ŠKODA 120 LS: výkonná a úsporná

  20:03aktualizováno  20:03
Automobilové stránky iDNES startují s novou grafikou! Hlasujte v anketě, jestli se vám nové stránky líbí a názor připojte v chatu pod tímto článkem. Při této příležitosti začínáme i s vlastními podrobnými testy nových vozů. Jako úsměvnou reminiscenci do minulosti přinášíme nejdřív test z r. 1978!
hodnocení iDNES     5/5

Měli jsme možnost seznámit se s modifikací modernizované řady vozů Škoda 105/120, s typem Škoda 120 LS. Jeho provoz jsme sledovali v průběhu téměř 10 tisíc km v nejrůznějších podmínkách, na suchu i za deště, většinou na rychlých dálkových trasách s dlouhými dálničními úseky, ale v nemalé míře také v městském provozu, na státních silnicích II. třídy a u příležitosti některých soutěží i v terénu.

Vůz byl zatížen převážně z 50 procent, ale přepravoval na delších tratích i čtyři až pět osob a jejich zavazadla. Získané zkušenosti nám jen potvrdily, že Š 120 LS je důstojným nástupcem vozu Š 110 LS. Předem je třeba zdůraznit, že je to nejvýkonnější z našich vozů této kategorie, a přitom, jak uvedeme dále, také jeden z nejhospodárnějších.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Tento fakt spolu s neustále se prohlubujícími problémy v energetické bilanci na západě vytváří trvale předpoklady k dobrým prodejním výsledkům na evropských trzích. Kromě toho okolnost, že vozy Škoda 105/120 se vyrábějí novou technologií, zcela shodnou s výrobními metodami vedoucích evropských automobilek, např. Forda nebo Regie Renault, dává záruku, že modernizované škodovky najdou v zahraničí pro svoji bohatou základní vybavenost, spolehlivost a nenáročnost tak jako dosud řadu zájemců. Rok 1977 tuto skutečnost jen potvrdil.

Přispívá k tomu nejen progresivní výrobní zařízení, ale i moderní způsoby ochrany proti korozi, zavedené na nové výrobní lince mladoboleslavských Automobilových závodů. Škoda 120 LS je určena především těm, kdo chtějí mít sportovně laděný vůz při vrcholně hospodárné spotřebě i ve vyšších rychlostech. Skutečné dynamické i ekonomické parametry zkoušeného vozu, měřené ve spolupráci s Ústavem silniční a městské dopravy, najdete v tabulce. K půvabu modelů LS bezesporu značně přispívá maska se čtyřmi halogenovými světlomety o průměru 130 mm.

V nadhledu vynikají charakteristické proporce nové karosérie vozů Škoda - zvýrazněná delší příď proti zkrácené zádi a kabina s velmi šikmými skly vpředu i vzadu. Vůz získal na vnitřní šířce kabiny v loktech a ramenou cenných 30 až 60 mm mírným prohnutím dveří, které mají válcová skla. Tříčtvrteční pohled zezadu dokumentuje šířku zadních sloupků střechy, které chrání posádku při převrácení vozu. Odtahové otvory větrání jsou sice malé, ale přesto až příliš účinné: vyvolávají kabině za jízdy podtlak.

INTERIÉR
Sedadla jsou velmi pohodlná, dobře tvarovaná a v komfortu jim nemůže konkurovat žádný jiný z automobilů, které jsou na našem trhu běžné. Jáejich kvalitu ještě podtrhuje příjemný, prodyšný textilní potah připomínající velur. Malý, tvarově dobře řešený volant s moderními přepínači se rovněž vymyká obecnému standardu. Celý interiér, o poznání prostornější, ale především mnohem komfortnější než u vozů Š 100/110, působí příznivým dojmem. Zasklená plocha, proti řadě Š 100,'110 zvětšená o 36 %, nabízí velmi dobrý výhled s minimálními mrtvými úhly. Přístrojová deska vyhovuje z bezpečnostního i z ergonomického hlediska. Je bohatě vybavená, osazená zleva teploměrem chladicí kapaliny, dobře čitelným rychloměrem - velmi přesným, jak se ukázalo při měření,- otáčkoměrem a palivoměrem. Její tvarové řešení, povrch i tuhost jednotlivých partií omezuje zranění cestujících při nehodě na nejmenší míru. Podobně i strop, sloupky a ostatní části interiéru, s nimiž by při mrazu mohla přijít posádka do styku, jsou měkce obložené. Pohodlí za jízdy zvyšuji loketní opěrky upevněné na výplních dveří. Uplatněním moderních izolačních materiálů, o nichž psal podrobněji Automobil č. 9/'76, se podařilo v potřebné míře utlumit hluk pronikající do kabiny. Při 110 km/h na IV. rychlostní stupeň dosahovala hladina hluku na předních sedadlech 80,5 dB(A) a na zadních 80 dB(A); při analýze frekvenčního složení hlasitosti byly na předních sedadlech naměřeny hodnoty 44 son(OD) a na zadních 46 son(OD), což je hluboko pod stanoveným limitem 55 son (OD).

BEZPEČNOSTTOPENÍ A STÍRAČEZAVAZADELNÍKMOTOR A PODVOZEKCESTA PO DETAILECH

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Hromadná elektrifikace začíná: Audi e-tron startuje, už jsme s nim jeli

Audi e-tron

O elektroautech všichni v autoprůmyslu mluví, někdo nadšeně, jiný s obavami. Do jejich uvádění na trh se ovšem výrobci...

První jízda s nejdražším seatem. Tarraco potvrzuje, že se značka vzmáhá

Seat Tarraco

Tarraco je třetím SUV Seatu. Módní outdoorově pojaté modely jsou dnes v kurzu. Sázku na jistotu podpořila španělská...

Najdete na iDNES.cz