Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

aktualizováno 
Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie hybridní toyotou. A nelitovali jsme.

„Náš“ auris neměl bílou barvu, kterou obléká většina hybridních toyot, ale nezvyklou pastelovou šedou. A to ho tak nějak charakterizuje: nechce být hvězdou ulice, je to spolehlivý a nečekaně příjemný pracant. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Toyota už nafťáky z nabídky osobních aut skoro úplně vymýtila. A nabízí alternativu v podobě hybridů, o kterých říká, že co do úspornosti naftové auto nahradí. 

Nevymýšlí si, ověřili jsme to. A navíc v tom - pro hybrid - nejvíc nepříznivém režimu. Kombinace benzinového agregátu a elektromotoru se nejvíc osvědčuje pro městské a okreskové ježdění. Jenže my s hybridním aurisem za čtyři dny najeli přes tři a půl tisíce kilometrů a z toho tak tři tisíce po dálnicích. A stejně jsme byli spokojeni.

Opět se potvrdilo, že Toyota má díky dlouholetým zkušenostem s hybridy tento systém pohonu zvládnutý nejlépe ze všech. Když chcete, tak o tom, že na roztáčení kol spolupracují dva druhy pohonu, nemusíte vlastně ani vědět. Vnímáte to jen kvílivým projevem planetové převodovky při akceleraci (ano, není nijak ohromující). Anebo můžete s hybridním systémem aktivně pracovat - vyřazovat na neutrál, když chcete plachtit „zadarmo“, a pak pro zpomalování využívat „brzdicí“ režim, kdy intenzivněji dobíjíte akumulátory.

Bonus

V Praze můžete do modrých zón

Letos dostaly hybridy nové kouzlo. Mohou totiž parkovat v modrých a fialových zónách v Praze. Stačí se zaregistrovat a zaplatit stokorunový poplatek. 

Průměr spotřeby jsme měli za celou expedici 5,3 litru. Dlouhodobé zkušenosti majitelů, kteří nejezdí jen po dálnicích, říkají, že pod pět litrů dokáže udržet spotřebu každý. Nejmíň jsme jeli po okreskách a městech za 3,6 litru. Zvyknout si musíte akorát na to, že posledních deset litrů z 45litrové nádrže považuje auris za „rezervu“, takže když se rozsvítí „hladové oko“, natankujete do plna jen nějakých 35 litrů.

Auris v aktuálním vydání dosluhuje, na podzim dorazí nová generace. Na nového kombíka bude třeba počkat do příštího roku. Hybrid určitě dorazí do nabídky také.

Skvělé sedačky a navigace z doby kamenné

Roky jsou na interiéru možná trochu vidět, ovládání všeho je ovšem logické a tlačítka jsou vždycky lepší než displeje. Nás spíš zlobila navigace. Do cíle nás vždycky dovedla, dokonce nás občas ušetřila čekání v zácpě, grafika je ovšem na úrovni doby kamenné. Nevadí až tak, jak vypadá, jako to, že mapy jsou nepřehledné: modrá „vodicí navigační“ čára je skoro stejně modrá jako řeka vedle silnice, a aby vás ještě víc mátla, nechává vykreslenou už projetou trasu, komplikovanější sjezdy z dálnic zobrazuje nepřehledně. A vůbec, celý infotainment by zasloužil péči grafika a ergonoma.

Fotogalerie

Překvapením byly sedačky - vůbec jsme na ně nepomysleli a to je nejlepší vizitka. Jsou opravdu pohodlné, nevystupovali jsme z nich ani po dlouhých štrekách rozlámaní.

Dveře za sebou zabouchnete s jemným měkkým cvaknutím. Auris umí dát pocit festovnosti, na jakém si zakládají německé značky. Když pak s aurisem jedete, je ten pocit ještě silnější. Auto se totiž nese lehce, tiše, suverénně. Krátery, které na silnici vykousala zima, přejede vláčně bez ran a lomozu. Jen se na nich zhoupne. Podvozek je měkký, ale jen tak, aby byl jistý a neotrávil posádku houpavou rozvláčností.

Hybridní auris startuje s ceníkovou cenou na 514 900 korunách, kombík pojmenovaný Touring Sports začíná na 539 900 korunách.  

Navždycky ve značkovém servisu

Majitele hybridních aut mají dealeři velmi rádi. Zákazník, který si benzino-elektrické auto koupí, je už navždy jejich. Obecné servisy a garážisté se totiž hybridních aut bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s auty na tento pohon nic společného. Takže kdo si koupí hybrida, bude už vždycky jezdit do značkového servisu. Na druhou stranu se ukazuje, že hybridy opravdu vyžadují méně péče. Systém Toyoty s robustními (a vlastně velmi jednoduchými) atmosferickými benzinovými motory a bezúdržbovými elektromotory se nemá jak pokazit, akumulátory vykazují obdivuhodnou spolehlivost. Protože elektrická auta dobíjejí baterie také při brzdění, šetří se brzdy. Hybridní pohon navíc působí na řidiče uklidňujícím dojmem, takže jezdí méně zostra.

  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Honda Civic Type R. Zuřivec, který je vypiplaný k dokonalosti

Civic Type R je definicí hot-hatche. Ostrý, zuřivý, rychlý, halasný. Přesně to auto, které dnešní korektně opatrná doba...

Najdete na iDNES.cz