Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové harleye se neklepou: skrytá americká revoluce s osmiventilem

Je to ještě vůbec ten starý dobrý Harley-Davidson? Ta tradiční cestovní mašina s lehce obstarožním humpoláckým motorem, která vám při stání na semaforech dokázala vibracemi uvolnit zubní plomby a při jízdě na rozbité okresce pořádně naklepat zadek?
Vyzkoušeli jsme nové touringové modely Harley-Davidson 2017.

Vyzkoušeli jsme nové touringové modely Harley-Davidson 2017. | foto: Jan Altner

Pro sezonu 2017 přišli Američané s řadou nenápadných modernizací motoru i odpružení a výsledkem je úplně jiný zážitek z jízdy.

Výkon se stále měří odhadem

Měli jsme nečekanou příležitost vyzkoušet nové touringové modely Harley-Davidson 2017. Americký výrobce totiž před největším evropským srazem Faaker See letecky dopravil sadu nových strojů do putovní testovací flotily, shodou okolností přesně před českou akcí Prague Harley Days. A svezení na dvou modelech Road Glide s modernizovanými osmiventilovými dvouválci Milwaukee-Eight a úplně novým odpružením bylo hodně působivé, přestože po designové stránce na první pohled vypadají téměř stejně jako loni.

Přestože H-D maximální výkon ze zásady neměří, z neoficiálních zdrojů je jasné, že by nový motor měl jako první Big-Twin pokořit hranici 100 koní. Pod názvem Milwaukee Eight 107 a 114 se skrývá již devátá generace legendárního motoru Big-Twin s úhlem válců 45°, se kterým v roce 1903 firma nastartovala svoji úspěšnou historii. Číslovka Eight označuje hlavní letošní konstrukční změnu, kterou je přechod na osm ventilů v hlavách válců.

Díky nárůstu kapacity sání a výfuku a také díky částečnému kapalinovému chlazení okolí výfukových ventilů Twin-Cooled představeného před třemi lety dostaly nové harleye pořádnou porci výkonu i krouticího momentu navíc. Zajímavý je i přechod z dvouvačkové na jednovačkovou konstrukci, kdy je vačkový hřídel těsně za klikovkou a ventily se zvedají pomocí tyček ukrytých v efektních trubicích na boku motoru.

Podle údajů výrobce je nový motor oproti předchůdci o 11 procent výkonnější a současně má o 11 procent nižší spotřebu. Novinkou je i nový vyvažovací hřídel, který má jediný úkol: snížit vibrace na volnoběžné otáčky, údajně až o 75 procent.

Symfonie na cestě sebrala kouzlo dravosti

Po nastartování je okamžitě znát, že je něco jinak. Motor s navýšeným zdvihovým objemem na 1 750 kubíků se na volnoběh skoro netřese a mašina skoro není slyšet. Naštěstí po protočení plynu se ozve to charakteristické dunivé brumlání, které harleye tolik proslavilo. Ale nemůžu si pomoci, trochu toho kouzla tradiční Ameriky se ztratilo a nový haryk začíná znít čím dál víc jako jeho japonské napodobeniny.

A platí to i za jízdy. Nový agregát Milwaukee Eight má v porovnání s loňskými modely úžasně hladký chod a podstatně energičtější zátah. Rychle reaguje na povely plynu, necuká se ani v nízkých otáčkách a na dálnici mu dojde dech až daleko za legální maximálkou.

Jenže se ztratilo trochu té neurvalosti a dravosti, která jezdce nutila přesně řadit a citlivě zacházet s plynem a díky které byla každá jízda současně tak trošku zápas se čtyřistakilovým strojem. Naštěstí zůstal ten podmanivý zvuk vytočeného obrovského dvouválce, cvakání převodovky a cinkání ventilů, zvuk z airboxu je trochu odlišný kvůli jeho zvýšené kapacitě. Zátah v rozmezí 50 až 120 km/h je neskutečně pružnější a hutnější než u předchozích generací a velká hmotnost touringu i s mohutnými kapotážemi a kufry vůbec není cítit.

Je jedno, jestli mám zařazenou trojku, nebo pětku, mašina po přidání plynu pokaždé začne pružně zrychlovat a nechá si líbit i vysoké otáčky. A přitom maximální hodnota točivého momentu u nového motoru ještě klesla na 3 250 otáček za minutu.

Nový motor je velká změna, ale za jízdy na nás udělalo snad ještě větší dojem nové odpružení. Americké touringy totiž po dlouhých letech opustily klasickou konstrukci a přešly na přední tlumiče Showa s kazetovou konstrukcí a pružinami vymezujícími pohyb pístku z obou stran. Také zadní odpružení už nemá vzduchovou komoru s nastavením intenzity pomocí vzduchového ventilu, místo něj přichází klasická konstrukce s hydraulickým nastavením předpětí pomocí otočného regulátoru.

A modernizace na současné trendy je hodně znát. Až teď při přímém srovnání je znát, jak moc už byla předchozí konstrukce zastaralá. Tam, kde jsme loni v hrbolaté zatáčce bojovali s řídítky, najednou mašiny vzorně a s jistotou drží stopu a plavně žehlí nerovnosti pod koly. Jistější řízení a lepší chování na rozbitém asfaltu díky větším zdvihům se přitom nijak negativně neprojevilo na brzdění.

Přední vidlice v sobě skrývá řešení proti ponořování při brzdění a chování těžké mašiny při razantním stisku brzdové páčky skoro jako by popíralo fyzikální zákony. Díky propojenému účinku přední a zadní brzdy si celý stroj trochu „přičapne“ k zemi a jen minimálně se nakloní na předek, takže jezdec může nerušeně navést motorku do náklonu a vystřihnout si zatáčku přesně podle plánu. Až si říkám, že to je skoro stejně dobré řešení jako přepákovaný Telelever od BMW, a přitom jde o jednodušší a lehčí řešení.

Vyzkoušeli jsme nové touringové modely Harley-Davidson 2017

Vracíme mašiny k předváděcímu kamionu a musíme poslat velkou pochvalu konstruktérům. Nové modely opravdu výrazně lépe fungují, nabídnou více výkonu, plynulejší jízdu v zatáčkách i lepší spotřebu a díky bezúdržbovému hydraulickému seřizování ventilů mají také menší nároky na servis. Ten posun je hodně znatelný. Dovedu si představit, že řada majitelů touringových H-D bude po zkušební jízdě zvažovat koupi nového modelu, přestože navenek vypadá stejně jako ten, který už mají pár let v garáži.

Ale na druhou stranu se z nabídky zase ztratil kousek z toho klasického mechanického kouzla obrovského dvouválce, který o sobě dává bouřlivě vědět i při stání na semaforech a za jízdy se s jezdcem občas trochu popere a nedá si všechno jen tak líbit.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...