Středa 14. dubna 2021, svátek má Vincenc
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 14. dubna 2021 Vincenc

Fenomén Toyota. V krizi neohroženě jede, teď staví město budoucnosti

Jednoznačným vítězem všeho, co se dnes v hlavně v Evropě v autoprůmyslu děje, je Toyota. Konkurence útrpně snáší rány, jednou je to direkt od evropských ekopředpisů, podruhé nedostatek čipů z Asie. A Toyota si jede vlastní ligu. Teď začala s tím, co slíbila před rokem, zahájila stavbu města budoucnosti.

Čtenář Jiří si vyhlédl pro rozrůstající se rodinu osobní dodávku z produkce francouzského PSA, prodávají je jako Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer a Opel Zafira. Když oslovil prodejce Opelu s tím, že by ho chtěl objednat, poslali ho ke kolegům od Toyoty. Japonská automobilka totiž na základě partnerství s PSA nabízí svou verzi stejné dodávky, nosí zavedené jméno Proace. A proč nechtěl prodejce Opelu vydělat? On by chtěl, jenže „emise“.

Šílenství kolem snižování emisí C02 vypouštěných auty už dávno udělalo z autoprůmyslu obor, kde rozhodně neplatí pravidla volného trhu. A protože velké až devítimístné auto vypouští emisí víc než by si bruselští  představovali, snaží se automobilky taková auta zákazníkům neprodávat (čtěte zde).

Vizualizace Woven City

Kromě čistě elektrických automobilek, jako je Tesla, má emisní disciplinu nejvyšší právě Toyota. Prodává obrovské množství hybridů, aut s pohonem, kvůli kterému si z ní před dvaceti lety ostatní utahovali. Jenže, kdo se směje naposled... 

A tak prodeje nízkoemisních benzinoelektrických toyot válcují všechno. Automobilce ostatní závidí. Ta emisní bilanci neřeší, prodává a roste. Vždyť byla v Česku v minulém roce v určitých chvílích čtvrtým největším prodejcem nových aut. A za Jiřího Proace si připíše další čárku.

Na šťastné vlně

A protože úspěch má často efekt sněhové koule, nabalují se další. Malý, loni uvedený yaris se prodává tak, jak to snad ani automobilka nečekala. V lednu se stal nejprodávanějším autem Evropy s osmnácti tisíci prodanými kusy.

Toyota kdysi učila vyrábět auta, její procesy výroby převzala většina automobilek světa, pojmy jako kanban, kaizen nebo lean manufacturing jsou dnes v učebnicích. Porsche pomohli zorganizovat výrobu, když bylo nad propastí. Jak inženýři Toyoty zachraňovali Porsche, čtěte zde.

Značka je symbolem efektivity. S koncernem VW se přetahuje o titul největšího výrobce aut světa. Jenže u VW potřebují na výrobu deseti milionů aut ročně 670 tisíc zaměstnanců, Toyota 370 tisíc. Pravda, nikdo pořádně neví, jak to kdo počítá a vykazuje, ale tak markantní rozdíl bije do očí.

Byly doby, kdy jste mohli Toyotu nařknout z nedostatku emocí. To už roky neplatí. Snad i proto, že má v čele frajera v podobě Akia Toyody, autíčkáře tělem i duší. Kdo sleduje závody na Nürburgringu, zná ho pod pseudonymem Mr. Morizo v kokpitu vytrvalostního speciálu odvozeného z modelu Supra. Toyoda nově vyvíjená auta osobně projíždí a konzultuje jejich nastavení, opravdu přínosně, ne jen naoko před fotografy.

Dalším důkazem, že v Toyotě věci fungují, je aktuální patálie kolem celosvětového nedostatku čipů pro výrobu aut. Analytici IHS Market zjistili, že jedině Toyota je v době, kdy automobilky houfně ruší směny a posílají montéry domů, protože není z čeho vyrábět, relativně v klidu. Má zásobu čipů ve skladech na čtyři měsíce dopředu.

Představení Lexusu IS s pětilitrovým atmosferickým osmiválcem (pravda, ne do Evropy) je jen další střípek do obrazu Toyoty, která si i v dnešní (nejen coronou) vykloubené době může dovolit doslova cokoliv. To, že zuřivý sedan své luxusní značky představila den předtím, než Mercedes oficiálně oznámil, že svou třídu C (přímý konkurent ISa, pravda, Mercedes prodá céček mnohem víc) vybaví v nové generaci jen čtyřválci, nemusí být náhoda, spíš popíchnutí. Emise velkých motorů jednoduše automobilka rozpočítá mezi desetitisíce hybridních yarisů a priusů, kterým v útrobách bzučí elektromotory.

Město budoucnosti

Že Toyota asi opravdu funguje v mnoha ohledech jinak než ostatní, naznačila tento týden. V době škrtů a obav z budoucnosti zahájila projekt prototypového města budoucnosti Woven City představený před rokem. Tehdy laboratoř pro výzkum a testování technologií ukázala jen v prezentacích. A v úterý 23. února 2021 poklepali na základní kámen.

„Woven City bude praktickou ukázkou přístupu k rozvoji komunity se zaměřením na potřeby člověka. Projekt představuje jeden z pilířů transformace Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující služby mobility,“ popisuje automobilka projekt, který roste v Susono City v prefektuře Šizuoka.

Cílem projektu je vznik nových technologií v reálném prostředí napříč odvětvími, jako jsou autonomní řízení, osobní mobilita, robotika nebo umělá inteligence. Očekává se, že projekt prototypového města budoucnosti s plně propojenými systémy infrastruktury přinese příležitosti firmám a výzkumným subjektům z celého světa.

Ve městě Woven City se budou nacházet tři typy ulic propojených na úrovni terénu. Jeden vyhrazený pro autonomní řízení, druhý pro chodce a třetí pro chodce s vozidly pro osobní mobilitu, tedy koloběžky a další přibližovadla. Ve městě se plánuje i jedna podzemní silnice pro přepravu zboží.

„Zpočátku zde bude žít asi 360 obyvatel, převážně z řad seniorů, rodin s dětmi a výzkumníků. Počítá se s postupným růstem až na více než 2 000 lidí včetně zaměstnanců Toyoty,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Jitka Jechová.

Woven City bude stát v místech, kde se psala historie závodu Higashi-Fuji a automobilka zde vyráběla toyoty 53 let.

  • Nejčtenější

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

Na užovky je Musk krátký. Teslu v Německu brzdí byrokracie a spící ještěrky

Elon Musk, génius, šílenec, snílek, jeden z nejbohatších pozemšťanů mohl svůj um a charisma rozvinout v neomezené...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...