Dražbu 274 motocyklů z třísetkusové sbírky odůvodnil Ehn slovy: "O prodeji rozhodlo více důvodů. Jedním z nich je, že ve svých šestasedmdesáti letech nemám žádné potomky, kterým bych mohl sbírku předat."
Dražba nakonec přinesla rakouskému sběrateli přes milion liber (29 milionů korun). Nejdražší položkou byl motocykl L&K, ale do "top ten" se dostal ještě další český stroj - Čechie z roku 1927.
V dražbě byly i sportovní motocykly. Za 11,5 tisíce liber se například prodala Suzuki RG 500 po Toni Mangovi. O tisíc liber méně pak Ehn získal za legendární Suzuki Katanu. Aukcí ale prošly třeba i mopedy Puch z 90. let, které vynesly 58 liber.
Bonhamův aukční katalog vedl motocykl Laurin & Klement typ CCR jako položku pod číslem 266, píší ČMN.
V popisu motorky se uvádí: Motocykl byl vyroben v roce 1904. Profesor Ehn jej zakoupil ve Vídni roku 1969 od dcery prvního majitele, který motocykl zakoupil v roce jeho výroby. Kompletní renovací prošel v roce 1972 v Rossiho dílně.
"Když porovnáte fotografii z katalogu a původní stroj vyobrazený v prvním dílu knihy Naše motocykly od Libora Marčíka, nemůžete se ubránit dojmu, že se jedná o dva rozdílné stroje," píší noviny. Autor knihy říká: "Je to taková poloreplika."
"Protože tam není původní odpařovací systém, ale karburátor, musí to mít i nádrž nad ním. Ta původní v rámu slouží už jen jako dekorace. Také je tam vysokonapěťové zapalování místo nízkonapěťového," vysvětluje Libor Marčík.
Původně se očekávala částka 20 tisíc liber, v dražbě se ale nakonec vyhoupla téměř na dvojnásobek, uvedly ČMN.
CCR byl sportovní dvouválec do V o objemu 812 cm3 s vysokým výkonem pět koní vhodný k sajdkáru. Jeho výroba trvala přibližně do roku 1910 a za tu dobu brány továrny opustilo asi 500 kusů. "Do dnešních dnů se dochovalo dvacet až třicet exemplářů, jeden mají v Národním technickém muzeu," uvádí Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.
"Věnoval jim ho samotný Václav Klement, ale v roce 1930 ho renovoval, takže je udělaný podle jeho tehdejšího citu, a tedy nevypadá přesně jako v době svého vzniku."
Deset nejdražších v aukci sbírky Fritze Ehna | cena (eur) |
Laurin & Klement CCR, 1904 | 38 900 |
Brough Superior, 1935 |
36 700 |
Vincent Black Shadow, 1952 |
35 600 |
Vincent Black Prince, 1955 |
34 500 |
MV Agusta 750 America, 1976 |
32 200 |
Böhmerland – Čechie, 1927 |
32 200 |
Neander P3, 1929 |
31 050 |
Vincent Rapide, 1950 |
24 150 |
BMW R 47, 1927 |
21 850 |
Ardie Silberpfeil, 1931 |
20 700 |