Úterý 2. března 2021, svátek má Anežka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. března 2021 Anežka

Jediné čtyřdveřové ferrari se prodává, 16 milionů nemusí stačit

  14:00
Pod sériovým číslem 99788 se v maranellských archivech ukrývá poklad. Je to jediné čtyřdveřové ferrari, které může oficiálně nést hrdý znak vzpínajícího se koně. Jedinečné Ferrari Pinin Prototipo jde do dražby a očekává se za něj až 630 tisíc eur, což je bezmála šestnáct milionů korun.

Ferrari Pinin Prototipo | foto: RM Auctions

"Vždy jsme věřili v přirozenou touhu člověka používat věci, které z každého úhlu pohledu představují to nejlepší, co lze vyrobit: to platí zvlášť pro automobil, ke kterému se život člověka stále hlouběji upíná," psal v roce 1980 Sergio Pininfarina v katalogu turínského autosalonu, když Ferrari Pinin představil.

A středa 26. října letošního roku je pro ferraristy jedním z nejvýznamnějších dnů, protože tento unikát najde nového majitele. Poslední říjnovou středu se totiž Ferrari Pinin Prototipo prodává v londýnské pobočce aukční síně RM Auctions. I přes svou výjimečnost už toto ferrari putuje nějakou dobu po garážích sběratelů a šéf maranellského muzea Ferrari asi jen tiše závidí. Pokud se aukce účastní, bude ho vítězství stát nějakých 14 až 16 milionů korun, na které se odhaduje dražební cena.

Ferrari Pinin Prototipo

Letošek je ve znamení výprodejů těch nejzářivějších šperků automobilové historie. Aspoň z pohledu designu. Přebohatí milovníci aut letos byli na nákupech už při příležitosti přehlídky Concorso d'Eleganza di Villa d'Este, kde se dražilo šest vzácných prototypů od Bertoneho (o futuristických prototypech čtěte ZDE). Před měsícem bylo k mání unikátní BMW. O nejojetější studii čtete TADY 

Fotogalerie

Když v roce 1980 představili na autosalonu v Turíně Pininfarinův prototyp, bylo to na oslavu padesáti let fungování tohoto slavného designstudia.

Stříbrné ferrari se dvěma páry dveří vzniklo na přání Sergia Pininfariny, který ho pojmenoval po svém otci, zakladateli studia Battistovi "Pinin" Farinovi. Návrh "narozeninového dortu" dostal na starosti designér Diego Ottina, na kterého dohlížel tehdejší šéf studia Leonardo Fioravanti. A oko jednoho z velikánů italského autodesignu bylo pozorné. Pinin dostal úžasně čisté a ladné linky - přísně geometrické s dokonalou péčí o vyváženost tvarů a hmot. Vznikla tak limuzína, která je bez diskuze hodna znaku Ferrari.

"Oslavy padesátého výročí byly ale hlavně příležitostí zkusit něco pamětihodného, vyrobit nejen pouhé estetické cvičení, ale prestižní vůz, o který se nikdo nepokusil," napsal v roce 1989 Lorenzo Ramaciotti, tehdejší šéfdesignér studia Pininfarina (v roce 2005 jej opustil po 32 letech) v knize Pininfarina Solitaires.

Ferrari Pinin Prototipo

Když tento unikát dvou slavných jmen představili, byl prý Enzo Ferrari moc spokojený. Rafinovanost a designové vychytávky, které předběhly dobu, ale publikum příliš neohromily. Ne natolik, aby někdo začal uvažovat o výrobě něčeho podobného. Doba sportovně laděných limuzín měla teprve přijít, v té době navíc Fiat jako majitel maranellské automobilky investoval do úplně opačného konce nabídky - v mnoha ohledech také přelomového Una.

