Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zafira OPC: závodní duch si spletl tělo

Pokud vaše závodivé choutky nezkrotí ani bojící se manželka a řvoucí caparti na zadních sedadlech, je nejvyšší čas poohlédnout se po závodní dodávce. Asi nejostřejší, která je k mání, patří do opelácké rodiny OPC a vznikla na základech praktické zafiry.
Opel Zafira OPC

Opel Zafira OPC | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Je to vlastně obrovský nesmysl na čtyřech kolech: odveze sedm lidí, ale ti vpředu sedí ve skorozávodních anatomických sedačkách; má to tvar autobusu, ale benzinový turbomotor ze sebe ždíme 240 koní, které mu závidí mnohem ambicioznější auta; odveze až 1820 litrů věcí, ale veze je až 231kilometrovou rychlostí...

Opel Zafira OPC

Je to typické "OPéCéčko", které mají na svědomí zlomyslní konstruktéři "závodní" sekce Opelu. Jejich recept je jednoduchý: do normálního praktického rodinného auta se dá zuřivý motor, který táhne jako lokomotiva, a ono to nějak dopadne. Dopadlo to tak, že za normálních okolností krotká a příjemná zafira vám dává lekce z řízení.

Pekelná modř

Na pohled ji poznáte podle speciálního modrého lakování, které na nic jiného než na OPC nepořídíte. Hromada spojlerů, nástavců, difuzorů vypadá dobře a proč je auto má, poznáte hned při rozjezdu.

Pomalu s tímhle monstrem jezdit prostě nejde. Sedíte sice vysoko jako v autobuse, ale vaše skóre ve sprintech ze semaforů je vysoce aktivní. Rozjezdy z křižovatky jsou díky citlivé spojce a ještě citlivějšímu plynu vždycky divadlem pro ostatní. O to větší zděšení krotitel 240 koní pocítí, když to má ubrzdit. První půlku chodu brzdového pedálu se nic neděje a vy brzdíte očima; a vzápětí visíte v pásech a stojíte na místě. Dávkování brzdného účinku si musíte dlouho cvičit.

Kupodivu má tahle věc, kterou opravdu nelze jezdit defenzivně, docela malé nároky. Průměrná spotřeba při "normální" jízdě, při které se ovšem ručka otáčkoměru nepodívá pod rysku, u které je trojka, byla mezi 10 a 12 litry. Což na auto, které umí stovku pod osm sekund, není vůbec špatné.

Výuka praxí

Volant křečovitě držíte oběma rukama a dáváte si sakra pozor, abyste projeli čistě slalom mezi kanály a dírami na silnici. Každá chyba bolí - vás i auto. Podvozek by nebyl tak příšerně tvrdý, kdyby mu v chovu OPC nepřidělili osmnáctipalcová kola se 40procentními šlupičkami pneumatik šířky 225.

Opel Zafira OPC

Žádné ležérní posezení za volantem s levým loktem vystrčeným z okénka a pravačkou na řadičce. Hlavice řadící páky nijak hladce jdoucí šestistupňové převodovky má beztak tak nepříjemný tvar, že se radši budete držet volantu. Přední kola se nervózně zakusují do silnice s razancí pitbula a vám přísluší spíše role jakéhosi usměrňovače.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Zafira můžete koupit na www.automodul.cz

Zafira vás naučí zacházet s předními koly, jak se má. Do puntíku vysvětluje (i přes nijak výraznou přesnost a zpětnou vazbu v řízení), že pneumatika buď přenáší příčné nebo podélné síly, obojí najednou neumí. Brzdění, nebo přidání plynu v zatáčce moc brzy vás tedy odnaučí cobydup. Jinak máte problém. V ostrých zhurta projížděných zákrutách stále slyšíte, jak se guma vnitřního kola obrušuje o asfalt a manželka vám nadává ještě víc než normálně...

Zuřivec

Řvoun pod kapotou je při normálním zacházení obstojně utlumen, když ale budete na plyn pořádně šlapat, odvděčí se koncertem pro sportovně se vztekající výfuk, čtyři válce a turbodmychadlo. Že je na takovém koncertě nejlepší sedět v první řadě, netřeba dodávat.

Když se nebojíte, umí zafira i v zatáčkách, jen musíte pamatovat na její alergii na rozbitou silnici a výše položené těžiště MPVčkovité karoserie. Vyjeté koleje vám jinak trhají volant z rukou a výmoly vytloukají zubní korunky. Na komfort zapomeňte, tohle auto má závodního ducha, který ale zabloudil do špatného těla.

Opel Zafira OPC

Ani v zafiře, která prošla továrním tuningem OPC, nesmí chybět tlačítko SPORT. Je malé, nevýrazné, ale umí toho docela dost. Minimálně zbystřit vaši pozornost. Zostří chod plynu a přitvrdí na posilovači řízení. Dobře poznáte, že se všechno chová agresivněji, minimálně až poletíte ven ze zatáčky. Tím kouzelným tlačítkem se totiž také deaktivuje stabilizační systém.

Variabilní závoďák

U praktické, variabilní zafiry se většinou píše o tom, co umí interiér. U OPCčka je to sice až to poslední, ale přeci: i dodávkoidní opel, který porazí většinu stříbrných octavií, má unikátní variabilní interiér se sedmi sedačkami. Když vyvezete na výlet i tchyni, můžete ji usadit do kufru, v podlaze jsou schované další dvě výklopné sedačky, které připravíte k použití jedním tahem. Dvoumetrový čahoun se tam na cestu z Brna do Prahy nějak poskládá taky, ale bude remcat...

Opel Zafira OPC

Až vás tedy při cestě na dovolenou na německé dálnici "ztrestá" dodávka se šklebící se mateřskou školkou na zadních sedadlech, není to omyl. To Zafira OPC ukazuje, co umí. Pokud vás zaujala, připravte si 831 tisíc.

Opel Zafira OPC v číslech
motor zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem
zdvihový objem (ccm) 1 998
max. výkon (kW/k) 177/240
max. krouticí moment (Nm) 320
max. rychlost (km/h) 231
zrychlení 0-100 km/h 7,8
spotřeba město/mimo/kombi. (l/100 km) 13,4/7,4/9,6
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 467 x 1 801 x 1 625 x 2 703
objem kufru (l) 140-1 820
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1 503/2 250
základní cena (Kč) 830 900

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...