Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Geniální tvůrce péráka a kývačky přišel do Jawy jako expert na kotle

  11:15
Za úspěchem motocyklové značky Jawa stála celá řada vynikajících konstruktérů v čele se zakladatelem firmy Františkem Janečkem. Jednou z nejdůležitějších postav zlaté éry této české značky byl šéfkonstruktér motocyklů Josef Jozíf. Tvůrce slavného robota nebo péráka zemřel před třiceti lety, 9. srpna 1985.

Jedna z nejslavnějších českých motorek - Jawa Kývačka, je dílem Josefa Jozífa. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Jozíf se v někdejší Zbrojovce ing. Karel Janeček podílel na vzniku většiny slavných modelů kromě prvního typu Jawa 500 OHV „rumpál“ a předválečné dvěstěpadesátky Jawa Duplex-blok. Jeho zcela samostatnou prací bylo úspěšné motokolo Jawa 100 Robot, podílel se na vzniku legendárního „péráka“ i řady dalších jaw.

Jozíf byl rodák ze Starých Čivic u Pardubic (10. května 1906). Po vyučení nástrojařem pracoval krátce jako montér ve mlýnech. Poté začal studovat, nejprve dvouletou strojírenskou školu v Pardubicích a pak přešel na vyšší průmyslovou školu tamtéž. Po maturitě nastoupil do Škodových závodů v Hradci Králové do konstrukce strojů pro cukrovary, po vojně zde pracoval jako konstruktér kotlů. Do Janečkovy zbrojovky nastoupil v roce 1930, nejprve jako odborník na strojní zařizování slévárny.

Poté, co Janeček angažoval anglického konstruktéra a závodníka George Williama Patchetta, přešel Jozíf na vlastní žádost do jeho týmu. V roce 1938 odešel sbírat zkušenosti do konstrukce automobilů v továrně Aero a o rok později se opět vrátil do Jawy, kde po Patchettovi převzal konstrukci motocyklů.

Jawa 174 Villiers z roku 1932. Tohoto typu bylo vyrobeno pouze 500 kusů, ve své době její pořízení vyšlo na zhruba 4 600 korun.

Pod Patchettovým vedením vznikla úspěšná Jawa 175 Villiers, která se výrazně zasloužila o motorizaci Československa. Tento „lepší stroj za méně peněz“, jak hlásala reklama, Patchett osadil licenčním motorem Villiers do nového dvojitého uzavřeného rámu z lisovaných ocelových profilů, který byl prvním Jozífovým realizovaným návrhem v Jawě. Díky tomuto modelu se Jawě podařilo zvrátit dosavadní podíl prodaných motocyklů v Československu z 94 procent zahraniční výroby na pravý opak.

Pérák vznikl v utajení

V té době také Janeček Jozífa vyzval, aby zkonstruoval jízdní kolo s pomocným motorem, čímž chtěl podchytit mladé a méně majetné zákazníky. Údajně ho požádal, aby z obavy před vyzrazením na tomto malém motocyklu pracoval tajně doma. Výsledkem byla Jawa Robot s dvoutaktním motorem o objemu 98,8 cm³, kterou továrna představila v roce 1937.

Jawa 100 Robot z roku 1936 spadající podle předválečných předpisů do kategorie...

Již před válkou začal Jozífův tým připravovat novou dvěstěpadesátku. Na projektu poté tajně pracovali i během okupace, byť trestem za zakázanou civilní výrobu mohla být i smrt.

V bývalém servisu Jawa v Praze, který se za války změnil v opravnu německých vojenských motocyklů, tajně vznikla tzv. chytrovna, v níž se rodily nové konstrukční nápady pro poválečnou dobu. V chytrovně se připravovalo několik typů motocyklů i automobilů. Kromě Jozífova týmu se do práce zapojila řada dalších zaměstnanců a dokonce i lidé z jiných firem.

Již v roce 1944 vznikly první prototypy Jawy 250, které maskovány značkou DKW absolvovaly v okupované zemi desetitisíce testovacích kilometrů. Po válce pak díky náskoku ve vývoji, i díky odvaze zaměstnanců Jawy, kteří před Němci ukryli velké množství rozpracovaných motocyklů a materiálu, „pérák“, jak se mu začalo lidově říkat, ohromil množstvím převratných novinek motoristickou veřejnost doma i v zahraničí a učinil z Jawy celosvětově známou značku a dočasně dokonce jednoho z lídrů světového trhu.

Jawa 350 Ogar a Jawa 250 typ 11 zvaný „Pérák“

Kývačka

Jozíf zůstal věrný značce i po znárodnění. Také jeho zásluhou zůstala Jawa i dlouho po komunistickém puči jednou z předních světových značek. Byl například u zrodu další legendární motorky - kývačky, která se vyvážela do 120 zemí světa. Jawa také již od dob zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941) kladla velký důraz na sportovní úspěchy (byla jedinou motocyklovou továrnou, která se angažovala ve všech sportovních disciplínách a mohla se chlubit mnohými vavříny) a Jozíf byl často továrním manažerem.

Komunistická byrokracie a propagované heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“, bylo počátkem pádu slavné značky. Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku a jawy postupně přestaly být konkurenceschopné.

Po založení Výzkumně-vývojového závodu Jawa v Praze - Strašnicích se Jozíf stal jeho ředitelem a vedl ho až do odchodu do důchodu. Byl autorem či spoluautorem vynálezů chráněných 44 československými patenty.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....