Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. prosince 2021 Mikuláš

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie hybridní toyotou. A nelitovali jsme.

„Náš“ auris neměl bílou barvu, kterou obléká většina hybridních toyot, ale nezvyklou pastelovou šedou. A to ho tak nějak charakterizuje: nechce být hvězdou ulice, je to spolehlivý a nečekaně příjemný pracant. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Toyota už nafťáky z nabídky osobních aut skoro úplně vymýtila. A nabízí alternativu v podobě hybridů, o kterých říká, že co do úspornosti naftové auto nahradí. 

Nevymýšlí si, ověřili jsme to. A navíc v tom - pro hybrid - nejvíc nepříznivém režimu. Kombinace benzinového agregátu a elektromotoru se nejvíc osvědčuje pro městské a okreskové ježdění. Jenže my s hybridním aurisem za čtyři dny najeli přes tři a půl tisíce kilometrů a z toho tak tři tisíce po dálnicích. A stejně jsme byli spokojeni.

Opět se potvrdilo, že Toyota má díky dlouholetým zkušenostem s hybridy tento systém pohonu zvládnutý nejlépe ze všech. Když chcete, tak o tom, že na roztáčení kol spolupracují dva druhy pohonu, nemusíte vlastně ani vědět. Vnímáte to jen kvílivým projevem planetové převodovky při akceleraci (ano, není nijak ohromující). Anebo můžete s hybridním systémem aktivně pracovat - vyřazovat na neutrál, když chcete plachtit „zadarmo“, a pak pro zpomalování využívat „brzdicí“ režim, kdy intenzivněji dobíjíte akumulátory.

Bonus

V Praze můžete do modrých zón

Letos dostaly hybridy nové kouzlo. Mohou totiž parkovat v modrých a fialových zónách v Praze. Stačí se zaregistrovat a zaplatit stokorunový poplatek. 

Průměr spotřeby jsme měli za celou expedici 5,3 litru. Dlouhodobé zkušenosti majitelů, kteří nejezdí jen po dálnicích, říkají, že pod pět litrů dokáže udržet spotřebu každý. Nejmíň jsme jeli po okreskách a městech za 3,6 litru. Zvyknout si musíte akorát na to, že posledních deset litrů z 45litrové nádrže považuje auris za „rezervu“, takže když se rozsvítí „hladové oko“, natankujete do plna jen nějakých 35 litrů.

Auris v aktuálním vydání dosluhuje, na podzim dorazí nová generace. Na nového kombíka bude třeba počkat do příštího roku. Hybrid určitě dorazí do nabídky také.

Skvělé sedačky a navigace z doby kamenné

Roky jsou na interiéru možná trochu vidět, ovládání všeho je ovšem logické a tlačítka jsou vždycky lepší než displeje. Nás spíš zlobila navigace. Do cíle nás vždycky dovedla, dokonce nás občas ušetřila čekání v zácpě, grafika je ovšem na úrovni doby kamenné. Nevadí až tak, jak vypadá, jako to, že mapy jsou nepřehledné: modrá „vodicí navigační“ čára je skoro stejně modrá jako řeka vedle silnice, a aby vás ještě víc mátla, nechává vykreslenou už projetou trasu, komplikovanější sjezdy z dálnic zobrazuje nepřehledně. A vůbec, celý infotainment by zasloužil péči grafika a ergonoma.

Fotogalerie

Překvapením byly sedačky - vůbec jsme na ně nepomysleli a to je nejlepší vizitka. Jsou opravdu pohodlné, nevystupovali jsme z nich ani po dlouhých štrekách rozlámaní.

Dveře za sebou zabouchnete s jemným měkkým cvaknutím. Auris umí dát pocit festovnosti, na jakém si zakládají německé značky. Když pak s aurisem jedete, je ten pocit ještě silnější. Auto se totiž nese lehce, tiše, suverénně. Krátery, které na silnici vykousala zima, přejede vláčně bez ran a lomozu. Jen se na nich zhoupne. Podvozek je měkký, ale jen tak, aby byl jistý a neotrávil posádku houpavou rozvláčností.

Hybridní auris startuje s ceníkovou cenou na 514 900 korunách, kombík pojmenovaný Touring Sports začíná na 539 900 korunách.  

Navždycky ve značkovém servisu

Majitele hybridních aut mají dealeři velmi rádi. Zákazník, který si benzino-elektrické auto koupí, je už navždy jejich. Obecné servisy a garážisté se totiž hybridních aut bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s auty na tento pohon nic společného. Takže kdo si koupí hybrida, bude už vždycky jezdit do značkového servisu. Na druhou stranu se ukazuje, že hybridy opravdu vyžadují méně péče. Systém Toyoty s robustními (a vlastně velmi jednoduchými) atmosferickými benzinovými motory a bezúdržbovými elektromotory se nemá jak pokazit, akumulátory vykazují obdivuhodnou spolehlivost. Protože elektrická auta dobíjejí baterie také při brzdění, šetří se brzdy. Hybridní pohon navíc působí na řidiče uklidňujícím dojmem, takže jezdí méně zostra.

  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Na plochodrážní speciály nikdo neměl. Dnes je s nimi amen

Za vznikem provozu značky Eso ve středočeském Divišově stál Jaroslav Simandl (1907–1987). V roce 1963 však benešovský...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Chcete rychlý Golf? Clubsport si užijete na okruhu, na okreskách se trápí

Premium Existují dvě skupiny lidí. Jedna Golf GTI miluje a druhá jej zkrátka přehlíží. Golf GTI byl totiž vždy velký kompromis...

Rovné linky a ostré hrany. Hyundai Ioniq 5 kombinuje retro s modernou

Premium Ioniq 5 je nejhranatější auto na trhu, je hranatější než nový Defender. I když má v sobě tento elektromobil dávku...

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Bájná ojetina bez investic existuje: Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem

Premium Sen každého hledače ojetých aut – koupit utajený poklad. Auto, které je lepší, než prodávající tuší, a neumí si za něj...

Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce
Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce

Zná to asi každý, Vánoce se kvapem blíží a vy možná nevíte, jaký dárek pro své milované pořídit. Inspirujte se tipy z redakce a využijte slev při...

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...