nich zasazené směrovky, které jsou díky tomu pro ostatní účastníky provozu skvěle viditelné.

To už se však nedá říci o samotných zrcátkách, jsou dál od řidiče a nabízejí jen poměrně úzký přehled o situaci za skútrem. Velkou pochvalu si naopak zaslouží elektricky výsuvný plexištít, který si tlačítkem navolíte přesně do té správné pozice podle počasí, trasy a výšky jezdce a na dálnici vám umožní upalovat maximální povolenou rychlostí.

Forza 350 nabízí klasický skútrový posaz na tlustě polstrovaném sedadle s řídítky blízko těla. Uvolněná pozice posouvá trup řidiče dozadu, vejdou se sem i dlouháni, kteří však budou muset uhýbat kolenem před nelogicky umístěným klastrem ovladačů mobilní komunikace pod levým řídítkem. Dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí cestovat se spolujezdcem, je velkorysá zadní část dvoumístného sedla, široké zadní stupačky a mohutná boční madla. A když se k tomu přičte ještě příplatkový zadní kufr s integrovanou opěrkou, je tato forza dokonalým strojem i pro pasažéra.

Honda vymyslela městský SUV-skútr. Nadchne jízdou díky skvělému řízení

Jednoválcový kapalinou chlazený motor eSP+ o objemu 330 cm3 nově plní emisní normu Euro 5 a s maximálním výkonem 29,2 k a točivým momentem 32 Nm umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 137 km/h. Jednoválec je slušně vyvážený a do řídítek a sedla posílá jen minimum vibrací a je znát, že má dost síly třeba i na časté jízdy se spolujezdcem.

Jednoválec o výkonu 21,5 kW stačí na maximální rychlosti 137 km/h.

Start na zelenou od semaforů je krásně dynamická záležitost, přestože celkově skútr kvůli vyšší kubatuře, mohutným kapotážím a kufru nepatří k nejlehčím a má 184 kg i s plnou dvanáctilitrovou nádrží. Na nádrž skútr najede až 340 kilometrů a v běžném provozu spotřeba nepřesáhne 3,5 litru na sto. Rám skútru je dimenzovaný i na ostřejší svezení a ani ve větších rychlostech se nekroutí a v náklonu dává vzornou jistotu a intuitivní průjezd zatáčkou, jak je to ostatně u Hondy zvykem.

Kombinace kol 15" vepředu a 14" vzadu spolu s obutím do pneumatik Pirelli Diablo Scooter také slušně filtruje nerovnosti našich silnic, až opravdu velké díry se projeví ránou do řídítek. Limity menších kol a nastavení odpružení spíše na komfort se projeví při jízdě v zatáčce na rozbitém povrchu, kde kola začnou odskakovat a donutí řidiče zvolnit tempo.

Podobně jsou na tom i brzdy, dostatečně výkonné a s dobrou reakcí na páčce i odezvou od předního kola. Jsou nastavené více na běžné „užitné“ ježdění a nečekejte žádné ostré sportovní zakousnutí, na druhou stranu při svižnější jízdě nekazí zábavu a ABS zasahuje až opravdu v mezních situacích. Při jízdě na mokru je také připravena zasáhnout kontrola trakce s možností vypnutí. Součástí standardní výbavy je bezpečnostní systém, který v případě prudkého brzdění aktivuje výstražné rozblikání směrových světel.

Brzdy s dobře vyladěným systémem ABS jsou nastavené spíš na užitnou jízdu než sportovní nástup.

V dnešní době barevných TFT displejů místo přístrojovek působí klasické analogové budíky Forzy 350 jako zjevení. Celá přístrojovka vypadá tak trochu jako ze světa automobilů a palubní počítač tu má vyhrazenou jen centrální část s klasickým jednoduchým LCD zobrazením. Celé je to však vzorně přehledné, jen těch přepínačů na levém řídítku je možná až zbytečně moc.

Vlevo pod přístrojovkou je hluboká přihrádka, kam se vejde třeba i velká PET lahev s pitím. Primárně sem však patří mobilní telefon, který se může za jízdy nabíjet ze zásuvky USB-C a lze jej propojit se skútrem a zobrazovat hlavní upozornění na displeji. Novinkou pro letošní rok je také bezklíčové ovládání včetně centrálního zamykání zadního kufru i hodně objemného podsedlového prostoru.

Honda Forza 350 s titulem Motocykl roku 2023? Z určitého úhlu pohledu klidně ano!

Tento střední maxiskútr si tento titul z veřejného hlasování vlastně i svým způsobem zaslouží. Toto je opravdu mašina pro každého. Pohodlná a praktická, ale ještě pořád poměrně lehká a za cenu 158 tisíc korun i dostupná.

Už slušně silná a vcelku zábavná, ale ještě pořád není překoňovaná a je poměrně bezpečná. S přehledem se proplete městem, ale současně má pořádnou kapotáž a už se na ní dá odjet i delší výlet nebo dovolená ve dvou. Prostě ideální kompromis, kterým Honda zdařile vyplnila mezeru mezi větším a podstatně silnějším modelem Forza 750 a všestranným menším skútrem Forza 125, na který zase stačí řidičák na auto.

Honda jde do boje s Číňany s retro hračkou pro velké kluky. Má dobrou cenu

Honda Forza 350 v číslech

  • Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec
  • Zdvihový objem motoru (cm3): 330 cm3
  • Max. výkon: 21,5 kW @ 7 500 ot/min
  • Max. točivý moment: 31,5 Nm @ 5 250 ot/min
  • Přední brzdy: 256 mm kotouč
  • Zadní brzdy: 240 mm kotouč
  • Přední zavěšení: Teleskopická
  • Zadní zavěšení: Dva tlumiče
  • Přední pneu: 120/70 R15
  • Zadní pneu: 140/70 R14
  • Rozměry (D × Š × V) (mm): 2 147 x 754 x 1 507
  • Objem palivové nádrže: 11,7 l
  • Spotřeba paliva: 29,4 km/L
  • Pohotovostní hmotnost (kg): 184 kg
  • Výška sedla (mm): 780 mm
  • Prodejní cena (červen 2023): 157 900 Kč
Vstoupit do diskuse (10 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.