Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla bohatého kupce jako například mladoboleslavská Škoda a její dvoudobé třistapadesátky byly proti světové konkurenci beznadějně zaostalé.

Vyrobené motocykly se hromadily v bednění na loukách kolem továrny v Týnci nad Sázavou. Jawa ztrácela východní trhy a byla nekompromisně hozená do konkurenčního prostředí jednostopé výroby. A světoví výrobci už dávno byli se svými stroji docela jinde. 

Jawě zůstala věrná jen malá skupina domácích motorkářů, kteří nostalgicky vzpomínali na své motocyklové začátky. Ostatní dychtili po docela jiných strojích, které se tu po revoluci náhle začaly vynořovat.

Rozhodovala touha po moderní japonské, německé, rakouské nebo britské značce se čtyřdobým výkonným motorem, vybavené startérem a kotoučovými brzdami. Navíc, kdo viděl z druhého břehu řeky Sázavy rozpadající se týneckou továrnu, bylo mu jasné, že na tomto místě už žádná motocyklová velmoc nepokračuje. „Fabrika neměla ani řádný vývoj nových modelů, které by navazovaly na něco ve své době smysluplného,“ vzpomínal motocyklový publicista a sběratel Jan Čejchan. „Množství motocyklů, které byla továrna schopná produkovat, bylo kdekoliv na této planetě neprodejné.“

V této situaci se továrna alespoň pokoušela vyrábět různé prototypy. Později například vznikl i prototyp litrového dvouválce, ale Jawa nakonec projekt nedokázala dotáhnout až do konce. Z továrny vyjížděly malé motocykly se zahraničními motory, padesátky a stopětadvacítky. Nebyly to špatné stroje, ale Asie podobné motocykly nabízela ve velkém a levněji. 

„Když chcete konkurenceschopné výrobky, musíte vyrobit buď něco zcela úžasného, nebo vyrábět ve velké sérii a konkurovat celému světu cenou. Do těchto parametrů se fabrika nemohla nijak poskládat,“ vysvětluje Čejchan.

Jawa žije dál

V devadesátých letech si Jawa nadělala obrovské dluhy, skončilo to konkurzem a byla na prodej. Značku zakoupila společnost Jihostroj Velešín. Pod touto firmou funguje dodnes, a přesto, že je problematické zachovat v našem středoevropském prostoru výrobu motocyklů, dá se konstatovat, že se jí to snad daří. „Továrna Jawa dál existuje, vyrábí a motocykly jsou na trhu,“ upřesnil Čejchan.

Tovární budova prošla rekonstrukcí, začaly se prodávat krásné retro modely indické společnosti Mahindra Group. Je to taková vzpomínka na slavná jawská léta ze země, kde bývalo slovo Jawa synonymem pro slovo motocykl. 

Své zájemce si určitě najde i u nás. Možná jako druhý motocykl do garáže, možná jako vzpomínku na mládí. A objevila se i zajímavá čínská pětistovka, dovážená přes argentinskou firmu RVM. 

Vyrábí se čtyřdobá třistapadesátka OHC s čínským motorem, v kapotované i nahaté verzi. A dál si na díly, nebo na staré papíry, můžete koupit dvoudobou třistapadesátku, která by už jinak dávno neprošla evropskými ekologickými normami. 

Oválek s nápisem Jawa dodnes vzbuzuje u českých motocyklových nadšenců úctu k historii značky. Nikdo si nechce připustit, že Jawa už není domácím rodinným stříbrem, ale spíš továrnou, která se snaží hlavně přežít.

Kudy vede cesta

KOMENTÁŘ

Týnecká továrna se za poslední desetiletí proměnila. Nová fasáda výrobního závodu už nedělá okolí ostudu. Nedá se však očekávat, že by se Jawa rychle a lehce dotáhla na ostrou zahraniční konkurenci. 

Máme jí přesto dál rádi, máme jí totiž zažranou hluboko pod kůží, a tak vítáme povedené modely, ať už pocházejí přímo z Týnce, nebo třeba z Indie, Číny, či Argentiny. Sníme i o tom, že by se snad, jednou, někdy v budoucnu, mohla postavit vedle mattighofenské značky KTM, která vyrábí skvělé motocykly ve stejném středoevropském prostoru. 

To je cesta, kterou by se Jawa měla vydat. I když jde o cestu, kterou se nejspíš továrna měla vydat už někdy před třiceti lety.

Autor:

VIDEO: Legendární František Šťastný by oslavil pětadevadesátiny

Velká domácí radost, v roce 1968 Šťastný s novou jawou dojel třetí.

VIDEO František Šťastný zvítězil ve čtyřech Velkých cenách světového šampionátu závodů silničních...

Svět Jawa: Kde se stala chyba nikdo nezjistí, značka ale stále žije

A co si myslí o Jawě známí motocykloví novináři

VIDEO Někdy se ptám, proč to s Jawou nedopadlo stejně dobře jako s jinými evropskými značkami. Vždyť ty...

Svět Jawa: Neohrožení Čechoslováci vládli motocyklové olympiádě

Zátiší s pohárem a Jawou 1974 a 1989

VIDEO Jestli si Jawa zaslouží za něco téměř absolutorium, byly to její poválečné výsledky na slavné...

Svět Jawa: Frei ukrýval tuny materiálu před nacisty, StB utekl po štaflích

Emigranti přijíždějí do Kanady

VIDEO Velkou osobností historie továrny Jawa byl Jaroslav Frei. Po smrti zakladatele Františka Janečka se...

Slavní konstruktéři Jawy: geniální nápady a improvizace

George William Patchett

VIDEO V našem mapování historie českého výrobce Jawa by se nemělo zapomínat na nejvýznamnější...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...