Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Na plný proud do zatáček. Elektrický renault je z gruntu vylepšený

aktualizováno 
Sardinie (od zpravodaje iDNES.cz) - Ačkoli se design vozu dramaticky nezměnil, je nový Renault Zoe zcela jiné auto. Kapacita baterie vzrostla na 52 kWh, výkon motoru na 100 kW. Přibylo rychlé DC nabíjení, dveře při zavření netřískají jak u vozu z východního Německa a navíc se s ním dá na okreskách docela lumpačit.

V rozporu s úslovím „každá změna je k horšímu“ směřuje většina změn provedených na elektromobilu Zoe správným směrem. Vezmeme je popořadě.

Fotogalerie

Vozidlo dostalo větší akumulátor. Nikoli rozměry, ty se od 26kWh první generace nezměnily, nyní však mají přesně dvojnásobnou kapacitu 52 kWh. Muselo být přepracováno chlazení i uchycení těžšího akumulátoru, takže jej nelze využít k „upgradu“ staré verze. Ve stejně velkém vozidle zabírá stejně místa. Aktuálně má 325 kg, celé Zoe pak
1 502 kg.

Větší kapacita vyvolala potřebu rychlejšího nabíjení, pod znakem automobilky v přední masce tak poprvé najdete konektor CCS, který umožňuje jak pomalejší nabíjení střídavým proudem (AC), tak i rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem (DC). AC palubní nabíječka umí stejně jako předchozí verze rychlé 22kW nabíjení (zhruba 2,5 hodiny na naplnění prázdného akumulátoru), to nabízí jen velmi málo konkurence. DC má zvládnout obligátních 50 kW (něco přes hodinu na naplnění prázdného akumulátoru). 

Škoda, že není připraven na ještě rychlejší nabíjení, např. 100kW, které budou nabízet některé nové nabíječky. Pravděpodobně by se akumulátor nedařilo v tak malém autě uchladit.

New Renault ZOE

Zvědaví jsme byli, jak se podařilo utišit palubní AC nabíječku, protože to byla jedna z největších slabin elektrického Renaultu. Při nabíjení hlasitě pískala a „rozeznít“ dokázala i některé prvky elektrické instalace a připojených spotřebičů.

„Elektroniku třífázové AC nabíječky jsme kompletně přepracovali právě s ohledem na omezení rušivých projevů,“ odpověděl nám na představení vedoucí vývoje elektrického pohonu Olivier Marechal. Jak jsme mohli při jedné zastávce krátce vyzkoušet, bzučivý zvuk je výrazně tišší než u předchozí verze, nicméně stále je přítomen.

Nový interiér

Zatímco v exteriéru se udály spíše drobnější změny, interiér je zcela nový, respektive vycházející z poslední generace Clia. Nejvíce nás zaujaly „digitální budíky“ za volantem. Ve všech úrovních výbavy bude stejný displej, který si uživatel může bohatě konfigurovat tak, aby mu ukazoval, co chce a jak chce. Včetně náhledu trasy v mapě při navigaci.

New Renault ZOE

Nové je i rozhraní zábavního systému s 10" na výšku orientovanou dotykovou obrazovkou. Tu lze použít jak pro zobrazení velkého kusu mapy při navigaci, tak ji jde rozdělit na menší segmenty a sledovat a ovládat víc věcí najednou. Díky vestavěné SIM je Renault vždy připojen, má čerstvá data a můžete využívat služby firemního infotainmentu R-Link.

New Renault ZOE

V kapličce za volantem najdete displej s plně konfigurovatelnou grafikou.

Potěší i bezdrátová nabíječka smartphonů v centrálním panelu.

Interiér se zlepšil i pohledově, zkultivoval se kovový zvuk při zavření dveří. Výhrady lze mít k nepříliš pohodlným sedačkám bez většího bočního vedení. Vzadu je místa méně než by bylo ideální, ačkoli jsem se sám za sebe vešel, kolena byla velmi blízko sedadlu a bylo méně místa na nárty. Pro děti to bude vzadu bez problémů, dospělé bych tam na dlouhých trasách raději moc netrápil. Na druhou stranu, je to auto do města a okolí, nikoli vozidlo na křižování Evropou.

Podlaha kufru tentokrát není tak hluboko, pod zvednutou podlahou se nachází prostor na uložení kabelu pro rychlé AC dobíjení i pomalejší 10A nabíječku pro dobíjení z běžné zásuvky. S mírnou nevolí jsme zjistili, že nákladní hrana kufru opět nemá ochranný plastový kryt, lakovaný plech manipulací se zavazadly snadno odřete.

New Renault ZOE

Pochválit můžeme ozvučení od Bose, má sice hůře zatlumené dutiny u basových reproduktorů, které tak trochu duní, ale jinak je muzika dynamická, barevná a přiměřeně zábavná.

Jízda

Nové Zoe bude nabízeno ve dvou variantách, s 80 kW / 225 Nm a 100 kW / 240 Nm motorem, přičemž slabší provedení má o něco menší spotřebu a vozidlo tedy delší dojezd. My jsme na Sardinii jezdili se silnější variantou.

A byla to jízda překvapivě zábavná. Ačkoli nás při představení opakovaně ujišťovali, že Zoe nemá a nemá mít sportovní ambice, výborně naladěný podvozek si nechá líbit i poměrně svižnou až razantní jízdu. Zatáčky můžete opouštět pod „plným proudem“ a celkově projíždět rychleji, než byste čekali, žádné dramatické naklánění se nekonalo. Velmi jisté chování jsme zaznamenali i při vyhýbacích manévrech s prudkým brzděním. Škoda jen téměř nulové zpětné vazby ve volantu.

