Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test amerického exota: Nissan Altima je pohodlný koráb

Nissan Altima je ryze americký model střední třídy, takový obyčejný sedan pro běžnou rodinu. A na amerických silnicích hojně rozšířený. V porovnání s evropskou produkcí je to chudobka s několika zvláštnostmi.
Pro čtyři dospělé pasažéry je altima dostatečně velká, dost místa je na zadních...

Pro čtyři dospělé pasažéry je altima dostatečně velká, dost místa je na zadních sedadlech i pro dlouhány. | foto: Jan Matura

Americká auta už dávno nejsou velké koráby s ohromující spotřebou. Naopak, v USA se dnes běžně prodávají nám dobře známá mini auta jako je Ford Fiesta nebo Chevrolet Aveo (v USA Sonic). A popularitu si získávají i ta nejmenší jako Fiat 500 nebo Chevrolet Spark. Z populární kategorie malých SUV překvapí, jak rozšířená je i u nás dobře známá Kia Soul.

Nejrozšířenější nižší střední až střední třídu (v USA Intermediate až Standard) představují povětšinou u nás neznámé vozy s několika výjimkami. Z těch menších je to populární Chevrolet Cruze nebo Toyota Corolla sedan. Z větších se u nás prodává například Chevrolet Malibu.

Ale třeba americká Honda Accord je úplně jiná než evropský model stejného jména. Stejně tak se v Evropě běžně neprodává Toyota Camry nebo Nissan Altima. A právě sedan od Nissanu jsme si mohli při návštěvě USA poměrně detailně vyzkoušet.

Aktuálně je v prodeji modelový rok 2013, tedy úplně nový model. My jsme jezdili s loňským provedením, které se vyrábělo od roku 2006 a vizuálně (nikoliv zcela technicky) navazuje na předchozí generaci, která se na trhu objevila v roce 2002.

V Evropě už Nissan na tradiční modely rezignoval, specializuje se na mini auta a malá SUV. V USA je jeho nabídka mnohem širší.

Altima se v Evropě neprodává, model se vyvíjí a prodává jen v Americe. Velikostí odpovídá Fordu Mondeo, který mu pod jménem Fusion i na americkém trhu konkuruje (platí pro nejnovější generaci, starší fusion je svébytný model). 

Škoda Octavia je tak o něco menší, ale v praxi není rozdíl příliš patrný, což platí především pro nejnovější třetí generaci oktávky. Menší Nissan Sentra je zase o něco menší než octavia. Ještě níže pak v USA Nissan prodává model Versa, v předchozí generaci znám i v Evropě jako velmi neúspěšný Nissan Tiida.  

Altima je však čistokrevný sedan s tříprostorovou karoserií. Ostatně, liftbacky jako je octavia v USA téměř neznají. V praxi to nikterak zásadně nevadí, kufr altimy je obrovský a vstupní prostor dostatečný. Pračku do něj sice neprocpete, ale to asi běžný Američan neřeší.

Půjčená altima byla v základním provedení S s dvouapůllitrovým čtyřválcem s výkonem 130 kW. Přes základní výbavu mělo auto automatickou převodovku a tempomat. To v základu není, ale příplatky za vyšší výbavu s automatem jsou mizivé, asi 1 000 dolarů. Altima se dělá v několika dalších provedeních včetně šestiválce o objemu 3,5 litru. Na silnicích se však převážně pohybují základní verze.

Dálková světla jsou k ničemu, svítí jen do šířky.

Manuální převodovku asi rozumný Američan nikdy nezvolí, s tamním stylem provozu je to tortura. Automat v altimě je šestistupňový s možností manuálního řazení, ale ani to není v provozu potřeba. Motor, ač atmosférický, má dostatečný výkon (na stovku se dostane za 8,6 sekundy) a jízda s ním je pohodová. 

Při běžné jízdě je auto extrémně tiché, motor je slyšet jen při vytáčení nad tři a půl tisíce otáček. A to je hodnota, do které se při běžné jízdě v USA dostanete jen minimálně. Při dálničních 70 mílích za hodinu (asi 112 km/h), respektive tolerovaných 75-80 mílích točí motor asi 2 500 otáček a slyšet vůbec není.

Řízení je velmi mdlé, při jízdě je nutné neustále korigovat směr. Na závodění altima rozhodně není, auto pluje, naklání se, ale americkému způsobu cestování vyhoví dokonale. Přední sedadla jsou pohodlná, ale zároveň i vcelku dobře ergonomicky tvarovaná. Pravé koleno řidiče nenaráží do středového tunelu, místa je zde opravdu nadbytek. Přímo obří je pak posuvná středová loketní opěrka a tři místa na nezbytné kelímky na nápoje jsou v americkém autě povinností.

To se v Evropě nevidí, zrcátka nelze sklápět.

S další výbavou je to horší. V základu nemá altima skoro vůbec nic. Příplatky za výbavu sice nejsou vysoké, ale při pohledu na auta stojící na parkovištích ji volí jen minimum řidičů.

Rádio nemá RDS a příjem je zcela tristní, za což asi může i anténa integrovaná do okna. Klimatizace je manuální a příplatkový tempomat s ovládáním na volantu jsme již zmínili. I ten je v Americe nezbytným prvkem výbavy.

Z nadstandardních prvků výbavy má altima jen bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Tragická jsou světla. Ta potkávací ještě svítí jakž takž, ale dálková jsou spíš jen šířková. Pouštět je je zhola zbytečné.

Palubní počítač umí i evropské míry, ale jinak je to spíš hlupák. Průměrnou spotřebu nelze nulovat, ovládání je po japonsku neergonomické tlačítky za volantem pod palubním štítem. Překvapí nesklopná zrcátka, což projde jen v Americe, v Evropě je to jedna z podmínek homologace. Takže stačí malý šťouchanec a zrcátka se musí měnit.

Překvapením byla spotřeba. Při zhruba 1 500 najetých mílích (2 400 km) po dálnicích i v městských kolonách si naše zánovní altima z půjčovny vzala asi 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů. A to je s ohledem na vyšší objem motoru velmi slušná spotřeba. Navíc při kalifornské a nevadské aktuální ceně paliva 3,60 dolaru za galon (asi 18,60 Kč za litr) vychází cena paliva na kilometr na výborných 1,58 koruny.

Celkově nás altima nadchla prostorem a pohodlím, motor jel slušně, i když vyložený dravec to ve spojení s automatem není. Ale výbava je daleko za evropskou produkcí, která má mnohem jistější jízdní vlastnosti i u aut o třídu či spíše dvě níže. To vše je ovšem nutné zasadit do kontextu americké ceny altimy. Náš testovaný model tam v přepočtu stojí 440 000 korun + lokální daň. 

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...