Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není krásné, ale je skvělé: Ferrari California

Ferrari je jedna ze značek snů. Do její nabídky auto bez střechy neodmyslitelně patří. California je základní model značky. Jenže ve ferrarovštině to znamená 4,5 milionu základní ceny, po úpravách, které letos dostala, skoro pět set koní výkonu a zrychlení na stovku za čtyři sekundy.

California není ostrý sporťák, takový ani postavit nechtěli, je to neskutečně rychlé, obratné a nečekaně pohodlné fáro. Ideálně červené, jak se na ferrari patří. Tenhle spider, jak Italové dvoumístným sporťáčkům říkají, má být autem pro každý den.

Ferrari California

Můžete to brát s rezervou, ale je fakt, že i podle průzkumů Ferrari mezi majiteli, používají californii mnohem častěji než svá další ferrari. Pětina z nich každý den a najedou ročně o třetinu víc než ostatní ferraristé. Není to jen proto, že je nejlevnější a vlastně "nejobyčejnější". Ortodoxní ferraristé nad ním trochu ohrnují nos, buď je to tím, že v něm nikdy nejeli, anebo proto, že v autě s koníkem ve znaku chtějí jen závodit.

California je totiž hlavně parádně vyvážené auto. Zatáčky se drží jak přibité, do toho má famózní přesné, citlivé a rychlé řízení, kam otočíte volantem, tam zamíří. Že je to takový rozdíl, poznáte, až z něj přesednete do kteréhokoliv jiného auta.

California je ale taky nečekaně pohodlná, i rozbitou okresku přeletí, nevytřese z vás duši a stejně má řidič dokonalou jistotu vlády nad autem. Holt, sportovní podvozek neznamená prkenně tvrdý podvozek.

Unešeni budete osmiválcovým motorem, je úžasně silný, 490 koní výkonu bryskně reaguje na každé sešlápnutí plynu. Jen nemají hlas, charakterní zpěv italských aut californii chybí, dohání to brumendo výfuků.

Ferrari California

Požadavek na každodenní pohodlnost splní automatická převodovka. Je to dvouspojková sedmistupňová skříň, neohrnujte nad ní nos, řadí parádně rychle a plynule. Sportovnější povahy samozřejmě mohou volit rychlosti ručně, k tomu jsou pod volantem dvě velká pádla, za která stačí vzít. 

Ferrari California v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 4 562 x 1 908 x 1 321 x 2 670 mm
  • objem nádrže: 78 l
  • architektura: vpředu podélně uložený motor, pohon zadních kol
  • motor: atmosférický zážehový V8 (90 stupňů), 4 297 ccm
  • max. výkon: 360 kW/490 k
  • max. točivý moment: 505 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s
  • max. rychlost: 311 km/h
  • základní cena: 150 tisíc eur bez DPH (3,75 milionu korun)

Převodovka pak zaváhá jen při opravdu dravé jízdě, kdy se jí snažíte vnutit moc brutální podřazení. Správný okamžik k přeřazení nahoru připomenou řidiči diody vetknuté nahoru do věnce volantu, když září červená, řaďte. Volant zdůrazňuje závodivé srdce ferrari velkým červeným startovacím tlačítkem a nezbytným manettinem. To je ovladač, kterým se mění nastavení celého vozu.

Sedí se jen těsně nad zemí, to se řidiči, který chce vědět, co auto dělá, líbí. Horší je to s vystupováním, hlavně když máte nataženou střechu.

Sedačky vypadají docela obyčejně, ale jsou skvěle pohodlné a dokonale podrží v zatáčkách, ve kterých se california sice nakloní možná trochu víc, než čekáte, ale drží stopu dokonale.

Výhrada putuje za modulem komunikačního centra uprostřed přístrojovky zahrnujícího i navigaci. Ta funguje velmi dobře, ale grafika, vzhled a zpracování panelu rozhodně neladí s milionovým autem.

Praktické ferrari

California umí být i praktická. Zaprvé si můžete vybrat, jestli chcete interiér 2 + 2. To znamená pro dva dospělé a dvě děti. Koho by to zajímalo: dítě v dětské sedačce se dozadu vejde. Anebo dvě sedačky a vzadu jen místo pro zavazadla, dají se tam uchytit dva speciální stylové kufříky.

Ferrari California

Je to sice auto se skládací střechou, ale střecha je plechová. Plech namísto plátna uvítají ti, kdo chtějí californií jezdit i v zimě. Důmyslný mechanismus vám ji složí po dílech do kufru za pár sekund, stačí podržet tlačítko. Když necháte střechu nataženou, překvapí vás tohle ferrari velikostí kufru. Žádná nouzovka na kreditku a plavky. Hezky velký prostor s překvapivě nízko položenou podlahou. Lehkost, s jakou se do californie nakládají věci, můžou závidět i některé kombíky.

Plechová střecha má ale i jednu nectnost: auto má díky tomu hodně velký a hranatý "zadek". Ale taková už jsou snad všechna moderní ferrari. Mají maximálně funkční, technicistní design. Ohromující krása to není, ale ten koník na kapotě to spraví... 

Ferrari California

Vylepšení dokonalého

S novým modelovým rokem se california dočkala citelných vylepšení. Pro snížení váhy o 30 kilo a dalších třicet koní výkonu pod kapotou museli konstruktéři udělat víc než se na první pohled může zdát.

Základní ferrari tak má od letoška 490 koní a váží 1 600 kg. Přímovstřikový atmosférický osmiválcový 4,3litr nabral sílu díky nově navrženým výfukovým svodům a úpravou softwaru řídicí jednotky. Tak se také vyhladila křivka točivého momentu, u kterého přibylo 18 Nm (max. 505 Nm při pěti tisících otáčkách). Úprav se dočkala i kliková skříň i písty.

Konstruktéři upravili také hliníkové šasi californie. Na kterém jsou teď použity 4 nové druhy hliníkových slitin ke stávajícím osmi (známých je podle Ferrari 20 takových slitin). Přední podélné nosníky jsou níž, přepracovávaly se spoje, šest kilo ušetřilo nahrazení oceli hliníkem na předním rámu nesoucím motor.

Ferrari California

Díky všem těm úpravám má být california rychlejší při sprintu z nuly na stovku, nově jej zvládá za 3,8 sekundy.

Kdo chce ostřejší verzi, může zvolit paket Handling Speciale. V něm jsou tužší pružiny, strmější převod řízení a magnetoreologické tlumiče dostanou rychlejší řízení, které zkrátí na polovinu změnu tuhosti. Jak už název napovídá, jsou tyto úpravy zaměřené na lepší chování vozu při sportovnější jízdě.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...