Ještě vloni spolu ve stejný termín soupeřili dva pořadatelé, letos se poprvé po mnoha letech koná jen jedna opravdu velká jarní motocyklová výstava. Na Motosalonu v pražských Letňanech jsou díky tomu zastoupené opravdu všechny značky motocyklů a příslušenství, navíc její otevření přijelo podpořit také nejvíc známých osobností. Jaké novinky se tedy uchází o přízeň zákazníků na začátku sezóny a jaké trendy vyniknou při přímém porovnání?
Módu táhnou Italky a jejich 217 koní
Na výstavě to už tradičně nejvíc sluší italskému designu, který typicky určuje módní trendy nejen u oblečení, ale i v designu aut a motocyklů. Sportovní značka Aprilia přivezla modely Aprilia Tuono 1100 Factory s novým semiaktivním podvozkem a nový superbike Aprilia RSV4 1100 o výkonu vyhnaném až na neuvěřitelnou hranici 217 koní.
Ve stejné expozici je i Moto Guzzi, sesterská značka z koncernu Piaggio. Ta se blýskla novým cestovním endurem s označením Moto Guzzi V85 TT navazujícím na slavné modely z terénní minulosti značky. Módní retro vlna u motorek stále láká hodně zákazníků a tady se podařilo zkombinovat historické křivky a praktickou funkci nenáročného cesťáku.
Také u další italské značky Ducati sklízí nejvíc zájmu exkluzivní superbike Panigale V4. Ale i tady nakonec většina opravdových zájemců prohlíží velké cestovní enduro Ducati Mulstistrada 1260 a řadu retro laděných Scramblerů, které v posledních letech tvoří nadpoloviční většinu všech prodaných strojů této značky. Důvod je jednoduchý – lákavý design a v porovnání s ostatními modely i dostupnější cena. Mezi další italské designové lahůdky pak patří třeba MV Agusta a její limitovaná verze F4 Lewis Hamilton nebo Benelli s prvním velkoobjemovým dvouválcem 752S.
Německá preciznost i zaměření na offroad
Když se posuneme blíž k našim hranicím, italskou ležérnost vystřídá strohý německý důraz na funkci a moderní technologie. Značka BMW kromě superbiku S1000RR ukázala novou řadu dvouválců R1250 s technologií ShiftCam s proměnlivým časováním ventilů o výkonu 136 koní. Enduro GS, velký cesťák RT a roadster R pak na stánku doplnila limitovaná edice modelu NineT ve žlutočerveném provedení Dakar.
Další dvojice německy mluvících značek Husqvarna a KTM, přivezly z rakouského Mattinghoffenu hlavně dlouho očekávané cestovní enduro střední třídy KTM 790 Adventure. To by mělo k výkonu přes 100 koní nabídnout podstatně nižší hmotnost a ostřejší ovládání než současná cestovní maxiendura s litrovými a většími motory. Sesterská značka Husqvarna pak na stejném motorovém základě předvedla retro stroj Svartpilen 701.
Amerika: pořádné motorky s pořádnými motory
Americká legenda Harley Davidson v Praze poprvé představila power cruiser pod označením FXDR 114 s dosud nejsilnějším motorem. K tomu kompletní nabídku Sportsterů, Softailů a Touringů. Hned proti ní se rozložila expozice jejího rivala, značky Indian, s novým modelem FTR 1200 S kopírujícím styl flat-trackových závodů. I nadále ale platí, že americký zákazník očekává především pořádný zdvihový objem, osmistovka je minimum, dvanáctistovka střední objem, a osmnáctistovka důstojný vrchol.
Japonsko proti všem
Velká japonská čtyřka už tradičně láká na moderní konstrukci a dobrý poměr ceny a výkonu. Největší expozice tradičně patří největší značce po stránce celkových prodejů – značka Honda přivezla do Prahy novou sportovní CBR650R, streetfighter CB650R a novou řadu pětistovek.
Hlavním tahákem Yamahy je očekávané dvouválcové enduro Ténéré 700, ale houfy návštěvníků jsou natěsnané i u tříkolového cestovního motocyklu Yamaha Niken 900.
Další japonská značka Kawasaki představila své cestovní modely Versys, ale i novou verzi retro model W800. Zajímavá je i návštěva značky Suzuki, překvapivě i zde je v hlavní roli retro model - moderní následník ikonického motocyklu z počátku osmdesátých let minulého století, Suzuki GSX1100S Katana.
Nad britským impériem slunce nezapadá
Anglický přístup tradičně reprezentuje Triumph s novým přírůstkem Scrambler 1200 XC a Scrambler 1200 XE, k tomu kompletní nabídku klasických a cestovních strojů, chybí mu už jen jen superbiky. Na český trh se vrací i další ostrovní klasika Norton s exkluzivními stroji.
Ovšem na paty mu šlape další značka s britskými kořeny, indický Royal Enfield. Ten v Praze představil nové dvouválcové modely Interceptor INT 650 TWIN a Continental GT 650 TWIN s moderní technikou, ale také poloviční cenovkou než výše zmíněné britské značky.
Rozmach čtyřkolek
Jednička na českém trhu, značka Journeyman dovážející stroje koncernu CF Moto, kromě dospělých motocyklů NK450 a MT650 předvedla hlavně velký pracovní ATV stroj CF Moto Gladiator X1000V, kterým konkuruje zavedeným americkým značkám Polaris, ArkticCat a CanAm.
Skútry fandí elektrickému pohonu
Skútry jsou zaměřené hlavně na městský provoz a jako takové se pro ně výborně hodí elektrický pohon. Nejslavnější skútrová značka na světě, italská Vespa, do tuzemska přivezla model Elettrica, jako protiváhu také model Vespa GTS 300 s nejsilnějším motorem v historii a nový model městské tříkolky Piaggio MP3 300.
Na elektro vlně se veze i retro skútr Čezeta 506, pokračovatel legendárního „prasete“ z 50. let. Z dalších ryze skútrových značek stojí za to vypíchnout třeba tchajwanský SYM a nové stopětadvacítky Jet 14 nebo Symphony ST 125. Skútry jsou doménou také francouzské značky Peugeot, které zde představila Pulsion a novou kategorii Urban GT.
Doplňky, služby a příslušenství
Velkou část návštěvníků lákají i výhodné nákupy přileb, oblečení a doplňků. Srdce vlastence zaplesá nad expozicí PSí Hubík, výrobce závodních motocyklových kombinéz a motocyklového oblečení, který dokáže úspěšně konkurovat obřím nadnárodním značkám. Stále sílícím fenoménem je i nástup airbagových vest a bund, které už nejsou jen doménou závodníků.
Návštěvníky lákají i doplňky za výhodné ceny.