Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

aktualizováno 
Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie hybridní toyotou. A nelitovali jsme.

„Náš“ auris neměl bílou barvu, kterou obléká většina hybridních toyot, ale nezvyklou pastelovou šedou. A to ho tak nějak charakterizuje: nechce být hvězdou ulice, je to spolehlivý a nečekaně příjemný pracant. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Toyota už nafťáky z nabídky osobních aut skoro úplně vymýtila. A nabízí alternativu v podobě hybridů, o kterých říká, že co do úspornosti naftové auto nahradí. 

Nevymýšlí si, ověřili jsme to. A navíc v tom - pro hybrid - nejvíc nepříznivém režimu. Kombinace benzinového agregátu a elektromotoru se nejvíc osvědčuje pro městské a okreskové ježdění. Jenže my s hybridním aurisem za čtyři dny najeli přes tři a půl tisíce kilometrů a z toho tak tři tisíce po dálnicích. A stejně jsme byli spokojeni.

Opět se potvrdilo, že Toyota má díky dlouholetým zkušenostem s hybridy tento systém pohonu zvládnutý nejlépe ze všech. Když chcete, tak o tom, že na roztáčení kol spolupracují dva druhy pohonu, nemusíte vlastně ani vědět. Vnímáte to jen kvílivým projevem planetové převodovky při akceleraci (ano, není nijak ohromující). Anebo můžete s hybridním systémem aktivně pracovat - vyřazovat na neutrál, když chcete plachtit „zadarmo“, a pak pro zpomalování využívat „brzdicí“ režim, kdy intenzivněji dobíjíte akumulátory.

Bonus

V Praze můžete do modrých zón

Letos dostaly hybridy nové kouzlo. Mohou totiž parkovat v modrých a fialových zónách v Praze. Stačí se zaregistrovat a zaplatit stokorunový poplatek. 

Průměr spotřeby jsme měli za celou expedici 5,3 litru. Dlouhodobé zkušenosti majitelů, kteří nejezdí jen po dálnicích, říkají, že pod pět litrů dokáže udržet spotřebu každý. Nejmíň jsme jeli po okreskách a městech za 3,6 litru. Zvyknout si musíte akorát na to, že posledních deset litrů z 45litrové nádrže považuje auris za „rezervu“, takže když se rozsvítí „hladové oko“, natankujete do plna jen nějakých 35 litrů.

Auris v aktuálním vydání dosluhuje, na podzim dorazí nová generace. Na nového kombíka bude třeba počkat do příštího roku. Hybrid určitě dorazí do nabídky také.

Skvělé sedačky a navigace z doby kamenné

Roky jsou na interiéru možná trochu vidět, ovládání všeho je ovšem logické a tlačítka jsou vždycky lepší než displeje. Nás spíš zlobila navigace. Do cíle nás vždycky dovedla, dokonce nás občas ušetřila čekání v zácpě, grafika je ovšem na úrovni doby kamenné. Nevadí až tak, jak vypadá, jako to, že mapy jsou nepřehledné: modrá „vodicí navigační“ čára je skoro stejně modrá jako řeka vedle silnice, a aby vás ještě víc mátla, nechává vykreslenou už projetou trasu, komplikovanější sjezdy z dálnic zobrazuje nepřehledně. A vůbec, celý infotainment by zasloužil péči grafika a ergonoma.

Fotogalerie

Překvapením byly sedačky - vůbec jsme na ně nepomysleli a to je nejlepší vizitka. Jsou opravdu pohodlné, nevystupovali jsme z nich ani po dlouhých štrekách rozlámaní.

Dveře za sebou zabouchnete s jemným měkkým cvaknutím. Auris umí dát pocit festovnosti, na jakém si zakládají německé značky. Když pak s aurisem jedete, je ten pocit ještě silnější. Auto se totiž nese lehce, tiše, suverénně. Krátery, které na silnici vykousala zima, přejede vláčně bez ran a lomozu. Jen se na nich zhoupne. Podvozek je měkký, ale jen tak, aby byl jistý a neotrávil posádku houpavou rozvláčností.

Hybridní auris startuje s ceníkovou cenou na 514 900 korunách, kombík pojmenovaný Touring Sports začíná na 539 900 korunách.  

Navždycky ve značkovém servisu

Majitele hybridních aut mají dealeři velmi rádi. Zákazník, který si benzino-elektrické auto koupí, je už navždy jejich. Obecné servisy a garážisté se totiž hybridních aut bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s auty na tento pohon nic společného. Takže kdo si koupí hybrida, bude už vždycky jezdit do značkového servisu. Na druhou stranu se ukazuje, že hybridy opravdu vyžadují méně péče. Systém Toyoty s robustními (a vlastně velmi jednoduchými) atmosferickými benzinovými motory a bezúdržbovými elektromotory se nemá jak pokazit, akumulátory vykazují obdivuhodnou spolehlivost. Protože elektrická auta dobíjejí baterie také při brzdění, šetří se brzdy. Hybridní pohon navíc působí na řidiče uklidňujícím dojmem, takže jezdí méně zostra.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Volvo XC60: hybridizace dává čtyřválci šestiválcovou důstojnost

O čtyřválcích můžeme diskutovat donekonečna, protože vždy bude někdo, kdo se s nimi prostě nesmíří. Jenže pak jsou v...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Toyota na bydlení i na spaní. Češi si upravili dodávku podle svého

Toyota Proace Verso patří mezi nejprodávanější osobní dodávky a v Česku je hned na třetím místě za Volkswagenem a...

Premium

Testujeme nové Audi S8: další zástupce specifické skupiny rychlých sedanů

Velké rychlé sedany jsou specifická skupina aut. Prakticky žádná z automobilek nejde do vyloženě ostré limuzíny (snad...

Najdete na iDNES.cz