Jízda je jinak velmi příjemná, vozidlo je dobře odhlučněné, podvozek běžné nerovnosti překoná plavně a rány pocítíte jen od velkých výmolů či dilatací. Vysloveně houpavou jízdu od Zoe nečekejte.

Za volantem elektroaut

Velmi dobře je na tom dojezd, s novým Zoe se dá jezdit bez problémů za 11 - 13 kWh/100 km, takže reálný dojezd se pohybuje kolem 350 km. S lehčí nohou a větším předvídáním to může být i více. Na výběr jsou dva jízdní režimy se slabší a silnější mírou rekuperace. Nulovou rekuperaci (plachtění) ani velmi intenzivní rekuperaci (pro řízení jedním pedálem) vozidlo nemá. 

Z asistenčních systémů Zoe má udržovač v jízdním pruhu, nouzové brzdění před překážkou, čtení dopravních značek, varování před vozidlem ve slepém úhlu a zobrazení aktuálního rychlostního omezení. Nechybí ani parkovací asistent. Zklamala nás absence adaptivního tempomatu, při pocukávání v kolonách to bývá příjemný prvek výbavy. 

„Předpokládáme, že Zoe bude často jezdit ve firemních flotilách a budou s ním tak jezdit i řidiči, kteří jinak sedí za volantem klasického auta, nikoli elektromobilu. A těm jsme to přecházení tam a zpět chtěli co nejvíce zjednodušit. Řízení jedním pedálem a nastavení míry rekuperace pádly pod volantem jsme proto z výbavy vynechali,“ vysvětlil marketingový ředitel divize elektrických vozů Renaultu Yongo Shin.

„Při přípravách nového Zoe jsme si udělali seznam výbavy a i s pomocí zákazníků jej seřadili od nejpodstatnější po opomenutelnou. Adaptivní tempomat u především městského a příměstského vozu nepatřil mezi ty preferované. S ohledem na cenu se ve vývoji vždy musíme rozhodnout, které funkce a systémy do modelu integrujeme a na které již nezbude rozpočet,“ reagoval na naše zklamání Yongo Shin.

Výborný dojem

Celkově na nás během několika hodin a zhruba 120 testovacích kilometrů zanechal nový Renault Zoe výborný dojem. První objednávky pro české zákazníky přijme Renault až na konci letošního roku, na testování na českých silnicích se auto dostane během ledna. Jakmile dorazí první kusy do ČR, podrobíme vůz klasickému podrobnému redakčnímu testu

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Čas na změnu. Síťový zesilovač dnes nabídne více hudby než CD přehrávač

Streamovací receivery

Poslech hudby prošel během posledních let revolucí. Většina hudby se poslouchá z předplacených...

Notebooky Honor přicházejí na trh. Zaujmout chtějí cenou a magickou funkcí

Honor MagicBook 14

Otestovali jsme čtrnáctipalcový MagicBook 14, se kterým značka Honor vstupuje na český trh. Stejně...

LCD není mrtvé. Revoluční mini-LED obrazovka TCL potěší náročné diváky

mini-LED LCD televizor TCL 65X10 s operačním systémem Android TV 9.

Na veletrhu CES 2020 se s technologickými novinkami v televizorech roztrhl pytel. My jsme nyní...

Nejvýkonější 14" notebook na světě. Má procesor od AMD a famózní zpracování

ROG Zephyrus G14

Že jsou nové čipy od AMD výkonová bomba tušíme od veletrhu CES, na kterém je představili. Neodolali...

Gramofon není jen pro hipstery. Vyzkoušeli jsme skvělou kombinaci

Skvělá kombinace: gramofon Technics SL-1500C, sluchátkový zesilovač Schiit...

VIDEO Najdete-li ve svém životě čas na soustředěný poslech hudby, možná jste uvažovali o pořízení...

Levný nováček hraje na výkon a výdrž. Testovali jsme Realme 5

Realme 5

V dnešní recenzi si prohlédneme nejlevnější telefon, který značka Realme v současnosti na českém...

  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Správné přezutí je základ. Přinášíme nejzajímavější utahováky na trhu

Premium Začíná období výměny zimních pneumatik za letní (ačkoli při pohledu na letošní počasí je to spíše dané kalendářem, než...

Hybridní Superb je vstupenkou do bateriového světa. Už stojí jako diesel

Škodovka má svůj historicky první hybrid, a rovnou plug-in, tedy do zásuvky. Naučí Čechy plug-in hybridní Superb iV...

Srovnání dojezdů elektromobilů: doba letí vpřed, 200 kilometrů je základ

Premium Dali jsme dohromady všechny osobní elektromobily ve všech verzích, které jsou dostupné na našem trhu. Auta jsme...

Supra jako učitelka okruhaření: správně točit volantem a brzdit levou

Je to nejrychlejší toyota v nabídce. Má přinášet svým majitelům dálniční požitky i skvělou zábavu na okreskách. Tahle...

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Zrušení daně z nabytí nemovitosti budí rozpaky. Kdo na něm vydělá?

Vláda schválila zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitosti výměnou za zrušení odpočtů úroků u úvěrů na bydlení z...