Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z radikála je uhlazený sportovec. První jízda s puristickým roadsterem

Projížďka na silném a trochu divokém hřebci bude vždy zábavnější než bezpečná jízda na krotké a dokonale poslušné kobyle. Ve světě motocyklů ty tradiční nevycválané stroje reprezentuje Harley-Davidson a speciálně jeho řada sportsterů.

Americký výrobce po deseti letech vrátil do nabídky pořádný power-bike, dvanáctistovku XL1200CX Roadster se sportovnější geometrií, dvěma brzdovými kotouči vepředu a odlehčeným odpružením typu upside-down. A k novinářské prezentaci nás pozval do pěkných zatáček v horách nad Saint-Tropez.

Roadster patří do modelové řady Sportster a navazuje na závodní stroje, takže je osekaný jen na to nejnutnější. Má malé sedlo, kola s úzkými ráfky, co nejmenší blatníky i světla a jediný malý budík analogového otáčkoměru umístěný nízko před řídítky.

Tachometr se zobrazuje jen jako digitální údaj a díky tomu se mnohem více soustředíte na otáčky než na rychlost a jízda je zase o kousek zábavnější.

Motocykl nemá zadní světlo na obvyklém místě na blatníku, Američanům se podařilo přes homologační řízení protlačit koncové i brzdové světlo zakomponované po stranách do směrovek a záď je tak opticky čistá. Škoda jen té změti kabelů vepředu kolem krku řízení.

Parádní jízda pro tvrďáky

Dnešní model má proti svým předchůdcům v této řadě podstatně vyšší stavbu ve stylu café racerů a vzadu má osmnáctipalcové kolo. Dominantou je motor a nad ním charakteristická dvanáctilitrová nádrž ve tvaru „Peanut“ (burák).

Harley-Davidson Roadster

Díky vysokým kolům 19" vepředu a 18" vzadu a relativně úzkým pneumatikám (120 mm na předním, 150 mm na zadním) je roadster neskutečně obratná mašina, která se nádherně skládá do zatáček. Přední odpružení s moderní přední vidlicí upside-down je hodně příjemný rozdíl proti minulosti. Lehčí konstrukce a ostřejší úhel řízení perfektně drží i v zatáčkách s rozbitým povrchem a v řídítkách je slušně cítit odezva od předního kola. Na poměry těžších strojů H-D je to opravdu špičkový podvozek.

Dvoukotoučové brzdy díky ABS mohou být naladěné na poměrně razantní záběr, stačí silněji přitáhnout brzdovou páčku dvěma prsty. Zadní kolo se při svižnější jízdě s razantním brzděním občas zablokuje a na páčce u nohy je cítit vibrace ABS, ale přední brzda je ale i při velkém záběru dokonale pevná a ABS zasahuje prakticky jen na mokré vozovce.

Díky luxusně prošívanému sedlu je roadster jednoznačně nejpohodlnějším strojem z celé rodiny sportsterů. Prodloužená zadní část i zadní stupačky umožňují i občasný převoz spolujezdce, ale více než pár desítek kilometrů to za vámi slečna pravděpodobně nevydrží. Stupačky řidiče jsou ve stejné pozici jako u ostatních sportsterů, za jízdy bych je uvítal víc posunuté dozadu, aby bylo možné položit ještě víc váhy těla na řídítka.

Harley-Davidson Roadster
Harley-Davidson Roadster

Jako u každého správného H-D je srdcem motocyklu samozřejmě klasický vzduchem chlazený V-Twin. V roadsteru je nejnovější agregát o objemu 1 200 kubíků s velkým vzduchovým filtrem na levé straně, o který si jezdec po většinu doby opírá nohu.

Díky elektronickému vstřikování a bohužel i hodně utlumeným výfukům motor nikde necuká a výkon dávkuje krásně rovnoměrně. Ale asi právě kvůli tomu už není tak zábavný jako jeho karburátoroví předchůdci, trochu hutnější zvuk výfuku a ostřejší reakce na plyn by neškodila. To se dá naštěstí snadno vyřešit a na prodejně si připlatit za nějaké zvučnější výfuky a třeba i otevřené sání. Motor s pětistupňovou převodovkou je sice pořádně těžký a má hlavní podíl na provozní hmotnosti 259 kg, ale těžiště je hodně nízko a ani v malé rychlosti nebyl problém se protahovat dopravní zácpou na pobřežních silnicích u Marseille.

Hřebce zvládnou i slabší jezdci

Harley-Davidson u svých strojů zásadně neudává maximální výkon, ale odhadem je v motoru přibližně 70 koní. To stačí na maximální rychlost zhruba 170 km/h, tedy dost na svižné přesuny po dálnicích. Točivý moment 101 Nm znamená pořádně hutný záběr už od hodně nízkých otáček.

Harley-Davidson Roadster

Převodovka má hodně dlouhé kvalty a to znamená, že při dodržování povinné padesátky ve městě už musíte řadit dvojku. Trojka už občas zacukala ozubeným řemenem přenášejícím výkon na zadní kolo. Při svižnější jízdě v zatáčkách budete střídat dvojku s trojkou, čtyřku zařadíte na rovinkách a pětku jen při delších pasážích a na dálnici.

Nádrž na 12,5 litru nám při ostré projížďce v horách vydržela před rozsvícením kontrolky rezervy jen asi 100 km. Při udávané spotřebě kolem pěti litrů by však dojezd za běžných podmínek měl být bezpečně přes 200 km a to už je v dnešní době dostatečná hodnota, alespoň v Evropě.

Jak jde vývoj kupředu, z dříve poměrně radikálního modelu je dnes uhlazená mašina s vyladěným obratným podvozkem a moderní elektronikou. Díky tomu ji zvládnou i průměrní jezdci se zkušenostmi z pětistovek, dříve to byl radikální bike jen pro vyvolené siláky. Harley-Davidson Roadster v moderní podobě míří na příznivce sportovnějšího svezení, ale zároveň nabízí ztělesnění historie řady Sportster, velkou porci prestiže a dnes tak vyhledávaného stylu café racer.

Harley-Davidson Roadster

Motor: vzduchem chlazený dvouválec do V, Evolution®
Vrtání: 88,9 mm
Zdvih: 96,8 mm
Objem: 1,202 ccm
Kompresní poměr: 10:01
Krouticí moment: 97 Nm/4 250 ot/min
Výška sedla: 785 mm
Rozvor: 1, 505 m
Pneumatiky přední: 120/70R19 M/C
Pneumatiky zadní: 150/70R18 M/C
Brzdy: 2pístkové přední 2 kotouče, 2pístkové zadní 1kotouč
Pohotovostní hmotnost: 259 kg
Objem palivové nádrže: 12,5 l
Spotřeba paliva: kombinovaná 4,9 l/100 km
Cena: 10 400 eur bez DPH

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...