Kromě čtyřdveřové architektury (rozvor 2 745 mm) stojí za pozornost i designové libůstky Pininu: nízká kapota, okna zakrývající A a B sloupky a budící tak dojem, že sklo bez přerušení obepíná celou kabinu. Tehdejší převratnou specialitou byly takzvané multiparabolické světlomety, které pro koncept vyvinula firma Lucas a používaly tři čočky. Nebo stěrače, které se schovaly pod výklopný panel pro lepší aerodynamiku. A konečně originální ráfky s natočenými rameny, které předznamenaly dnešní mánii "turbinového" designu kol.

Každé ze čtyř sedadel se nastavovalo elektricky, tehdejší fascinace elektronikou, se promítla i do výbavy a pojetí interiéru. Uvnitř tak vládl minimalismus. Linky přístrojovky bez přerušení přetékají do dveří. Všimněte si také, že na celém autě není ani ždibec chromu, vnějšek je na ferrari netradičně stříbrný, vnitřek hnědočerný.

Pinin parkovalo třeba ve sbírce Jacquese Swaterse, bývalého pilota formule 1, který patří k velkým sběratelům všeho, co má spojitost se značkou založenou jeho přítelem Enzem Ferrarim. Koncept v původním stavu, jak se před 31 lety v Turíně představil - tedy bez motoru a další potřebné výzbroje - prodal v roce 2008 stávajícímu majiteli, který měl sen tento unikát rozjet.

Ferrari Pinin Prototipo

Třicet let spícímu krasavci pak v roce 2010 vdechl život bývalý technický ředitel Ferrari Mauro Forghieri. K přední nápravě nastěhoval plochý pětilitrový dvanáctiválec z Ferrari 512 BB osazený karburátory Weber. K němu přidal pětistupňovou manuální převodovku z modelu 400GT, která posílá 360 koní k zadním kolům.

Tím práce nekončila, musela se navrhnout a vyrobit kompletní elektrovýstroj, stejně jako nádrž nebo chladič. Pinin ještě dostal nové nápravy a brzdy a v březnu 2010 mohl vyrazit. První kilometry si odbyl na opuštěném letišti poblíž Modeny.

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Superbem z hřebčína teď pohne leda šestispřeží, auto je k mání za pár tisíc

Říkáte si někdy, za jak dlouho vám zestárne vaše nové auto natolik, až se s pořádnou porcí kilometrů stane neprodejným?...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...

Mord v hospodě U Dvou koček. Zloději odnesli cigarety, víno a ruce oběti

Premium Okolo pouličních lamp tančily roje vloček. Sníh propůjčil pražským ulicím něžný a romantický vzhled. Jen jediné...

  • Další z rubriky

První aerodynamické auto postavil rumunský génius, inspiroval se holubem

Premium Byl prvním aerodynamickým autem VW Brouk, nebo Tatra 77? Zapomeňte na věčné téma zasvěcených debat milovníků aut. První...

Slavné wartburgy neměly po revoluci šanci. Zanedbaný vývoj je rychle skolil

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době však těchto celkem...

Jiné auto nechci. Na chalupu a nákupy jezdí v 80 let staré unikátní škodovce

Premium Miroslav Strouhal vlastní skutečný unikát: Škodu Rapid z roku 1940, s tehdy ojedinělou, aerodynamickou karoserií....

KOMENTÁŘ: Jak vás jízda s youngtimerem vyléčí z lásky ke starým autům

Premium Vlastnit osobité klasické auto typu Aston Martin nebo Rolls-Royce je krásná představa. Dokud s ním nechcete vyrazit na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Gabriela Koukalová se pochlubila, že čeká miminko. Změnila si i příjmení

Bývalá biatlonistka Gabriela Koukalová (31) bude maminkou. V ranním vysílání na Primě se pochlubila šťastnou novinou a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

ANALÝZA: Lidé nejsou méně ukáznění. Proč rostou počty případů a co dál

Ze současné situace neexistuje žádné jednoduché a levné východisko. Ale jedna cesta nabízí naději na relativně rychlé...